Živě z Ženevy: čínská auta „voní“ jako tenisky z tržnice

  • 133
Čínská invaze do Evropy odstartuje v automobilovém obchodě co nevidět. Své okopírované zbraně ukazuje v Ženevě další čínský výrobce. Jmenuje se BYD a jeho výrobky vám připomenou pach asijské tržnice.

Jejich kolegy od jiných značek z nejlidnatější země světa občas z nějakého autosalonu vykážou, protože auta jsou příliš podobná zavedené konkurenci. V Ženevě to pravděpodobně tolik nevadí.

Lze jenom odhadovat, zda jde o provokaci, ale BYD má svůj stánek mezi značkami, které jsou synonymem pro automobil s velkým A: vedle stojí mercedesy a naproti vozy značky Rolls-Royce.

Na stánku najdete čtyři sériové modely a jeden koncept. Ten nejmenší, označený F1, jako by z oka vypadl Toyotě Aygo, která se vyrábí v Kolíně. Nejen že má stejnou bleděmodrou barvu, ale i interiér je víc než podobný. VÍCE ZDE

Trochu v pozadí stojí model F3-R. Pětidveřový hatchback, který nápadně připomíná Chevrolet Lacetti. Nejvíc to vynikne při pohledu z boku a zezadu.

Fialové auto do Ženevy přivezli pravděpodobně v nejvyšší dostupné výbavě. Má mimo jiné střešní okno a parkovací senzory.

Otevřete dveře, nastoupíte... Na pohled to vypadá vcelku obstojně. Zároveň vás uhodí do nosu pach, který známe z čínské tržnice od regálů s teniskami.

Plasty uvnitř jsou tvrdé a mají gumovou vůni. Béžová kůže interiéru hodně plochých sedadel vypadá lákavě. Třeba to, čím potáhli volant, sice kůži připomíná, na omak to je ale spíš smirkový papír.

Sem tam něco nesedí, plasty mají otřepy, a když otevřete schránky, zjistíte, že ty, které nejsou na první pohled vidět, už snad ani horší být nemůžou. Mají na sobě podivné mapy a kupříkladu vnitřek popelníku je "olezlý", jako by ho někdo před vámi použil.

Převodové stupně zapadají možná líp než u lecjaké evropské zavedené značky. Zato spojkovému pedálu se moc nechce vracet zpátky od podlahy.

Pohánět čtyři a půl metru dlouhou "ef trojku" má motor z produkce Mitsubishi. Benzinový šestnáctiventilový čtyřválec s objemem 1,5 litru má výkon 78 kW a auto rozjede až na stoosmdesátku.

Nejvíc pozornosti na sebe na stánku BYD strhává koncept hybridního automobilu. Benzinový litrový motor spolupracuje s elektromotorem. Články dobíjí auto jak klasickou rekuperací, tak z obyčejné zásuvky. Desetiminutové napájení z 230voltové sítě prý stačí na padesátiprocentní nabití baterek.