Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Změna v evidenci vozidel se po roce příliš neosvědčila

aktualizováno 
- Už více než rok platí vyhláška, podle níž řidiči nemusí při přehlašování svého auta z okresu do okresu měnit státní poznávací značku. Dopravní policii, ale i samotným řidičům však tento předpis situaci často spíše komplikuje a otevírá prostor mnoha podvodům.
»V případě hledaného vozidla se ztěžuje prověřování. Dříve když mělo vozidlo například pražskou SPZ, bylo jasné,že je evidováno v místě trvalého bydliště držitele,v tomto případě v Praze. Dnes se stane, že auto má pražskou značku, odhlášeno bylo do Ostravy, z Ostravy do Tábora a odtud třeba do Sokolova, a než se policista dostane k poslednímu držiteli vozidla, uplyne i několik hodin,« říká Petr Mareček, zástupce vedoucího oddělení dopravně správních agend Policie České republiky.« Na problémy s doručováním pokut si stěžuje i šéf pražské dopravní policie Zdeněk Bezouška. Jedním z důvodů této novely bylo i ušetřit práci motoristům. Bezouška však říká: »Řidičům to nic nepřineslo. Stejně na dopravní inspektorát přehlásit vozidlo musí, jenom dřív přišli navíc s espézetkami v ruce.« Sami řidiči však vidí výhodu především v tom, že při přehlašování vozidla do evidence jiného dopravního inspektorátu nemusí absolvovat prohlídku auta policejním technikem. Zdeněk Zmeškal ze Zlína, který si nedávno koupil starší automobil Ford Sierra, dodává: »Technické kontroly se obává každý řidič. A při přehlašování vás to v menší míře vždycky čekalo.« V tom však vidí šéf policejní evidence Josef Mihalík pro motoristu naopak výhodu. »Zdarma vám policie prověří, jestli nejsou na vozidle nějaké nesrovnalosti nebo zda není kradené,« říká Mihalík a dodává: »Stalo se, že ojetý automobil úspěšně absolvoval technickou kontrolu, ale těsně před prodejem na něm vyměnili spoustu součástek za staré. Nesouhlasící čísla motoru a karoserie by policejní technik odhalil, dnes se na to přijde třeba až při další technické kontrole a auto ztratí technický průkaz.« Ministerstvo vnitra, které loni v dubnu novelu vyhlášky č.145 z roku 1956 vydalo, bylo podle slov mluvčího Jiřího Drbohlava vedeno hlavně snahou ušetřit finanční prostředky za nové SPZ a také se přiblížit pravidlům v Evropské unii. Miroslav Rajchart z Dopravního inspektorátu v Praze upozorňuje: »Podle našich informací přijde výroba jedné SPZ asi na dvě stě korun, což je stejně jako správní poplatek, který musí řidič při převodu tak jako tak zaplatit.« Druhý důvod vyvrací soudní znalec zahraničních pravidel silničního provozu Zdeněk Svátek: »Podle okresu, v němž má vlastník trvalé bydliště, evidují vozidla například v Německu, Rakousku, F rancii, Itálii a Polsku.« Rok praxe ukázal, že řidiči si ve většině případů stejně SPZ na vlastní žádost mění tak, aby se shodovaly s okresem trvalého bydliště. Podle oddělení dopravně správních agend je to ihned při převodu 50 % motoristů, do tří týdnů pak dalších 25 %. V příštím roce evidence vozidel pravděpodobně od policie přejde do civilního sektoru, konkrétně do kompetence okresních úřadů.



Autor:


Témata: Ford

Nejčtenější



Další z rubriky

OBRAZEM: Vision X i VW Touareg. Podívejte se na perly Autosalonu Bratislava

Autosalon v Bratislavě. Mercedes-AMG Project One

Do neděle 29. dubna je pro veřejnost otevřen Autosalon Bratislava, který po brněnském autosalonu převzal roli...

Škoda nestíhá vyrábět, část produkce stěhuje do Německa

Montáž zadních dveří na vůz Škoda Superb.

Česká značka patřící do koncernu Volkswagen dlouhodobě bojuje s vytížeností svých továren. Šéf automobilky Bernhard...

Vyznáte se v typech karoserií? S naším přehledem se z vás stane profík

Opel Astra Sports Tourer

Kombík od kabrioletu pozná snad každý. Víte však, co je třeba landaulet, nebo jak se liší roadster od targy? Přinášíme...

Najdete na iDNES.cz