Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Iveta Lhotská

Zjistěte, jakou ekonormu plní vaše auto

  • 36
Už jen dva dny zbývají do okamžiku, v němž se vaše staré levné ojeté auto změní ve staré neprodejné ojeté auto. Stát začne vybírat za přihlášení nejstarších vozidel 10 tisíc korun, což je často víc než jejich hodnota; u novějších je to pět a tři tisíce korun. Tato částka se přitom vztahuje už i na některé vozy z roku 2000 a 2001.

Takzvaná ekologická daň se bude platit jen jednou – u dovozů z ciziny při první registraci v Česku, u tuzemských ojetin pouze při prvním přepisu na nového majitele.

Od deseti po tři tisíce
Kolik tedy po Novém roce nový majitel starého auta vlastně zaplatí? Částka závisí na tom, jak moc motor auta "špiní" – tedy kolik vypouští do vzduchu emisí škodlivých plynů.

Nejvíc, 10 tisíc korun, se bude platit za auta zhruba do roku výroby 1992, která většinou měla karburátor a nebyla vybavena katalyzátorem výfukových plynů – a nevejdou se tudíž do žádné "emisní normy Euro".

Proto se jim říká Euro 0. Přibližně do roku výroby 1996 pak platila norma Euro I (za tato auta zaplatí kupec poplatek pět tisíc korun), asi do roku 2000 pak Euro II (poplatek tři tisíce korun). Od normy Euro III výše se už neplatí nic. Přibližné jsou všechny časové údaje proto, že auta byla v každé evropské zemi ve své době homologována jinak. Takže třeba starý Opel Vectra ročníku 1990 může plnit normu Euro i s poplatkem 5 000 korun stejně jako třeba dieselový Opel Corsa z roku 1999.

Normu Euro lze – byť nepřímo – vyčíst z Osvědčení o registraci vozidla, lidově zvaného velký technický průkaz (VTP). V kolonce "emise" je tam uvedeno číslo evropské směrnice a pomocí převodní tabulky emisních limitů zjistíte, do které skupiny váš vůz patří. Pokud je kolonka v průkazu prázdná nebo úplně chybí (staré průkazy – knížečky), měl by příští majitel zaplatit při registraci nejvyšší sazbu, 10 tisíc korun.

Najděte si své auto v tabulce
Majitelům starých aut jsme připravili přehlednou tabulku mnoha vozů a norem Euro, jež plní. Protože jedinou možností, jak emisní limit zjistit, je nahlédnout do VTP, šli jsme tam, kde jich mají k dispozici spoustu – do centrály autocentra AAA Auto.

Údaje z průzkumu zhruba 180 průkazů aut starších osmi let jsme pak seřadili do tabulky, kde si můžete zkusit najít svůj vůz – je v ní většina nejrozšířenějších typů.

Zároveň se však v praxi ukázalo, jak nepříjemné a složité někdy určování normy Euro bude. Příklad? Občas se to zdá nelogické: třeba Opel Astra 1.4 z roku 1994 nemá v TP žádný záznam o emisích, ale o dva roky starší vůz z roku 1992 s týmž motorem "plní 94/12", tedy Euro I.

"Takto argumentovat ovšem nestačí. Když není údaj zapsán v dokladech, zaplatí budoucí majitel deset tisíc korun. Pokud se bude domnívat, že vozidlo plní vyšší hodnotu emisí, bude to muset věrohodně dokázat," tvrdí Jarmila Krebsová z ministerstva životního prostředí. A takových aut je více: VW Passat z roku 1994 má v TP uvedeno "řízený katalyzátor", a tudíž musí plnit alespoň Euro I. Majitel však musí mít "důkaz", který jej bude něco stát.

V některých případech jsme narazili i na podezřelé údaje – když třeba staré auto (renault z roku 1994) plní podle TP normu Euro II. Úředníci ministerstva sice tvrdí, že TP jsou vedeny i v elektronické podobě, a že se tedy na případné zfalšování papírového průkazu přijde, otázka je, co se stane v případě, kdy byl při registraci před několika lety třeba za úplatek zanesen špatný údaj i do registru.

"Donedávna platilo, že co neplní normu Euro II, nejde přivézt z ciziny, takže se určitě podvody v tomto směru dělaly. Půjde o to, co řekne úředník na registru vozidel. Bude-li mít podezření, může poslat údaje na ověření k výrobci vozu nebo k nám a rozhodnout až po přezkoumání," říká Petr Říha z Dekry.

A totéž se bude dít v případech, na něž jsme také narazili, když jsou v TP uvedeny dva kódy a jeden ukazuje na Euro II, druhý už na bezplatné Euro III. I tady bude muset rozhodnout registrační úředník.

Jen pro zajímavost, v některých TP je uvedeno, že auto "plní emisní normu S2", a tento kód je uveden i za některými čísly evropských směrnic. "To k uznání normy Euro I stačit nebude. V devadesátých letech to bylo jen označení aut, která mohla vjíždět do centra města při smogovém nebezpečí," říká Petr Říha z Dekry.

Najděte si v unikátním seznamu 150 vozů, jakou ekologickou daň bude muset státu zaplatit budoucí majitel vašeho ojetého auta ZDE