Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zloději nejvíc ohrožují značku Audi

aktualizováno 
Nový či zánovní automobil Audi, BMW či Mercedes s sebou přináší zásadní potíž: pravděpodobnost, že zláká zloděje, je v Česku ve srovnání s jinými vozy z patnáctky nejpopulárnějších zhruba dvakrát až desetkrát větší. Plyne to ze statistik, ve kterých se s každým rokem mění čísla, nicméně duch zůstává pořád stejný. Domácí Škoda je za rok 2000 až na patnáctém místě žebříčku průměrné kradenosti, ovšem to je dáno jejím široko daleko největším zastoupením na zdejších silnicích.
Jinými slovy - když se vloni z 1,78 milionu registrovaných ztratilo 8227 škodovek, dosáhlo riziko kradenosti jen 0,46 procenta, zatímco 1168 ukradených z 28 600 evidovaných vozů Audi znamená 4,15procentní kradenost. Kupříkladu majitelé moderních octavií se mohou o svůj majetek nefalšovaně bát. Vždyť v situaci, kdy v zemi už pár let počty kradených osobních aut klesají, zajímají právě Škody Octavia zloděje víc a víc. Vloni se jich v zemi ztratilo 1383 - tedy téměř čtyři každý den a v absolutním čísle víc než audin všech modelů dohromady. "Měl jsem k naprosté spokojenosti Škodu Octavia 1.9 TDI, ale ukradli mi ji dřív, než jsem z ní přestal mít radost. To mě rozzlobilo a koupil jsem si Toyotu Avensis. Ta zatím zloděje neláká," říká majitel pražské designérské firmy Jan Prokop.

Češi kradou sedmkrát víc než Němci

V Česku auta mizí vskutku ve velkém. "Zatímco v tuzemsku se vloni prodalo zhruba 150 tisíc nových osobních automobilů a přes 20 tisíc se jich ztratilo, vykázalo například Německo 70 tisíc kradených vozů na tři a půl milionu nově prodaných. To znamená, že v tuzemsku se osobní auta kradou sedmkrát víc než u motoristicky vyspělejších sousedů," sděluje Martin Pajer, ředitel pražské společnosti Cebia, která se před deseti roky jako první v republice začala zabývat prověrkami vozidel, zda nejsou kradená. "V Německu proto pojišťovny nemají zapotřebí zohledňovat v ceně pojistného, jak je vůz proti krádeži zajištěn. V tuzemsku je tomu naopak: čím lepší bezpečnostní zajištění, tím nižší je pojistné. Lidé se proto i v zájmu své kapsy snaží a stav se - sice pomalu, ale přece jenom - lepší. Počty kradených aut i v Česku v duchu celosvětového trendu klesají, ale škody rostou. Z toho plyne, že zloděje a podvodníky víc zajímají kvalitnější, a tudíž dražší vozidla." Úbytek automobilových zlodějen potvrzuje i kriminalista Vladimír Fischer, který se na pražském policejním prezidiu zabývá vyšetřováním krádeží motorových vozidel: "Počty odcizených osobních automobilů v zemi postupně klesají už od roku 1997. Například v roce 1999 zmizelo 23 522 vozů, zatímco vloni jich bylo 20 998."

Ohrožen je luxus i trabant

Odborníci se shodují, že krádeží aut ubývá v situaci, kdy se významně zkvalitňuje zabezpečení motorových vozidel a kdy se v ofenzivě proti nenechavcům lepší také policie. Nicméně pořád se najde jen zhruba 30 procent z ukradených aut. A podíl případů, kdy se vedle odcizeného auta podaří najít také zloděje, je ještě nižší, patnáctiprocentní. "Až 40 procent z případů, které evidujeme a řešíme jako krádeže motorových vozidel, jsou pojišťovací podvody různého ražení," uvádí kriminalista Vladimír Fischer. Ale zdůrazňuje, že nejvýznamnější množství postrádaných aut připadá na klasické krádeže. "Kolem 45 procent z odcizených osobních vozů - zvlášť těch novějších a kvalitnějších - mizí za hranicemi, nejčastěji v zemích bývalé Jugoslávie, v Rumunsku, Rusku, Bělorusku..." vypočítává Vladimír Fischer a připomíná, že ohroženo je cokoliv - od nejstarších škodovek, žigulíků, trabantů či wartburgů, které lidé berou kvůli svezení či na náhradní díly, až po opravdový luxus, kradený mnohdy na objednávku a na výdělek. Mnohá i moderní auta končí rozebraná na náhradní součástky na vrakovištích. "Nejvíc se zloději činí v časech velkých brněnských výstav a veletrhů, při Dušičkách a v podzimní houbařské sezoně," sděluje Martin Pajer.

