O autobaterii je třeba se dobře starat

O autobaterii je třeba se dobře starat

Životnost autobaterií klesá. Jak se o ně starat?

  • 127
Akumulátory v autě už nevydrží tolik let jako dříve. Pětiletá baterie se tak stává minulostí. Na vině jsou stále náročnější spotřebiče, které výrobci do aut montují a jež zatěžují akumulátory.

Německý autoklub ADAC spočítal, že se za poslední rok zvýšil počet výjezdů jeho žlutých andělů k poruchám zaviněným špatnou kondicí baterie o 17 procent. Nárůst v porovnání za posledních deset let pak činí dokonce 300 procent.

Vybitý akumulátor přitom netrápí jen stará auta. Dřívější životnost čtyři až šest let se dnes u baterií zkracuje.

Na vině je podle techniků autoklubu ADAC skutečnost, že dnes už zastaralá baterie nestačí nárokům moderní a bohatě rozvětvené elektroinstalace automobilů.

Baterie se zkrátka příliš často stále dokola vybíjí a nabíjí, což jí ubírá na síle. Důležité je proto nechat čas od času zkontrolovat stav akumulátoru, nejlépe před zimou nebo během ní, kdy trpí nejvíce.

Hlídejte si stáří
Pokud si pořídíte nové auto, můžete být několik let v klidu. Při koupi vozu ojetého je nutné se přesvědčit, jak je baterie stará, a ověřit, v jakém je stavu.

To první je jednoduché. Na zadní straně každé baterie je vyražen kód, první trojčíslí označuje rok a měsíc, kdy byla vyrobena. Podle čísel 026 tedy zjistíte, že třeba v červnu 2002.

Životnost moderních baterií je mezi čtyřmi a šesti lety; pokud byly koupené jako nové v autě, mohou vydržet ještě déle.

"Když ale dáte novou baterku do staršího vozu, je třeba ji sledovat už po třech letech. Nemá totiž ideální podmínky, elektroinstalace auta je provozem opotřebovaná,“ říká předseda Výrobního družstva autoprůmyslu Praha (VDA) Jaroslav Přívozník.

Raději do servisu
A co kondice autobaterie? "Můžete ji ověřit sami, buď hustoměrem nebo orientačně, stačí nasát trochu elektrolytu. Pokud je čistý, je to v pořádku. Jakmile je špinavý, černý, znamená to, že baterka dostávala zabrat a nebude stoprocentní,“ říká Jaroslav Přívozník.

Při manipulaci s autobaterií myslete na to, že elektrolyt je žíravina a může vás popálit nebo zničit oblečení. Proto je jednodušší po koupi staršího auta (i jen baterie) zajet do specializovaného servisu baterií, kde ji většinou zdarma nebo za mírný poplatek otestují.

Měřicí přístroj odhalí i vadný článek či jiný problém. Přímo na místě vám zjistí další zásadní věc: jestli je v pořádku dobíjecí soustava auta. Test trvá několik minut a měli byste ho absolvovat každý rok.

Destilovaná voda: vždy jen originál
Když pomineme bezúdržbové baterie, do nichž se ani nedostanete (jsou uzavřené), je v ostatních nutné pravidelně alespoň jednou ročně kontrolovat hladinu elektrolytu a případně dolít destilovanou vodu. Pokud se do toho pustíte, je třeba vědět, jak na to.

Tomáš Čábela z firmy Autobaterie Kolín, Praha má bohaté zkušenosti. "Na většině baterií jsou rysky minima a maxima. Hladina nesmí klesnout pod ně, ale ani vystoupat nad. Jestliže elektrolyt výrazně ubývá, bude špatné dobíjení, pak je třeba dolít pouze čistou destilovanou vodu. Ale pozor, zvlášť nebezpečné je přelévat ji do PET lahví od různých nápojů. Nikdy je nevypláchnete dokonale a stopy cukru dokážou baterii do měsíce zničit,“ varuje Tomáš Čábela.

A není to jediné riziko. "Některé autoservisy používají k měření náplně do ostřikovačů a elektrolytu stejný hustoměr, takže se do baterie tato náplň dostane a zničí ji. Baterie by se neměla odzátkovávat a raději by se s ní mělo dojet do odborného servisu,“ radí.

Pozor na mráz
Zvláštní péči potřebuje baterie, když uhodí mrazy. Pokud je stále v provozu, nic se neděje, dobře nabitá baterie by měla měla snést i teploty kolem minus 20 stupňů Celsia. Jakmile však auto delší dobu stojí, je zle.

