Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zkouška alkoholtesterů: věřte jenom nule

aktualizováno 
Test běžně prodávaných alkotesterů ukázal, že sice řeknou, jestli už můžete řídit, ale hladinu alkoholu v těle přesně nezměří. Stejně dobře poslouží laciné proužky, které měří hladinu alkoholu ve slinách.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: MF DNES

Figurant v testu vypil dávku 40% alkoholu a poté foukal do policejního přístroje a běžných alkoholtesterů. Rozptyl měření byl obrovský. Podle výpočtů by takové množství alkoholu měl organismus odbourat nejdřív za necelé tři hodiny, ale může to trvat i pět.

Alkoholtester má pomoci určit, jestli máte v krvi ještě zbytek alkoholu. Náš malý test ukázal, že s jistotou vám určí jedině absolutní nulu – takže pokud nenafoukáte nic, můžete jet. Pokud byste však chtěli zjistit, jestli se vejdete do hranice 0,24 promile, kterou toxikologové považují za hraniční, vřele vám to nedoporučujeme – rozptyl měření alkoholtesterů je obrovský.

Ilustrační foto

"Univerzální návod k použití je prostý – jeďte jen tehdy, když na displeji svítí samé nuly. Pokud tam bude cokoli jiného, nedá se na údaje spolehnout. Tak to bylo u všech přístrojů," říká toxikolog pražské Fakultní nemocnice na Bulovce a soudní znalec Jaroslav Zikmund, s nímž jsme na testu spolupracovali.

Na přístroji nezáleží

Na trhu najdete desítky různých elektronických detektorů množství alkoholu od těch nejlevnějších za dvě stovky až po přístroje za dva tisíce; ještě levnější jsou detekční trubičky či olizovací proužky měřící obsah alkoholu ve slinách za řádově desítky korun.

Do testu redakcí MF DNES a iDNES.cz jsme zařadili osm přístrojů. Některé už byly použité, ty přinesli naši redakční kolegové, jiné zbrusu nové, zapůjčené prodejci alkoholtesterů. Nakonec se nám sešly dvě identické dvojice měřidel lišící se pouze označením a stářím, dva starší přístroje, reklamní detekční trubička a olizovací proužek.

Alkotestery v testu

Zkoušeli jsme nové i používané alkotestery - přehled ZDE

Jako referenční zařízení pro zjištění obsahu alkoholu v dechu jsme použili certifikovaný a kalibrovaný přístroj Dräger Alcotest 7410 plus, který používá při dechových zkouškách policie. I ten si teoreticky můžete koupit, ovšem cena se pohybuje kolem 42 tisíc korun.

A jak test probíhal? Náš figurant vypil v určenou hodinu přesně odměřenou dávku 40% alkoholu a dvakrát po půlhodině a poté po 12 hodinách foukal do všech přístrojů. Rozptyl výsledků byl obrovský – tam kde policejní certifikovaný Dräger ukazoval 0,64 promile, hlásil Jett 6 celých 1,08, šedý přístroj Jett 2 pak neskutečných 2,4 promile.

A naopak bílý Alkohol Tester pouhých 0,15. Ještě větší kuriozitou byl rok starý stříbrný exemplář Jettu 2, který druhého dne ráno, když všechny ostatní mašinky ukázaly figurantovi čistou nulu, oznámil, že má stále v dechu 0,7 promile. S takovým přístrojem byste ani nevyjeli z garáže. A zánovní černý Clatronic jsme museli z testu úplně vyřadit, protože ukazoval sveřepě nulové hodnoty ve všech případech.

Olizovací proužek postačí

Když pomineme dva v podstatě nefunkční přístroje, ty zbývající vždy nějaké hodnoty ukázaly, a když alkohol vyprchal, správně signalizovaly nulu. Pro orientační měření tedy budou stačit.

Ke stejnému výsledku jsme však došli i při použití obyčejné trubičky s krystaly a olizovacího proužku, jež měří alkohol ve slinách. Také ty spolehlivě přítomnost opojného nápoje odhalily a druhého dne stejně dobře ukázaly jeho absenci. Jsou přitom nesrovnatelně levnější.

"Takový výsledek jsem předpokládal. Nepřesnost při měření je dána hlavně díky konstrukci přístrojů – u certifikovaného Drägeru se profoukává vzduch náustkem, takže plný průtok jde přímo z plic do analyzéru. Zatímco u většiny levných přístrojů se při foukání dostává dovnitř i okolní vzduch, míchá se s dechem, a měření není tak přesné," vysvětluje Jaroslav Zikmund.

Nejlépe proto z testu vycházejí "pistolové" měřáky Jett 6 (AL 6000), které mají navíc i náustky podobně jako Dräger. Jeho přesnosti však nedosahují. A bylo by možné kvůli nepřesnosti přístroj reklamovat? "To by byl problém, protože výrobci používají pro měření kalibrační roztok, s nímž to funguje. Problém je v praktickém použití," míní Zikmund.