Letos možná bude hůř

Martin Pajer očekává, že příznivý trend ve vývoji krádeží motorových vozidel se v letošním druhém pololetí přinejlepším zastaví, ale pravděpodobně nabere směr opět k horšímu. "Pokud stát neučiní nějaká zásadní opatření, tak po 1. červenci - až veškerá evidence motorových vozidel přejde z policie na civilní úřady - aktivita zlodějů opět vzroste, neboť se výrazně usnadní legalizace kradených aut k provozu na silnicích," vysvětluje Martin Pajer. Obavy opírá o zkušenosti z bývalých socialistických zemí, které už zmíněný přerod evidence motorových vozidel z policejních do civilních rukou mají za sebou. "Tvrdím, že se nebudeme lišit od Maďarů a Poláků, u nichž se v daných souvislostech zvedly počty krádeží automobilů zhruba o 20 procent," míní Martin Pajer Jeden z představitelů kriminálního úřadu pražského policejního prezidia, František Lisý, však obavy nesdílí. "Veškeré zabezpečení evidence motorových vozidel, které zavedla a dosud využívá policie, samozřejmě přejde do kompetence civilních úředníků. Chci věřit, že korupce danou oblast nijak významně nezasáhne," upřesňuje František Lisý důvody svého optimismu. "Navíc jsem přesvědčen, že několikaletý pokles počtů kradených aut souvisí hlavně s lepšící se prací policie a se zdokonalujícím se zabezpečením motorových vozidel."


Orientační přehled nejkradenějších automobilů v Česku v letech 1999 a 2000

Pořadí značka odcizeno v odcizeno v rozdíl registrováno riziko
roce 1999 1) roce 2000 1) v ČR 2) krádeže (%)

1 Audi 1168 1189 +21 28 620 4.15
2 Mercedes 830 850 +20 27 669 3.07
3 BMW 698 634 -64 25 200 2.51
4 Volkswagen 2220 2468 +248 117 448 2.10
5 Honda 398 325 -73 22 504 1.45
6 Peugeot 1614 1464 -150 113 548 1.28
7 Renault 1496 1151 -345 127 103 0.90
8 Seat 400 375 -25 42 263 0.88
9 Citroën 319 359 +40 43 919 0.82
10 Mazda 289 290 +1 40 349 0.72
11 Toyota 185 211 +26 29 350 0.72
12 Fiat 1491 1217 -274 171 854 0.71
13 Ford 892 1002 +110 161 039 0.62
14 Opel 757 821 +64 141 080 0.58
15 Škoda 9320 8227 -1093 1 779 133 0.46

Poznámka: 1) Údaj Policejního prezidia Praha, nejsou zohledněny automobily odcizené v ČR cizincům, 2) údaj MV ČR k 1. 7. 2000
Pramen: MF DNES

Vývoj krádeží automobilů Škoda

Model odcizeno v roce odcizeno v rozdíl
1991 1) roce 1999 1)

Felicia 1733 2007 +274
Favorit 1628 1198 -430
Octavia 845 1383 +538
Forman 597 445 -152
Škoda celkem 9320 8227 -1093

Poznámka: 1) údaj Policejního prezidia Praha
Pramen: MF DNES

Pravděpodobnost koupě kradeného automobilu

Zdroj riziko (%)

neznámý člověk na ulici 40
inzerát v tisku 25
autobazar 20
přítel, známý 10
příbuzný 4,99
značkový prodejce 0,01

Pramen: CEBIA PRAHA


Motoristům v Čechách se nejvíc ztrácejí luxusní auta. A z příslušenství mizí autorádia, zavazadla, kryty kol, zrcátka, antény, stírače...

Autor:




Nejčtenější

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Další z rubriky

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.