"V silných mrazech je třeba kontrolovat a dobíjet baterii častěji. Když nejedete týden nebo dva, kyselina se stáhne do desek a v článcích zůstane jen voda. Ta může zmrznout a led roztrhá buď desky, nebo i celou baterii,“ varuje Jaroslav Přívozník.

Nestartuje, co s tím?
Jak poznat, že baterie už slábne? Pokud najednou slaběji svítí světla nebo startér ráno hůř točí, většinou je to baterkou. Mnohdy stačí dolít destilku a dobíjet v běžném provozu. Co když ráno startér ani neškytne?

Možnosti jsou dvě: buďto auto roztlačit či roztáhnout na laně (jakmile vůz nabere rychlost, zařadit rychlost dva, max. tři, a pustit spojku), nebo zavolat souseda či asistenční službu se startovacími kabely. Ty se připojí na baterii druhého vozu, jehož motor běží, a měl by naskočit i ten váš.

Druhá varianta je rozhodně lepší, protože moderní auta s katalyzátory se mohou při roztahování poškodit; navíc bez motoru v nich nefungují posilovače řízení ani brzd. Jakmile jedete, motor hned nevypínejte.

"K oživení i zcela vybité baterie stačí tak padesát až sto kilometrů - pak máte jistotu, že druhý den nastartujete. Ale stejně je třeba zajet do servisu, změřit, dobít nebo koupit novou,“ říká Jaroslav Přívozník.

Jakou baterii koupit?
Pokud se stane, že vám baterie definitivně "odejde“, je třeba správně vybrat novou. Nejdelší životnost mají podle odborníků baterie značkové, před těmi levnými ze supermarketů varují. „

"Čtyři až šest let vydrží značkové baterky jako Magnet, Varta, Akuma, Bosch, Delphi, abych uvedl ty nejznámější. Ale superlevné neznačkové kousky bývají nějak ošizené, mají třeba slabší desky v článku nebo v každém o jednu míň a životnost je pak mnohem nižší,“ říká předseda pražského Výrobního družstva autoprůmyslu Jaroslav Přívozník.

Na co se při výběru baterie zaměřit? Nejdůležitějším parametrem je správná kapacita a startovací proud.

"Každé auto má od výrobce předepsanou baterii určité kapacity, což zjistíte v návodu k autu, ale poradí vám i v každé prodejně autobaterií. Kromě toho lze na internetu najít takzvané osazovací tabulky, kam si zadáte typ vašeho vozu a máte hned jasno,“ říká Tomáš Čábela z firmy Autobaterie Kolín, Praha.

Když v tabulce vyhledáte například Škodu Felicia, zjistíte, že potřebujete baterku s kapacitou 44 ampérhodin (Ah), pro Renault Laguna 1,9 DTi zase 62 Ah.

Samozřejmě, že pokud koupíte baterii s vyšší kapacitou, nic se nestane, naopak se zlepší startovací schopnosti, zvlášť v zimě, a prodlouží se její životnost. Nádoby baterií mají standardní rozměry, takže ve stejné "krabici“ jsou různé kapacity; a v autech je většinou místo na větší baterku.

S údržbou, nebo bez?
Mnoho lidí lákají takzvané bezúdržbové baterie, o něž se není třeba vůbec starat. Voda, která se při dobíjení odpaří, nezmizí z baterie tlakovým ventilkem, ale kondenzuje pod víkem a stéká zpět do článků.

Není tedy třeba ji dolévat, ani to nejde. Je tu jedno ale. "Nemá cenu ji kupovat pro starší auto, protože tam vždycky bude nějak posunutá dobíjecí soustava a v případě přebíjení by baterie dostávala víc zabrat. A protože se nedá dolít, vysušila by se a zničila. Navíc je výrazně dražší,“ říká Jaroslav Přívozník s tím, že od pěti let stáří auta by nedoporučoval žádné drahé baterie.

V obchodech se můžete setkat i s postříbřenými kontakty (Silver), které mají výhodu v tom, že dávají vyšší startovací proud, a hodí se tak hlavně pro dieselové motory.

A pozor na moderní baterie, jež mají kladné i záporné desky s příměsí vápníku. Ty potřebují vyšší hodnotu dobíjecího napětí (většinou nad 14,6 V) a to většina starších aut nedodává. Zcela novou technologií se vyrábějí baterie gelové, v nichž je elektrolyt vázaný, takže se nemůže vylít.

Mají i vyšší životnost a samozřejmě i cenu. Je třeba ještě zmínit, že každý, kdo baterie prodává, je povinen odebrat starou baterii "na protiúčet“, a to zdarma. Velké smluvní prodejny autobaterií však podle zákona musí baterii jakékoli značky vzít i od toho, kdo ji u nich nekoupí.

,