Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zloděj zvládne spíš sériový kus

aktualizováno 
- Zabezpečení osobních automobilů zajímá čtenáře natolik, že seriál už zveřejněných rad chtějí doplnit o další podrobnosti. Na dotazy odpovídáme tentokrát ve spolupráci s Michalem Ročkem, který se zabývá bezpečnostní identifikací motorových vozidel. V seriálu o ochraně automobilů jste napsali, že imobilizér sériově montovaný do Škody Felicie je snadno překonatelný. To mě značně překvapilo. Když jsem si kupoval felicii, tak mi prodejci sdělili, že bez originálního klíčku nelze imobilizér překonat a s autem odjet.
Můžete blíže objasnit »snadnou překonatelnost« zmíněného imobilizéru?
Vladimír Kubík, Zlín

Záležitost není problémem jenom tuzemské automobilky, nýbrž většiny výrobců vozů zmíněné či podobné třídy. Zloději přece zařízení montovaná ve velkých sériích dobře znají, takže ke krádeži vozu přicházejí dokonale připraveni. Proto odborníci doporučují vybavit auto - a v tuzemsku to platí zvlášť o nejrozšířenějších a nejkradenějších vozech Škoda ještě další technikou: autoalarmem s imobilizérem montovaným až po koupi vozu tak, aby nebylo předem jasné,jak a čím je konkrétní auto zabezpečeno. Zloději sice znají nejrůznější výrobky z tuzemské i zahraniční produkce, a také montážní postupy jsou výrobci přesně dané, a tudíž známé, ovšem každá montážní práce je svým způsobem originálem, a tedy pro zloděje tvrdším oříškem, neboť neví s čím a případně s jakými kombinacemi má co dělat. Prodejci Škody Felicie čtenáře neobelhali, když mu tvrdili, že bez originálního klíčku nelze imobilizér překonat a s autem odjet. Vtip je ale v tom, že zloději si k vybranému autu přinesou vlastní řídicí jednotku, kterou provizorně namontují místo té,jejíž zapojení a umístění dokonale znají, a pak vůz nastartují. Zkušenosti ukazují, že to umějí i s otevřením auta a se zlomením zámku volantu za zhruba půl druhé minuty. Ve shodě s odborníky tedy trváme na tom, že vůz je dobré zabezpečit několika způsoby a tak, jak jsme už v seriálu uvedli.

Celá řada čtenářů se zajímala o adresy firem, které nabízejí to či ono zabezpečovací zařízení, o němž jsme v seriálu psali.

Takovou informaci však nemůžeme poskytnout, neboť bychom udělali reklamu jednomu na úkor jiného. Žádané však lze zjistit ve Zlatých stránkách v rubrice »AUTOMOBILY - ZABEZPEČENÍ«, případně na internetu. Doporučujeme kontaktovat několik firem a teprve pak se s ohledem na přístupy, nabídky, ceny a také zkušenosti jiných motoristů rozhodnout. Větší konkurence je ve velkých městech, kde se zabezpečením motorových vozidel zabývají i velké firmy s širší nabídkou různých tuzemských i zahraničních výrobků. Přitom se ale ukazuje, že právě ve velkých městech bývají při srovnatelné montáži srovnatelné techniky až stoprocentní rozdíly v ceně.

Zajímají mě podrobnosti o bezpečnostním označení karoserie auta barvou, která je vidět pouze pod UV zářením.
Radim Venera, Brno

Označování vozidel a jeho částí UV-značením (systém Ultra Violet Security Marking), o kterém jsme v seriálu psali jako o jednom ze způsobů, jak »podepsat« automobil a chránit ho tak proti zlodějům, se v Česku zatím nepoužívá. Máme na mysli techniku, při které se nejčastěji už ve výrobě na karoserii stříká kód pomocí UV-barvy, která je viditelná pouze pod UV-zářením a v podstatě je neodstranitelná. Nepomůže přestříkání ani broušení, zloděj by musel odstranit více než půl milimetru vrchní části plechu... V tuzemsku lze ovšem pořídit tajné označení UV-barvou v interiéru vozu, a to současně s bezpečnostním kódování skel. Je ale nutné zakázku svěřit firmě, která to spolu s bezpečnostním kódováním skel nabízí, což není každá. Kód píše mechanik speciální tužkou na některé části interiéru auta a ze zkušeností plyne, že pro něj není problém, aby místo dvou až tří značek udělal na přání zákazníka ještě čtvrtou tam, kde si to bude motorista přát. Kromě zmíněného požadavku na značení UV-barvou je dobré při kódování skel volit firmu, která údaje o kódovaném vozu ukládá do policejní databanky a do kódu zařazuje značku CZ, což je důležité pro identifikaci vozu v zahraničí. Dobré je také kolorování znaku kvůli lepší viditelnosti.

Příště zodpovíme další ze čtenářských dotazů

Autor:




Nejčtenější

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.