Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zjistěte si, kolik zaplatíte při registraci ojetiny

aktualizováno 
Od Nového roku se bude platit za převod starého vozu. Ve velkém technickém průkazu auta můžete zjistit, do které kategorie vaše auto spadá.

Ilustrační foto | foto: DaimlerChrysler

Jak zjistit, kolik bude muset nový majitel při přepisu staršího auta zaplatit? Řídit se podle roku výroby vozu lze, ale pouze orientačně – systém homologací byl v 90. letech dost složitý a odlišný v různých státech, mnohé vozy splňovaly už tenkrát pozdější přísnější normy. Například Škoda Octavia roku výroby 1996 se už vejde do normy Euro III. Naopak Škoda Felicia mohla být registrována v roce 1997, ale plní pouze starší normu Euro I.

Najděte si v unikátním seznamu 150 vozů, jakou ekologickou daň bude muset státu zaplatit budoucí majitel vašeho ojetého auta ZDE

Směrodatný je proto velký technický průkaz vozu (v nové podobě Osvědčení o registraci vozidla), kde na druhé straně (ta s technickými údaji) najdete v kolonce "Emise" číslo směrnice. Podle ní pak v tabulce najdete příslušnou normu Euro I až Euro III, kterou motor vašeho vozu plní.

Pozor, jiná čísla směrnic se týkají osobních a jiná užitkových vozů. Konkrétní příklad? "Třeba Škoda
Felicia z roku 1996 bude plnit normu Euro II a při převodu se bude platit třítisícový poplatek; zatímco
Felicia pick-up bude plnit pouze Euro I a platit se bude pět tisíc," přibližuje možné problémy Petr Říha,
vedoucí motorové zkušebny organizace Dekra, která v Česku provozuje Stanice technické kontroly.

Někdy však mohou čekat majitele ojetin problémy – to když v technickém průkazu žádné číslo směrnice nenajdou. "Stává se to často u vozů zhruba do roku výroby 1994, kdy se u individuálních dovozů mnohdy
kolonka nevyplňovala. Nikdo se tím moc nezatěžoval, ostatně nešlo o peníze," říká Petr Říha.

Ale teď už o ně jde. A když nebude v tomto ohledu jasno, bude to znamenat další výdaje na zjišťování přes Stanici technické kontroly či oficiálního českého importéra – systémové řešení však ministerstvo dopravy teprve hledá.

Skoro každého napadne, že by stačilo zajet do Stanice měření emisí a údaj zjistit, to však nepomůže. "Hodnoty pro směrnice EHK se zjišťovaly při homologaci auta na takzvaném dynamometru, což je složité a drahé zařízení. Emisní stanice zjišťují na mnohem jednodušších přístrojích pouze to, zda je motor vozidla seřízen podle předpisu výrobce," vysvětluje Petr Říha.

Kolik dáte za převod auta

Platí se podle toho, jakou směrnici EURO vůz plní. Jak to poznáte? Ve velkém technickém průkazu v kolonce Emise najdete číslo směrnice EHK nebo EHS/ES a podle převodní tabulky zjistíte, jestli váš vůz z let výroby 1992 až 1999 plní normu Euro 0, Euro I nebo Euro II, a zda tedy při přepisu zaplatíte deset, pět, nebo tři tisíce korun. Pokud žádné číslo v TP nenajdete, obraťte se pro radu na STK.

Čísla směrnic v technickém průkazu

zážehové motory (benzin, LPG, CNG) pro M1 (osobní) a N1 (užitková)

Euro 0 – 10 000 Kč
*EHS/ES: 70/220, 74/290, 77/102, 78/665, 83/351, 88/436, 89/458, 89/491
*EHK: 15 R00, 15 R01, 15 R02, 15 R03, 15 R04, 83 R00 A, 83 R00 B, 83 R01 A, 83 R01 B – platí pro M1 s max. hmotností nad 2 500 kg, obsaditelností nad 6 osob, v terénním provedení M1G + vozidla N1.

