Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zlatá doba „nafťáků” končí

aktualizováno 
Podíl prodávaných aut s dieselovým motorem letos klesl v Česku na 25 procent. Další pokles zájmu o naftová auta očekává i studie německé organizace Center Automotive Research (CAR).

Ilustrační foto.

Podíl prodávaných aut s dieselovým motorem se od začátku letošního roku v Česku snížil o čtyři procentní body. Zatímco v lednu se pohyboval kolem 29 procent, v květnu to bylo jen 25 procent.

Vyplývá to z údajů Svazu dovozců aut. Podle části ekonomů by se mohlo jednat o reakci na zdražující naftu, která se nyní prodává o dvě i více korun dráž než benzin. Prodejci tento trend ale zatím nepotvrdili.
 
Podle studie CAR si dieselové vozy nebudou držet tak dobře svou hodnotu, jak tomu bylo dříve. Ojeté diesely si kupovali lidé, kteří auto využívají soukromě, nenajedou ročně velké porce kilometrů a lákala je cena nafty u pumpy. Pro ty už nebudou dieselová auta tak atraktivní.

"To, jestli dojde k nějakým změnám v rozložení prodávaných motorizací, případně zjistíme až s odstupem cca tří měsíců, a to zejména kvůli délce rozhodovací fáze při koupi auta a kvůli dodacím lhůtám," uvedl mluvčí Volkswagenu Jan Klíma.

"Osobně si myslím, že spotřebitelské návyky a preference se nemění tak rychle, navíc vyšší cena nafty v zimních měsících byla normou i v loňských letech, je zdůvodněna zvyšující se spotřebou topných olejů," dodává analytik Cyrrusu Jan Procházka.

Podle něj dosavadní vývoj nelze zatím nazvat trendem, ale v dlouhodobějším horizontu je možné počítat s tím, že úsloví "nafta patří do kamen" dostane pro řidiče osobních automobilů nový význam.

Vedle drahé nafty se podle odborníků na poklesu podílu dieselových vozů projevuje i pokračující přesun aut nakupovaných firmami mezi lehké užitkové, kde je možný odpočet DPH.

Firemní vozy přitom ročně většinou najezdí více kilometrů a zastoupení aut na naftu je mezi nimi vyšší. I v této kategorii ale došlo k poklesu podílu dieselů o 1,5 procentního bodu na 73,4 procenta.

Odborníci z organizace CAR se domnívají, že také dále poroste cena nových aut tankujících naftu. Aby automobilky očistily jejich emise, musí jim dodávat dražší zařízení než u benzinových aut.

Motorová nafta u českých čerpacích stanic od začátku roku zdražila o 3,50 Kč a v současnosti se prodává kolem 35 korun za litr. Benzin zdražil o dvě koruny na v průměru 32,70 Kč.

V západní části Evropy činil loňský podíl nových aut s dieselovými motory 53 procent. Převaha se pomalu začne podle výzkumníků z CAR přesouvat na stranu benzinových vozů.

Autoři: ,






Nejčtenější

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.