Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Značka by měla dostat šanci, přejí si saabisté

  12:26aktualizováno  14:27
Rozhodnutí o budoucnosti Saabu mělo padnout včera. Lhůtu, do které měli zástupci GM odpovědět na nabídku, stanovenou na pondělní 17:00 hodinu "amerického" času, hlavní zájemce Spyker prodloužil. Nejprve dostali vládci GM dvě hodiny navíc, jednání se však protahují.

Saabisté s napětím očekávají rozhodnutí o osudu jejich milované automobilky. "Saab není jen auto, je to životní styl," říká Marek Šafarčík, který automobilku v Česku zastupuje. A vystihl tak pocity většiny tazatelů v online rozhovoru na iDNES.cz. Většina doufá, že legendární značka přežije.

Veškerá jednání mezi GM a Spykerem probíhají za zavřenými dveřmi. Spekuluje se ještě o nových zájemcích o Saab. "Není důležité odkud peníze jsou, podstatné je, zda to se Saabem myslí vážně," říká Šafarčík. "Saab a GM zatím nepodali žádné informace o dalších zájemcích," doplňuje.

online rozhovor

Odpovědi Marka Šafarčíka z českého zastoupení Saabu ZDE

Marek Šafarčík

Podle Šafarčíka by bylo nejvhodnější, kdyby se Saab stal součástí malé společnosti, kde bude možné dělat rychlá rozhodnutí. "Kde se plně využije potenciál značky a vrátíme se zpět ke kořenům. Tak jak se to stalo v případě nové 9-5," říká.

Saaby nejsou jen převlečené opely

"Každý koncern využívá určité prvky v zájmu zefektivnění výroby. Je ale spousta prvků, které se vyvíjejí přímo pro Saab a pak jsou použity i u ostatních značek koncernu GM," vysvětluje Šafarčík. Třeba systém pohonu všech kol XWD byl vyvíjen techniky Saabu ve spolupráci se společností Haldex. GM také stále využívá techniky SAABu pro odladění a vývoj svých motorů.

Počátkem příštího roku by se měl začít prodávat nový Saab 9-5 sedan, koncem roku model 9-4X a 9-5 Combi. Současně již probíhá vývoj nové 9-3. "Proto si myslíme, že Saab by měl dostat šanci. Nikdy v historii tolik modelů v jednom roce neuváděl," říká Šafarčík.

Servis, dodávky náhradních dílů i řešení reklamací bude probíhat dále v rámci existující sítě dealerů GM. "Saab byl v dané chvíli stále ve vlastnictví GM, a proto by plnil veškeré své závazky z toho vyplývající," vysvětluje.

Kolotoč kolem Saabu

Dění kolem švédské automobilky Saab patřící pod křídla amerického koncernu General Motors začíná připomínat osud německého Opelu. Ten chtěl General Motors nejprve prodat, ale po dlouhých vyjednáváních si to rozmyslel. Podobně protichůdná rozhodnutí vypouští vedení GM i kolem Saabu.

S malou švédskou automobilkou, která ze svých závodů ročně vypustí 90 tisíc vozů (mladoboleslavská Škoda Auto vyrobí sedmkrát více), to vypadá bledě od pátku. Tehdy GM oznámil, že vyjednávání o jejím prodeji s nizozemským výrobcem luxusních sporťáků Spyker zkrachovala a továrny Saab definitivně uzavře.

Během víkendu se však přihlásili zájemci o technologie, výrobní stroje i hlavní továrnu ve švédském Trollhaettanu, řekl agentuře Bloomberg zdroj blízký jednání.

Novou nabídku podal i nizozemský Spyker. výrobci luxusních aut se jinak příliš nedaří, loni prodělal 25 milionů eur. "Je těžké odhadnou výsledek jednání, zvláště poté, co se GM rozhodl firmu zavřít," řekl včera šéf Spykeru Victor Muller. Mluvčí GM Europe Johan Willems nechtěl nové nabídky komentovat.

Podle Mullera jsou v nové nabídce vyřešeny všechny problémy, která stály v cestě úspěšné dohodě minulý týden.

Tehdy Spyker podával nabídku spolu s ruskou společností RMC Convers Group, kterou vlastní Vladimir Antonov. Ten je s 30procentním podílem zároveň největším spolumajitelem Spykeru. Dalším podílníkem je Mubadala Development, emirátem Abú Zabí vlastněná investiční společnost.

Právě ruský majitel a finanční zázemí dělaly největší starost GM, uvedl zdroj obeznámený s jednáním. Podle Mullera už Mubadala Development v nové nabídce nefiguruje, účast či neúčast Antonova nechtěl komentovat.

Také německý Opel měli původně spoluvlastnit Rusové. V závěru GM vyjednával s konsorciem kanadského výrobce autosoučástek Magna International a ruské banky Sberbank.

Autoři: ,


Nejčtenější

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....



Milovník betonu. Morandiho mosty jsou krásné, ale moc nevydrží

04

Vzděláním inženýr, duchem architekt. Riccardo Morandi patřil k nejvýznamnějším italským tvůrcům 20. století, díky své...

Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Další z rubriky

Elektřiny pro auta do zásuvky bude málo, musí vyrůst jaderné elektrárny

Závod elektromobilů Wave 2017

Automobilky a politici se vzájemně plácají po zádech, jak skvělá bude budoucnost dopravy v podobě elektromobilů. Ale...

Milovník betonu. Morandiho mosty jsou krásné, ale moc nevydrží

04

Vzděláním inženýr, duchem architekt. Riccardo Morandi patřil k nejvýznamnějším italským tvůrcům 20. století, díky své...

Autofotka týdne: První auťák má ve třech letech, jezdí s ním Newcastlem

Brit Keith Mitchell vyrobil pro svého tříletého syna funkční elektrickou...

Keith Mitchell z britského Newcastlu je otec roku: svému tříletému synovi Oscarovi postavil k narozeninám dokonalou...

Najdete na iDNES.cz