Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zkušený motorkář se pozná podle oblečení

aktualizováno 
Hrůza -
pomyslí si zkušený motorkář při pohledu na kolegy, kterým zamotalo hlavu letní parno natolik, že sedli třeba i na silnější stroj v džínách a tričku, někdy dokonce v šortkách či plavkách. Mnohé zaryté vyznavače chopperů asi nikdo nepřesvědčí, aby se na letní jízdy oblékli bezpečněji, když odmítají dokonce i přilby. Ovšem kdo je připraven vzít na vědomí fakt, že v Česku s rostoucí oblibou motocyklů letos významně přibývá zabitých a zraněných motocyklistů, ten na sebe bude už v přípravě na jízdu víc myslet. Příkladem mohou být právě jezdci, kteří za sebou mají roky v sedlech nejsilnějších a nejrychlejších strojů. Těžko se dají v akci vidět v sandálech. Za nejlepší pro jízdu na silnici odborníci i při šířící se nabídce nejrůznějších nových materiálů považují kůži - nejlépe v podobě dvoudílných a v případě potřeby zipem spojitelných kombinéz z 1,2- až 1,5 milimetrové hověziny. Jejich pestré barvy jsou nejen hezké,ale také bezpečné, na exponovaných místech loktů, kolem kyčlí, páteře a dalších mívají jako prevenci proti odřeninám a zlomeninám plastové protektory. "Kombinéza nesmí škrtit ani být na těle nepříjemná. Proto by ji jezdec neměl zkoušet vstoje a v chůzi, ale vsedě na svém motocyklu," radí Karel Pospíšil z rady vlády pro bezpečnost silničního provozu (BESIP). Kdo neaspiruje na zvlášť silné sportovní stroje, ten se m ůže spolehnout na obyčejnější koženou bundu s koženými kalhotami. Jiří Churavý, jeden z nejlepších českých motokrosařů minulosti a nyní obchodník s motocyklovým vybavením, se vyjádřil, že mnozí jezdci poslední dobou víc než kůži preferují oblečení ze syntetických materiálů goretex a cordura. I to bývá na nejohroženějších místech zesíleno a vyztuženo či opatřeno protektory a ve srovnání s kůží je lehčí a vzdušnější. Vhodné je zejména pro enduro a obyčejnější cestovní stroje. Motocyklistovi by neměly ani v největším letním parnu a na krátkých trasách chybět rukavice. Jistěže ne kvůli tomu, aby hřály. Chrání ruce,které se při pádu dostávají do kontaktu se silnicí nejdřív. K výběru jsou typy podle charakteru stroje a způsobu cestování - od obyčejných kožených přes pevnější s kevlarovými vložkami až po speciální s vodivými nýty pro případ nebezpečeného tření při pádu na asfaltu. Stejně jako oděvy jsou i rukavice letní a zimní. Důležité pro motocyklistovu bezpečnost jsou boty. Speciální výrobky existují pro silniční a cestovní stroje,pro enduro i pro choppera. "Všechny jsou bez výjimky vysoké, minimálně nad kotníky," zdůrazňuje Karel Pospíšil a motocyklistům vzkazuje: "Nikdy nejezděte v teniskách, vietnamkách, bosi..." V motocyklistově výbavě by nemělo chybět oblečení do deště - nepromokavá kombinéza, návleky na rukavice a návleky na boty. "Dobré jsou například gumové návleky na ukazováčky, které v dešti slouží jako stěrače plexištítu přilby," upozorňuje na jednu ze zajímavostí Karel Pospíšil, který z mnoha motocyklistických doplňků připomíná i pro léto zejména ledvinové pásy a páteřové protektory.
Autor:




Nejčtenější

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Další z rubriky

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.