Zkušený motorkář se pozná podle oblečení

Hrůza -
pomyslí si zkušený motorkář při pohledu na kolegy, kterým zamotalo hlavu letní parno natolik, že sedli třeba i na silnější stroj v džínách a tričku, někdy dokonce v šortkách či plavkách. Mnohé zaryté vyznavače chopperů asi nikdo nepřesvědčí, aby se na letní jízdy oblékli bezpečněji, když odmítají dokonce i přilby. Ovšem kdo je připraven vzít na vědomí fakt, že v Česku s rostoucí oblibou motocyklů letos významně přibývá zabitých a zraněných motocyklistů, ten na sebe bude už v přípravě na jízdu víc myslet. Příkladem mohou být právě jezdci, kteří za sebou mají roky v sedlech nejsilnějších a nejrychlejších strojů. Těžko se dají v akci vidět v sandálech. Za nejlepší pro jízdu na silnici odborníci i při šířící se nabídce nejrůznějších nových materiálů považují kůži - nejlépe v podobě dvoudílných a v případě potřeby zipem spojitelných kombinéz z 1,2- až 1,5 milimetrové hověziny. Jejich pestré barvy jsou nejen hezké,ale také bezpečné, na exponovaných místech loktů, kolem kyčlí, páteře a dalších mívají jako prevenci proti odřeninám a zlomeninám plastové protektory. "Kombinéza nesmí škrtit ani být na těle nepříjemná. Proto by ji jezdec neměl zkoušet vstoje a v chůzi, ale vsedě na svém motocyklu," radí Karel Pospíšil z rady vlády pro bezpečnost silničního provozu (BESIP). Kdo neaspiruje na zvlášť silné sportovní stroje, ten se m ůže spolehnout na obyčejnější koženou bundu s koženými kalhotami. Jiří Churavý, jeden z nejlepších českých motokrosařů minulosti a nyní obchodník s motocyklovým vybavením, se vyjádřil, že mnozí jezdci poslední dobou víc než kůži preferují oblečení ze syntetických materiálů goretex a cordura. I to bývá na nejohroženějších místech zesíleno a vyztuženo či opatřeno protektory a ve srovnání s kůží je lehčí a vzdušnější. Vhodné je zejména pro enduro a obyčejnější cestovní stroje. Motocyklistovi by neměly ani v největším letním parnu a na krátkých trasách chybět rukavice. Jistěže ne kvůli tomu, aby hřály. Chrání ruce,které se při pádu dostávají do kontaktu se silnicí nejdřív. K výběru jsou typy podle charakteru stroje a způsobu cestování - od obyčejných kožených přes pevnější s kevlarovými vložkami až po speciální s vodivými nýty pro případ nebezpečeného tření při pádu na asfaltu. Stejně jako oděvy jsou i rukavice letní a zimní. Důležité pro motocyklistovu bezpečnost jsou boty. Speciální výrobky existují pro silniční a cestovní stroje,pro enduro i pro choppera. "Všechny jsou bez výjimky vysoké, minimálně nad kotníky," zdůrazňuje Karel Pospíšil a motocyklistům vzkazuje: "Nikdy nejezděte v teniskách, vietnamkách, bosi..." V motocyklistově výbavě by nemělo chybět oblečení do deště - nepromokavá kombinéza, návleky na rukavice a návleky na boty. "Dobré jsou například gumové návleky na ukazováčky, které v dešti slouží jako stěrače plexištítu přilby," upozorňuje na jednu ze zajímavostí Karel Pospíšil, který z mnoha motocyklistických doplňků připomíná i pro léto zejména ledvinové pásy a páteřové protektory.