Euro I – 5 000 Kč
*EHS/ES: 91/441, 93/59, 94/12 – u N1, M1 s obsaditelností více než 6 osob a max. hmotností přes 2 500 kg
*EHK: 83 R01 B – pouze M1 s maximální hmotností do 2 500kg, s obsaditelností do max. 6 osob a v neterénním provedení; 83 R02 B, 83 R03 B – u N1, M1 s obsaditelností více než 6 osob a max. hmotností více než 2 500 kg.

Euro II – 3 000 Kč
*EHS/ES: 94/12/ (pouze M1), 96/44, 96/69, 98/77
*EHK: 83 R03 B – pouze M1 s obsaditelností do 6 osob (včetně) s max. hmotností do 2 500 kg (včetně), 83 R04 B.

vznětové motory – diesely pro vozidla kategorie M1, N1

Euro 0 – 10 000 Kč
*EHS/ES: 70/220, 74/290, 77/102, 78/665, 83/351, 88/436, 89/458, 89/491
*EHK: 15 R 00, 15 R 01, 15 R 02, 15 R 03, 15 R 04, 83 R 00, 83 R 00 C, 83 R 01 C – u M1 s max. hmotností nad 2 500 kg, s obsaditelností nad  6 osob, v terénním provedení (M1G) a N1.

Euro I – 5 000 Kč
*EHS/ES: 91/441, 93/59, 94/12 kat. N1 – I, II, III
*EHK: 83 R 01 C – pouze M1 max. hmotností do 2 500 kg (včetně) s obsaditelností do 6 osob (včetně) v neterénním provedení; 83 R 02 C, 83 R 03 C – u N1, M1 s obsaditelností nad 6 osob a max. hmotností
nad 2 500 kg, 49 R 02 A – limity emisí A, vozidla N1 a M1 s max. hmotností přes 3 500 kg.

Euro II – 3 000 Kč
*EHS/ES: 94/12 – pouze M1; 96/44, 96/69, 98/77, 91/542/
*EHS–B, 96/1/ES–B EHK: 83 R 03 C – pouze u M1 s obsaditelností do 6 osob (včetně) s max. hmotností do 2 500 kg (včetně), 83 R 04 C, 49 R 02 B – limity emisí B kat. N1 a M1 s max. hmotností přes 3 500 kg.




Nejčtenější

Hon na pevné částice pokračuje. Brzdy dostanou vysavače

Brzdový systém Tallano

Bojovníci proti škodlivým pevným částicím mají nového nepřítele – brzdy. Podle vědeckých prací se totiž z brzdového...

Sudá, či lichá? Praha při smogu omezí vjezd podle registrační značky

Smog v Praze. Auta na pražské magistrále (20.1.2017)

Magistrát připravil návrh opatření, kterými chce omezit v Praze dopravu v době zhoršené kvality ovzduší. Při...



Škoda bude v Mladé Boleslavi vyrábět auta s čistě elektrickým pohonem

(Ilustrační snímek)

V Česku se budou vyrábět elektromobily i klíčové součástky k bateriím. Škoda Auto v pátek potvrdila, že její první...

Tesla představila elektrický tahač Semi a nový sporťák Roadster

Tesla Semi

Prototyp elektrického tahače Tesla Semi a nový sportovní Roadster představil v noci na dnešek americký výrobce...

Naftové ojetiny v Německu a Francii zlevňují, nejvíce u velkých měst

Turbodiesel řady EA 189

V zemích, kde se vážně uvažuje o zákazu dieselových aut ve velkých městech, rychle padá cena naftových ojetin. Ve...

Další z rubriky

OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Veteránský závod Pražská noblesa

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v...

Zemřel muž, který dal Škodovce Fabii a Superb a zachránil Kvasiny

Škoda Fabia, která najela přes jeden a čtvrt milionu kilometrů.

Byl víc než kdo jiný spojen s rozvojem značky Škoda pod křídly koncernu VW. Za 79 měsíců, kdy v ní pracoval, prosadil...

Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým...

Ford Mondeo 2.0 TDCI 2015 ·
Ford Mondeo 2.0 TDCI 2015 ·

r.v. 2015, naj. 40 256 km, diesel
600 000 Kč (s DPH)



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.