Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Změna v evidenci vozidel se po roce příliš neosvědčila

aktualizováno 
- Už více než rok platí vyhláška, podle níž řidiči nemusí při přehlašování svého auta z okresu do okresu měnit státní poznávací značku. Dopravní policii, ale i samotným řidičům však tento předpis situaci často spíše komplikuje a otevírá prostor mnoha podvodům.
»V případě hledaného vozidla se ztěžuje prověřování. Dříve když mělo vozidlo například pražskou SPZ, bylo jasné,že je evidováno v místě trvalého bydliště držitele,v tomto případě v Praze. Dnes se stane, že auto má pražskou značku, odhlášeno bylo do Ostravy, z Ostravy do Tábora a odtud třeba do Sokolova, a než se policista dostane k poslednímu držiteli vozidla, uplyne i několik hodin,« říká Petr Mareček, zástupce vedoucího oddělení dopravně správních agend Policie České republiky.« Na problémy s doručováním pokut si stěžuje i šéf pražské dopravní policie Zdeněk Bezouška. Jedním z důvodů této novely bylo i ušetřit práci motoristům. Bezouška však říká: »Řidičům to nic nepřineslo. Stejně na dopravní inspektorát přehlásit vozidlo musí, jenom dřív přišli navíc s espézetkami v ruce.« Sami řidiči však vidí výhodu především v tom, že při přehlašování vozidla do evidence jiného dopravního inspektorátu nemusí absolvovat prohlídku auta policejním technikem. Zdeněk Zmeškal ze Zlína, který si nedávno koupil starší automobil Ford Sierra, dodává: »Technické kontroly se obává každý řidič. A při přehlašování vás to v menší míře vždycky čekalo.« V tom však vidí šéf policejní evidence Josef Mihalík pro motoristu naopak výhodu. »Zdarma vám policie prověří, jestli nejsou na vozidle nějaké nesrovnalosti nebo zda není kradené,« říká Mihalík a dodává: »Stalo se, že ojetý automobil úspěšně absolvoval technickou kontrolu, ale těsně před prodejem na něm vyměnili spoustu součástek za staré. Nesouhlasící čísla motoru a karoserie by policejní technik odhalil, dnes se na to přijde třeba až při další technické kontrole a auto ztratí technický průkaz.« Ministerstvo vnitra, které loni v dubnu novelu vyhlášky č.145 z roku 1956 vydalo, bylo podle slov mluvčího Jiřího Drbohlava vedeno hlavně snahou ušetřit finanční prostředky za nové SPZ a také se přiblížit pravidlům v Evropské unii. Miroslav Rajchart z Dopravního inspektorátu v Praze upozorňuje: »Podle našich informací přijde výroba jedné SPZ asi na dvě stě korun, což je stejně jako správní poplatek, který musí řidič při převodu tak jako tak zaplatit.« Druhý důvod vyvrací soudní znalec zahraničních pravidel silničního provozu Zdeněk Svátek: »Podle okresu, v němž má vlastník trvalé bydliště, evidují vozidla například v Německu, Rakousku, F rancii, Itálii a Polsku.« Rok praxe ukázal, že řidiči si ve většině případů stejně SPZ na vlastní žádost mění tak, aby se shodovaly s okresem trvalého bydliště. Podle oddělení dopravně správních agend je to ihned při převodu 50 % motoristů, do tří týdnů pak dalších 25 %. V příštím roce evidence vozidel pravděpodobně od policie přejde do civilního sektoru, konkrétně do kompetence okresních úřadů.



Autor:


Témata: Ford


Nejčtenější

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.