Zipovat se řidiči učí 17 let. Experti jsou pro lepší vysvětlení v zákoně

Pravidlo, které řidičům předepisuje, že do jednoho pruhu se mají sjíždět napřeskáčku, platí v Česku již od roku 2000. Není ovšem jednoznačně určeno, jak daleko před zúžením vlastně zipovat. Kdo jede až na konec, bývá před ostatními řidiči za agresora.

Zákon č. 361/2000 Sb. v § 12 odstavec 5 uvádí, že „při souběžné jízdě umožní řidiči vozidel jedoucích v průběžném pruhu řidičům vozidel do tohoto pruhu přejíždějících z pruhu, který přestal být průběžným, vjet tak, aby se vozidla jedoucí v průběžném pruhu a vozidla do něho přejíždějící mohla řadit střídavě po jednom do jízdního proudu průběžného pruhu“.

„Pravidlo zipování platí zásadně jen při souběžné jízdě a tam, kde se dva pruhy sbíhají v jeden, přičemž jeden z pruhů je průběžný. Navíc ovšem není stanoveno, v jaké vzdálenosti před spojením pruhů se pravidlo uplatňuje,“ vysvětluje pro iDNES.cz expert na dopravní bezpečnost Roman Budský. Podle odborníka ovšem mohou tuto definici řidiči chápat rozdílně.

BESIP radí dojet ve zvoleném jízdním pruhu až k místu, kde se počet jízdních pruhů snižuje. „Toto místo může být označeno informativní dopravní značkou upozorňující na pravidlo střídavého zařazování (ZIP). Přesně dle piktogramu na značce proveďte zařazení do průběžného pruhu,“ uvádí organizace zřízená Ministerstvem dopravy.

Prezident Asociace dopravních psychologů Alois Hudeček v rozhovoru pro iDNES.cz uvedl: „Čeští řidiči dopravní značku zip 300 metrů vysvětlují tak, že se mají za tři sta metrů zařadit. Ale to přece není pravda. Mají tři sta metrů na to, aby si našli díru, do které se zařadí. Když to ale nechají všichni na poslední chvíli, tak se za tři sta metrů sejdou čtyři auta vlevo, čtyři vpravo a vzniká trychtýřový efekt. To kdyby řidiči věděli a zároveň dodržovali bezpečné odstupy, tak může být provoz na dálnici mnohem plynulejší i přesto, že se zrovna opravuje. Když tam vznikne špunt, tak než se rozjede jeden, druhý a třetí kamion, tak je deset minut pryč.“

Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti to shrnuje: „Většina se snaží zařadit s dostatečným - tedy velkým - předstihem, menší část dojede až do samého konce.“

Dopravní značka „Střídavé řazení“ (IP 29) je značkou informativní, slouží tedy k označení nebo zdůraznění místa, kde při souběžné jízdě platí střídavé řazení do jízdního proudu průběžného pruhu. „Užita být ovšem nemusí, dále pak z ní pro řidiče nevyplývají žádné další povinnosti nad rámec výše uvedeného zákona,“ připomíná Budský.

Podle něj se tedy nelze divit, že řidiči nemají v tomto ohledu jasno. „Ostatně problematika správného zipování není zdaleka jen českým specifikem, zaměstnává odborníky na silniční dopravu na celém světě. A skutečně se řeší stále dokola, zda použít pravidlo pro střídavé zařazování se do volného jízdního pruhu s dostatečným předstihem před vlastním zúžením, nebo naopak počkat až na samý konec,“ uvádí.

Celosvětově se podle Budského naprostá většina šoférů snaží zařadit do průběžného pruhu s větším předstihem. Na své kolegy, kteří dojíždějí až do samého konce, nahlížejí jako na agresory, kteří se snaží prodrat kupředu na úkor slušných řidičů. „Ovšem dle mého neprávem, tedy pokud jsou pravidla silničního provozu nastavená jako u nás,“ dodává Budský.

„Osobně si myslím, že by bylo dobré v zákoně jednoznačně stanovit, že pravidlo pro střídavé řazení se uplatní v úseku bezprostředně před začátkem vlastního zúžení. Takto by to bylo pro všechny řidiče jednoznačně srozumitelné. Něco podobného mají zavedeno v Německu,“ uzavírá.

Jak by se mělo zipovat?

Jak by mělo být specifikováno střídavé řazení do pruhu před zúžením?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 čtvrtek 28. prosince 2017. Anketa je uzavřena.

Dojet až do konce a zipovat těsně před zúžením.
Dojet až do konce a zipovat těsně před zúžením. 6067
Řadit se do průběžného pruhu s předstihem.
Řadit se do průběžného pruhu s předstihem. 637
  • Nejčtenější

Čínský Dongfeng v Česku odpálí cenovou bombu. Elektrický Box bude za půl milionu

10. dubna 2024  12:51,  aktualizováno  13:15

Součástí uvedení modelů luxusní značky Voyah státního čínského koncernu Dongfeng bylo i představení...

První jízda: Kodiaq si škodováci na rozloučenou se spalováky vymazlili

11. dubna 2024

S novým Kodiaqem si Škoda mohla vyhrát. Tým Jiřího Dytrycha, šéfa projektů spalovacích aut značky,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Na trh přichází spousta nových aut, cenová válka nese ovoce

9. dubna 2024

Zdá se, že letošní rok přijde na trh výrazně víc nových modelů než v předchozích pár letech. A...

Cestovatelé vyměnili trabanty za obojživelná auta. Míří s nimi do Mongolska

8. dubna 2024  7:58

Skupina cestovatelů vedená Danem Přibáněm odstartovala v neděli 7. dubna po 15:00 od pražského...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

OBRAZEM: Škodovky a tatrovky pod rentgenem. Podívejte se do útrob našich aut

16. dubna 2024

Myslíte si, že znáte auta z našich silnic jako své boty? Pohled pod naleštěné karoserie modelů...

K rychlému dobíjení nejdražší cestou. Za 7 miliard jen 7 nabíječek

16. dubna 2024

Je to vizitka, která před americkými volbami dvakrát nepotěší. Administrativa stávajícího...

Kontroverze nové alfy. Smí Milano do Milána? A je zakázáno vyrábět ji v Polsku?

15. dubna 2024

Tak bizarní start kariéry umí autu nalinkovat jen Italové. Zní to jak komedie z pera nobelisty...

Povinná antihackerská ochrana znamená stop pro oblíbené fiaty i hravá porsche

15. dubna 2024

Premium Od července 2024 bude platit nový předpis, který říká, že na území EU musí být všechna nově...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Čechy poznám podle outdoorové módy. Nosí ji bohužel i ženy, říká Kerekes

Vica Kerekes (43) si postěžovala na to, že Češi nosí outdoorové oblečení často i na místa, která k tomu nejsou vhodná...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...

Roman Šebrle ukázal novou lásku, s kolegyní z práce vyrazili do Málagy

Roman Šebrle (49) je po čase opět šťastně zadaný. Jeho partnerka se na Instagramu pochlubila společnou fotkou z...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...