Značka dopravní obsluha: domorodec vjet může, zaměstnanec jen někdy

aktualizováno 
Kdy jste dopravní obsluha a kdy už ne? Zákazové značky jsou stále častější na českých pozemních komunikacích. Obce je využívají pro usměrnění dopravy, soukromí majitelé nemovitostí k tomu, aby lidé nevjížděli na jejich pozemek. Mnoha lidem však mohou zkomplikovat život.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Po celé republice jsou rozmístěny miliony dopravních značek. Nikdo je centrálně nesleduje, takže neexistuje přehled o jejich celkovém počtu. Kromě toho, že jasně definují jízdní pruhy, přednosti v jízdě, křižovatky a podobně, je řada obcí využívá k regulaci dopravy. Občas volí poněkud spornou variantu použitím dopravní značky „Zákaz vjezdu – Dopravní obsluze vjezd povolen“.

Typickým příkladem je obec Lhota u Staré Boleslavi, kde je známé a vyhledávané jezero na koupání. Aby návštěvníci využívali pouze centrální parkoviště a nenechávali v letních dnech vozy odstavené všude po obci, je ve Lhotě normálně průjezdná jen hlavní silnice skrz obec, u ostatních cest k soukromým domům jsou dopravní značky „Zákaz vjezdu – Dopravní obsluze vjezd povolen“. Je to pochopitelná a legální snaha, kterou nelze nijak odsuzovat.

Lidem, kteří bydlí nebo pracují za takovou dopravní značkou, to však může způsobit komplikace, pokud by se policie rozhodla v takových místech důkladně a přesně kontrolovat zákon. „Dopravní obsluha je definována ve vyhlášce č. 294/2015 Sb. Rozumí se jí vozidla zajišťující zásobování nebo lékařské, opravárenské, údržbářské, komunální a podobné služby, vozidla přepravující osobu těžce zdravotně postiženou, vozidla taxislužby a vozidla, jejichž řidiči, provozovatelé nebo přepravované osoby mají v místech za značkou bydliště, ubytování, sídlo nebo nemovitost,“ cituje ze zákona pro IDNES.cz Zdeněk Neusar z tiskového oddělení ministerstva dopravy.

Složitý výklad zákona

Poslední skupina řidičů byla spolu s taxikáři do vyhlášky přidána novelou platnou od roku 2016. A v tom je kámen úrazu. Otevírá se zde určitý prostor pro diskusi, kterou si každý může vyložit jinak. 

Lidé, kteří za takovou značkou bydlí, podle vyhlášky pod dopravní obsluhu spadají, ale třeba příbuzní, kteří k nim jednou na návštěvu, už ne. Mohli by však tvrdit, že u svých příbuzných budou spát, takže splňují podmínku ubytování. Některé hotely či penziony jsou také za takovou značkou, takže ubytovaní hosté dopravní obsluhou jsou, ale ti, kteří by si tam zajeli jen na oběd či večeři ne. Ještě větší prostor pro různé výklady se otevírá u firem. Majitel společnosti jasně splňuje podmínku, že má za značkou nemovitost, ale zaměstnanci už nikoli. Ti se nemohou vymluvit ani na ubytování.

Nedá se tedy dopředu odhadnout, jak by dopadlo setkání s důsledným policistou, což víceméně potvrzuje i Neusar: „V některých případech se tyto osoby za dopravní obsluhu považovat mohou, nicméně záleží na konkrétním případě a posouzení správního orgánu. Například pokud zaměstnanec firmy jede firemním vozidlem nebo pokud návštěva má v místě prokazatelně ubytování, jsou tito rovněž dopravní obsluhou.“ Pokuta za porušení zákazu může být až 2 000 korun na místě, ve správním řízení až
2 500 korun.

Neoprávněné umístění značky

Většinou se dá předpokládat, že policie se bude věnovat důležitějším věcem než kontrole této dopravní značky v nějaké slepé uličce. „O umístění značek rozhodují obce samy, případně krajské úřady či ministerstvo. S policií to sice musí konzultovat, ale její stanovisko není závazné,“ potvrdil Neusar.

Ovšem k podobnému kroku se čím dál častěji uchylují i soukromí majitelé nemovitostí u komunikací, které nejsou v jejich vlastnictví. Aby jim ostatní nejezdili kolem domu, umístí zákazovou značku sami. Obstarat si ji není problém. V takovém případě už je zákon přísný a nemusí jít o pouhý přestupek

„Pokud někdo umístí neoprávněně značku, jde o porušení zákona o pozemních komunikacích (§ 19 odst. 2 písm. a) zákona, přestupek dle § 42a odst. 1 písm. i) zákona). Může se však jednat i o trestný čin poškození a ohrožení provozu obecně prospěšného zařízení (§ 276 zákona č. 40/2009 Sb.),“ dodává Neusar.

Autoři:

Nejčtenější

Kopecký: Čeští řidiči jsou šílení. A začíná to v autoškolách

Automobilový závodník Jan Kopecký na tiskové konferenci továrního týmu Škoda...

Tovární jezdec Škody Motorsport Jan Kopecký je nejlepší český automobilový jezdec současnosti. Míní, že čeští řidiči...

Test kamer do auta: opravdu dobrá není žádná

Test kamer do auta

Německý automotoklub ADAC a časopis pro počítačovou techniku c’t testovaly devět palubních kamer. Výsledek: sedm z...

Německé továrny VW přejdou na elektro, Passat vyrobí Škoda v Kvasinách

Volkswagen I.D. Vision

Po roce 2020 se budou v německých továrnách Volkswagenu vyrábět statisíce elektroaut. První bude model ze Cvikova. Z...

Ford hledá partnery pro cestu z mizérie. Jedná s Volkswagenem

Dav návštěvníků a novinářů na autosalonu Auto China v Pekingu během show...

Americký Ford a německý koncern VW s tím mají zkušenosti. Sdílení techniky, platformy a motorů si vyzkoušely desítky...

Se sluchátky na uších a mobilem v ruce ohrožují sebe i dopravu

Sluchátka

Pouliční jev dnešní doby: nesledují provoz, bezduše přecházejí ulici nebo koleje bez toho, aniž by se rozhlédli....

Další z rubriky

Kopecký: Čeští řidiči jsou šílení. A začíná to v autoškolách

Automobilový závodník Jan Kopecký na tiskové konferenci továrního týmu Škoda...

Tovární jezdec Škody Motorsport Jan Kopecký je nejlepší český automobilový jezdec současnosti. Míní, že čeští řidiči...

OBRAZEM: Závodní Porsche 911 cestuje na závody letadlem

Nakládání 28 automobilů Porsche 911 GT3 Cup do letadla Boeing 747-400 F

Podívejte se na unikátní transport osmadvaceti vozů Porsche, které musely přeletět oceán ze Stuttgartu do Mexico City....

Crashtest aut, která dělí 20 let, ukázal, jak se posunula bezpečnost

Crashtest aut, které dělí dvacet let - Ford Fiesta z roku 1998 proti vozu z...

Simulovaná srážka dvou Fordů Fiesta, které dělí 20 let, ukázala, jak dramatický pokrok v bezpečnosti auta za tu dobu...

Najdete na iDNES.cz