Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Značka by měla dostat šanci, přejí si saabisté

  12:26aktualizováno  14:27
Rozhodnutí o budoucnosti Saabu mělo padnout včera. Lhůtu, do které měli zástupci GM odpovědět na nabídku, stanovenou na pondělní 17:00 hodinu "amerického" času, hlavní zájemce Spyker prodloužil. Nejprve dostali vládci GM dvě hodiny navíc, jednání se však protahují.

Saabisté s napětím očekávají rozhodnutí o osudu jejich milované automobilky. "Saab není jen auto, je to životní styl," říká Marek Šafarčík, který automobilku v Česku zastupuje. A vystihl tak pocity většiny tazatelů v online rozhovoru na iDNES.cz. Většina doufá, že legendární značka přežije.

Veškerá jednání mezi GM a Spykerem probíhají za zavřenými dveřmi. Spekuluje se ještě o nových zájemcích o Saab. "Není důležité odkud peníze jsou, podstatné je, zda to se Saabem myslí vážně," říká Šafarčík. "Saab a GM zatím nepodali žádné informace o dalších zájemcích," doplňuje.

online rozhovor

Odpovědi Marka Šafarčíka z českého zastoupení Saabu ZDE

Marek Šafarčík

Podle Šafarčíka by bylo nejvhodnější, kdyby se Saab stal součástí malé společnosti, kde bude možné dělat rychlá rozhodnutí. "Kde se plně využije potenciál značky a vrátíme se zpět ke kořenům. Tak jak se to stalo v případě nové 9-5," říká.

Saaby nejsou jen převlečené opely

"Každý koncern využívá určité prvky v zájmu zefektivnění výroby. Je ale spousta prvků, které se vyvíjejí přímo pro Saab a pak jsou použity i u ostatních značek koncernu GM," vysvětluje Šafarčík. Třeba systém pohonu všech kol XWD byl vyvíjen techniky Saabu ve spolupráci se společností Haldex. GM také stále využívá techniky SAABu pro odladění a vývoj svých motorů.

Počátkem příštího roku by se měl začít prodávat nový Saab 9-5 sedan, koncem roku model 9-4X a 9-5 Combi. Současně již probíhá vývoj nové 9-3. "Proto si myslíme, že Saab by měl dostat šanci. Nikdy v historii tolik modelů v jednom roce neuváděl," říká Šafarčík.

Servis, dodávky náhradních dílů i řešení reklamací bude probíhat dále v rámci existující sítě dealerů GM. "Saab byl v dané chvíli stále ve vlastnictví GM, a proto by plnil veškeré své závazky z toho vyplývající," vysvětluje.

Kolotoč kolem Saabu

Dění kolem švédské automobilky Saab patřící pod křídla amerického koncernu General Motors začíná připomínat osud německého Opelu. Ten chtěl General Motors nejprve prodat, ale po dlouhých vyjednáváních si to rozmyslel. Podobně protichůdná rozhodnutí vypouští vedení GM i kolem Saabu.

S malou švédskou automobilkou, která ze svých závodů ročně vypustí 90 tisíc vozů (mladoboleslavská Škoda Auto vyrobí sedmkrát více), to vypadá bledě od pátku. Tehdy GM oznámil, že vyjednávání o jejím prodeji s nizozemským výrobcem luxusních sporťáků Spyker zkrachovala a továrny Saab definitivně uzavře.

Během víkendu se však přihlásili zájemci o technologie, výrobní stroje i hlavní továrnu ve švédském Trollhaettanu, řekl agentuře Bloomberg zdroj blízký jednání.

Novou nabídku podal i nizozemský Spyker. výrobci luxusních aut se jinak příliš nedaří, loni prodělal 25 milionů eur. "Je těžké odhadnou výsledek jednání, zvláště poté, co se GM rozhodl firmu zavřít," řekl včera šéf Spykeru Victor Muller. Mluvčí GM Europe Johan Willems nechtěl nové nabídky komentovat.

Podle Mullera jsou v nové nabídce vyřešeny všechny problémy, která stály v cestě úspěšné dohodě minulý týden.

Tehdy Spyker podával nabídku spolu s ruskou společností RMC Convers Group, kterou vlastní Vladimir Antonov. Ten je s 30procentním podílem zároveň největším spolumajitelem Spykeru. Dalším podílníkem je Mubadala Development, emirátem Abú Zabí vlastněná investiční společnost.

Právě ruský majitel a finanční zázemí dělaly největší starost GM, uvedl zdroj obeznámený s jednáním. Podle Mullera už Mubadala Development v nové nabídce nefiguruje, účast či neúčast Antonova nechtěl komentovat.

Také německý Opel měli původně spoluvlastnit Rusové. V závěru GM vyjednával s konsorciem kanadského výrobce autosoučástek Magna International a ruské banky Sberbank.

Autoři: ,




Nejčtenější

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Další z rubriky

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.