Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zloději ukradnou denně sedmdesát aut

  14:26aktualizováno  14:26
V Česku ukradnou zloději každý den více než sedmdesát aut. Od začátku roku do konce července ztratilo svůj vůz přes třináct tisíc lidí. Policisté však tvrdí, že se situace postupně zlepšuje.

Pro německého turistu, který začátkem srpna přijel do Litomyšle, nedopadla návštěva šťastně.

Svého passata sice zaparkoval v centru města, aby snížil riziko ukradení, ale nepomohlo to.

Když se k místu, kde vůz zaparkoval, vrátil, už auto nenašel.

Policisté vyčíslili škodu, která cizinci vznikla, na víc než 650 tisíc korun. Zloděje ani auto se jim dosud najít nepodařilo.

Šance, že policisté cizincův vůz ještě vypátrají, je mizivá. Najít se jim podaří jen každé osmé auto.

Celkový počet ukradených vozů

ukradeno

nalezeno

 

ukradeno

nalezeno

13268

1751

 

14042

1967

leden-červenec 2004

 

leden-červenec 2003

Veřejnost může alespoň uklidňovat fakt, že počet odcizených vozů letos klesl. Podle statistik za prvních sedm měsíců roku jich zmizelo 13 268. Loni to bylo za stejnou dobu o osm set aut víc.

"Zjednodušeně se dá říct, že se v Česku postupně ztěžuje možnost prodat kradený vůz. Proto jejich počet klesá," uvedl Vladimír Fischer, specialista policejního prezidia na autokrádeže.

Pouhá páka na volant je lepší než nic

Řada motoristů řeší každý večer nepříjemnou otázku: Najdu druhý den ráno svůj automobil tam, kde jsem jej včera zaparkoval?
Ročně se v Česku ztratí přes dvacet tisíc vozů. Kriminalisté zároveň říkají, že úplně zabezpečit automobil proti ukradení nelze. Když se totiž zlodějům nepodaří vůz nastartovat a odjet s ním, je pro ně poměrně jednoduché jej naložit na odtahový vůz a zmizet.
"Jde nicméně o to, aby se riziko ukradení co nejvíc snížilo. I pouhá páka na volant je lepší než vůbec nic," tvrdí Vladimír Fischer, specialista policejního prezidia na autokrádeže.
Fischer zjednodušeně rozděluje opatření proti odcizení auta do dvou kategorií - na ty před ukradením a na "pokrádežové", jak je sám nazývá. V první skupině jsou různé mechanické prostředky od zmíněné páky na volant či zamykání zpátečky až po imobilizér.
"Do druhé patří elektronická zařízení, díky kterým je možné vypátrat polohu konkrétního automobilu. Podobné systémy jsou čím dál dokonalejší, zároveň jde ale o poměrně nákladnou věc. Je na každém řidiči, kolik chce do ochrany svého auta investovat," dodává Fischer.
Kriminalista zmiňuje i další možnosti, jak může vlastník svůj vůz chránit - například vypískováním autoskel, která jsou tak označena speciálním kódem. Díky němu lze zjistit, komu vůz patří. "Dá se to řešit výměnou skel. To je ale poměrně drahé a zloděje to může odradit," doplnil Fischer.

Na vrakoviště s občankou?

Hitem mezi zloději jsou stále škodovky, loni jich v Česku zmizelo přes deset tisíc, tedy téměř polovina všech kradených aut. Je to tím, že jich jezdí v tuzemsku nejvíc. Zájem je však i o dražší a luxusnější vozy.

"Novější auta většinou okamžitě po krádeži zloději převezou za hranice. V Česku se jim je většinou legalizovat nepodaří, kupce proto mají ve východoevropských státech nebo v zemích bývalé Jugoslávie," řekl zástupce teplického policejního ředitele Jaroslav Jedlička.

Starší auta naopak většinou po krádeži putují do dílen, kde jsou rozmontována na náhradní díly. Kriminalisté zároveň tvrdí, že se části aut stále častěji objevují na autovrakovištích. Někteří proto navrhují, aby na vrakovištích platila stejná pravidla jako například v bazarech, kde se musí při prodeji mobilního telefonu prodávající prokázat občanským průkazem.

"V bazarech to funguje, proč by to nemohlo být i na vrakovištích. Dnes po lidech, kteří sem vozí části aut, doklady nikdo nežádá," uvedl Igor Kuchař, kriminalista z pražské policejní správy.

Majitelé některých vrakovišť se brání, že už doklady žádají. "Když mi někdo přijde prodat auto na náhradní díly, chci vědět, že je to majitel. Chráním tím svou osobu," tvrdí například Roman Křenek, majitel firmy Auto Křenek z Ostravy.

Řada krádeží je fingovaná

Policisté zároveň říkají, že třetina krádeží je fingovaná a jde jen o pojistné podvody. Majitel si nechá svůj vůz ukradnout, dostane peníze od zlodějů a pak ještě chce další od pojišťovny. Případů navíc postupně přibývá.

"Naše zkušenosti ukazují, že u aut jde ve 37 procentech nahlášených případů o pokus o pojistný podvod," potvrzuje situaci Václav Bálek, mluvčí České pojišťovny.

Pojišťovny však mohou udělat pouze to, že na podezřelou krádež upozorní policisty. Na kriminalistech je, aby podvod dokázali.

Nejčastěji kradená auta (v roce 2003)

1. Škoda 10 174
2. VW 2929
3. Fiat 1482
4. Peugeot 1301
5. Renault 1271
6. Ford 1236
7. Audi 1058
8. Opel 887
9. Mercedes 761
10. BMW 515
11. Citroen 508
12. Seat 423

Autoři:




Nejčtenější

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Další z rubriky

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.