Kdybychom si tedy měli některý z alkoholtesterů koupit, rozmysleli bychom si to. Přesné hodnoty neposkytl žádný, ještě horší to bylo u starších kousků. Jeden nefungoval už po půlroce vůbec, jiný ukazoval nesmyslná čísla po roce používání. V nejlepším světle se ukázaly dva nejdražší přístroje – Jett 6 a AL 6 000. My bychom si však kvůli poměru cena/hodnota pořídili nejlevnější pomůcku v testu – olizovací proužek. Fungovala i klasická detekční trubička.

Žvýkačka a ústní voda

Pro zajímavost jsme se rozhodli na jiném figurantovi otestovat, zda přístroje dokáže ovlivnit i jiná látka než alkohol, jak se mnohdy spekuluje. Ukázalo se, že to tak skutečně je, ale takový efekt trvá jen chvilinku: okamžitě po vypláchnutí ústní vodou Alpa Dent ukázal policejní Dräger v dechu dvě promile alkoholu, ale po dalších pěti minutách už nulu.

Na mentolovou žvýkačku Dräger nereagoval, přístroj AL 6000 však ukázal 0,41 promile; po dvou minutách však efekt zmizel. "Každý, kdo si koupí alkohotester, by si měl sám vyzkoušet, jak reaguje na různé látky, které neobsahují alkohol – žvýkačky, ústní vodu, kafe... Pokud mu bude ukazovat nějaké hodnoty, musí to brát s rezervou a počítat s tím u svých měření," říká toxikolog.

Výsledky měření
V 16.00 vypil figurant 3 x 0,5 dcl tvrdého 40% alkoholu
přístroj/měření 16.30 17.00 09.00 ráno
Dräger (referenční) 0,64 0,51 0,00
Clatronic AT 3260 0,00 0,00 0,00
AL 6 000 0,88 0,45 0,00
Jett 6 Prestige 1,08 0,66 0,00
Alkohol Tester 0,15 0,08 0,00
Jett 2 nový 2,4 2,1 0,00
Jett 2 starý 0,6 2 0,7
detekční trubička Alkohol Test - 0,4 0,00
olizovací proužek 1stepbiotest - 0,2–0,8 0,00
Poznámka: Podle teoretického výpočtu by měl figurant mít v 17.00 hodin 0,36 až 0,44 promile. Odběr krve přesně v 17.10 hod. ukázal 0,48 promile.





Nejčtenější

BMW Group představila ve Frankfurtu BMW i Vision Dynamics - slibuje nový...
Nové BMW na baterky půjde proti tesle, má ujet 600 kilometrů

Podznačka elektromobilů „i“ u mnichovské značky se už nějakou dobu nedočkala nového příspěvku. BMW na něm ale teď usilovně pracuje, příští model, který bude...  celý článek

Některé motory vypouštějí zplodiny skoro jako celá továrna
VIDEO: Měřili jsme jedy ve vzduchu. V tunelu zapněte vnitřní cirkulaci

Dražší auta to dělají automaticky, u těch obyčejnějších se vyplatí na to myslet: když vjíždíte do tunelu, přepněte ventilaci v autě na vnitřní cirkulaci. Jinak...  celý článek

Jaguar E-Pace
E-Pace je nejmenší jaguar pro masy. Zas to zkouší s pohonem předních kol

Tradiční britská značka se mění. Většinu její nabídky sice stále tvoří sportovní sedany, ale v počtu prodaných aut brzy získají převahu SUV. Stačit bude, když...  celý článek

Továrna Nokian ve Vševovolžsku
Jak se peče pneumatika? Známe recept, ale ingredience jsou tajné

Recept na tuto specialitu obsahuje kolem čtyřiceti ingrediencí a je přísně tajný. Peče se při 120 °C a celá výroba trvá 84 hodin. Výsledek se ovšem jíst nedá....  celý článek

Vedoucí rubriky Auto.iDNES.cz František Dvořák (vlevo) v diskusním pořadu...
Autosalony to mají nahnuté, jsou drahé, říká expert

Evropské autosalony to mají nahnuté. Výrobci znají mnohem efektivnější a levnější způsoby, jak auta představit. Soumrak autosalonů, jak je známe, potvrzuje ten...  celý článek

Další z rubriky

Továrna Nokian ve Vševovolžsku
Jak se peče pneumatika? Známe recept, ale ingredience jsou tajné

Recept na tuto specialitu obsahuje kolem čtyřiceti ingrediencí a je přísně tajný. Peče se při 120 °C a celá výroba trvá 84 hodin. Výsledek se ovšem jíst nedá....  celý článek

(Ilustrační snímek)
Řidiči od ledna zaplatí „pokutu“ za každý den bez povinného ručení

Na nepojištěné řidiče se od ledna znovu chystá bič. Česká kancelář pojistitelů od nich bude vymáhat příspěvek za každý den bez povinného ručení. Poslanci toto...  celý článek

Renault Symbioz
OBRAZEM: Symbioz je auto, které s vámi bude bydlet

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Na předpovídání budoucnosti mají automobilky celá oddělení a u Renaultu to vidí takto: auto se stane součástí našeho domova, řídit se bude umět samo a bude...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.