Po víkendu pozor, po změně času se více bourá

aktualizováno 
Řidiči by měli být po víkendu dvakrát obezřetnější. Kvůli přechodu času z letního na zimní jsou lidé za volantem méně soustředění, přepadá je mikrospánek a více bourají. Statistiky pojišťovny Allianz vykazují v prvních pěti dnech po změně o čtvrtinu více nahlášených škod z dopravních nehod.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Je to jen jedna hodina, ručičky hodinek se posunou jen o šedesát minut a mnozí změnu ani nezaznamenají, říká se. Statistiky z pojišťovny Allianz však mluví jinak. Změna času z letního zpět na zimní ovlivňuje mnoho řidičů a po změně prudce narůstá počet nahlášených škod z dopravních nehod.

„I když si lidé v noci na neděli 28. října mohou o hodinu déle přispat, na některé jedince působí posun negativně. Mají problém se soustředěním, s ospalostí i zvýšenou únavou. Podle statistik Allianz pojišťovny je toho důkazem i nárůst počtu škod, na něž tyto faktory mohou mít vliv, a to více než o jednu čtvrtinu,“ upozornil mluvčí pojišťovny Václav Bálek.

Podle Allianz narůstá počet nahlášených událostí v prvních pěti dnech po nadcházející změně o přibližně pětadvacet procent. Statistici z pojišťovny srovnali tyto dny s pěti průměrnými dny v roce. Proč zrovna pět dnů? Je to průměrná doba, kdy se organismus na změnu adaptuje. Nejvyšší riziko nehod tedy platí zhruba do pátku.

„Statistiky pojišťovny se zaměřují na počty dopravních nehod, u kterých může hrát roli menší soustředěnost, vykolejení z biorytmu doprovázeného poruchami spánku, oslabenou koncentrací, zpomalenými, či naopak unáhlenými reakcemi, nebo dokonce malátností a dalšími zdravotními indispozicemi,“ říká analytička Allianz pojišťovny Martina Červenková.

A za pravdu tomu dávají i někteří klienti, kteří sami v hlášení po změně času přiznali, že se necítili ve své kůži. „Jedním z nich byl podle nahraného hovoru například řidič, kterého po změně času v poslední březnovou neděli v podvečer přepadl mikrospánek na trase mezi Olomoucí a Ostravou. Probudil jej až náraz vozu do svodidel,“ dodal Bálek.

Nezapomeňte na vodu a dospěte se

Jak nehodě nebo mikrospánku za volantem předejít? Experti radí využít volných dnů a během víkendu se především pořádně vyspat.

„Nedostatečný spánek nebo únava je jedním z nejvýznamnějších faktorů, které zapříčiňují dopravní nehody. Nejohroženější jsou v tomto ohledu skupiny mladých řidičů do 25 let, senioři, lidé pracující na směny a řidiči, kteří denně ujedou stovky kilometrů. Ať už řidiči kamionů nebo obchodní zástupci,“ uvedl expert z Týmu silniční bezpečnosti Roman Budský.

Silná únava podle něj zvyšuje riziko nehody až sedmkrát a reakce takto unaveného řidiče se dají přirovnat k těm, které má řidič s jednou promile alkoholu v krvi - nesoustředěnost, nervozita, zkratovité jednání, nebo naopak velmi pomalé reakce, špatný odhad.

„Je tedy dobré se před jízdou dospat, udělat si dostatečnou časovou rezervu, během cesty dělat pauzy a cestu také plánovat. Měli bychom mít alternativy v případě nehody nebo kolon na naší trase. V pauzách pomáhá se projít kolem auta nebo protáhnout, dát si kávu a především hodně pít pramenitou vodu. Dehydratace totiž také velmi negativně ovlivňuje řidičovy schopnosti i agresivitu,“ dodal Budský.

Připomněl, že známé rady typu otevřené okénko nebo nahlas puštěné rádio, ale i decilitry kávy fungují jen krátce a jsou vhodné spíše na probrání řidiče před cílem cesty pro bezpečné dojetí.

Nejčtenější

Kopecký: Čeští řidiči jsou šílení. A začíná to v autoškolách

Automobilový závodník Jan Kopecký na tiskové konferenci továrního týmu Škoda...

Tovární jezdec Škody Motorsport Jan Kopecký je nejlepší český automobilový jezdec současnosti. Míní, že čeští řidiči...

Test kamer do auta: opravdu dobrá není žádná

Test kamer do auta

Německý automotoklub ADAC a časopis pro počítačovou techniku c’t testovaly devět palubních kamer. Výsledek: sedm z...

Německé továrny VW přejdou na elektro, Passat vyrobí Škoda v Kvasinách

Volkswagen I.D. Vision

Po roce 2020 se budou v německých továrnách Volkswagenu vyrábět statisíce elektroaut. První bude model ze Cvikova. Z...

Ford hledá partnery pro cestu z mizérie. Jedná s Volkswagenem

Dav návštěvníků a novinářů na autosalonu Auto China v Pekingu během show...

Americký Ford a německý koncern VW s tím mají zkušenosti. Sdílení techniky, platformy a motorů si vyzkoušely desítky...

Nákup auta v zahraničí: za nový vůz se DPH platí v Česku

Koupě špatné ojetiny může pořízení auta značně prodražit 1

Když si koupíte v Německu nebo v jiné unijní zemi nové auto, měli byste se připravit na to, že vás čeká daňové kolečko....

Další z rubriky

Rudá vlajka nad Mnichovem: značka Maových limuzín má designéra rollsů

Rudá vlajka

Hongqi, čínská luxusní značka koncernu FAW, otevírá v Mnichově designérské centrum. Místo pro slavnostní otevření...

Na zimní gumy zatím přezulo osmdesát procent řidičů, méně než loni

ADAC test letních pneumatik

Na zimní pneumatiky má v současnosti přezuto kolem osmdesáti procent českých řidičů, což je o jednotky procent méně než...

Nejhorší silnice je na Blanensku. Nákladní auta tam ničí asfalt i domy

Výmoly: Nejhorší díra republiky 2018

V hlasování řidičů o největší výtluky na silnicích v celém Česku je nejhorší komunikace v obci Lhota Rapotina na...

Najdete na iDNES.cz