Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Značka dopravní obsluha: domorodec vjet může, zaměstnanec jen někdy

aktualizováno 
Kdy jste dopravní obsluha a kdy už ne? Zákazové značky jsou stále častější na českých pozemních komunikacích. Obce je využívají pro usměrnění dopravy, soukromí majitelé nemovitostí k tomu, aby lidé nevjížděli na jejich pozemek. Mnoha lidem však mohou zkomplikovat život.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Po celé republice jsou rozmístěny miliony dopravních značek. Nikdo je centrálně nesleduje, takže neexistuje přehled o jejich celkovém počtu. Kromě toho, že jasně definují jízdní pruhy, přednosti v jízdě, křižovatky a podobně, je řada obcí využívá k regulaci dopravy. Občas volí poněkud spornou variantu použitím dopravní značky „Zákaz vjezdu – Dopravní obsluze vjezd povolen“.

Typickým příkladem je obec Lhota u Staré Boleslavi, kde je známé a vyhledávané jezero na koupání. Aby návštěvníci využívali pouze centrální parkoviště a nenechávali v letních dnech vozy odstavené všude po obci, je ve Lhotě normálně průjezdná jen hlavní silnice skrz obec, u ostatních cest k soukromým domům jsou dopravní značky „Zákaz vjezdu – Dopravní obsluze vjezd povolen“. Je to pochopitelná a legální snaha, kterou nelze nijak odsuzovat.

Lidem, kteří bydlí nebo pracují za takovou dopravní značkou, to však může způsobit komplikace, pokud by se policie rozhodla v takových místech důkladně a přesně kontrolovat zákon. „Dopravní obsluha je definována ve vyhlášce č. 294/2015 Sb. Rozumí se jí vozidla zajišťující zásobování nebo lékařské, opravárenské, údržbářské, komunální a podobné služby, vozidla přepravující osobu těžce zdravotně postiženou, vozidla taxislužby a vozidla, jejichž řidiči, provozovatelé nebo přepravované osoby mají v místech za značkou bydliště, ubytování, sídlo nebo nemovitost,“ cituje ze zákona pro IDNES.cz Zdeněk Neusar z tiskového oddělení ministerstva dopravy.

Složitý výklad zákona

Poslední skupina řidičů byla spolu s taxikáři do vyhlášky přidána novelou platnou od roku 2016. A v tom je kámen úrazu. Otevírá se zde určitý prostor pro diskusi, kterou si každý může vyložit jinak. 

Lidé, kteří za takovou značkou bydlí, podle vyhlášky pod dopravní obsluhu spadají, ale třeba příbuzní, kteří k nim jednou na návštěvu, už ne. Mohli by však tvrdit, že u svých příbuzných budou spát, takže splňují podmínku ubytování. Některé hotely či penziony jsou také za takovou značkou, takže ubytovaní hosté dopravní obsluhou jsou, ale ti, kteří by si tam zajeli jen na oběd či večeři ne. Ještě větší prostor pro různé výklady se otevírá u firem. Majitel společnosti jasně splňuje podmínku, že má za značkou nemovitost, ale zaměstnanci už nikoli. Ti se nemohou vymluvit ani na ubytování.

Nedá se tedy dopředu odhadnout, jak by dopadlo setkání s důsledným policistou, což víceméně potvrzuje i Neusar: „V některých případech se tyto osoby za dopravní obsluhu považovat mohou, nicméně záleží na konkrétním případě a posouzení správního orgánu. Například pokud zaměstnanec firmy jede firemním vozidlem nebo pokud návštěva má v místě prokazatelně ubytování, jsou tito rovněž dopravní obsluhou.“ Pokuta za porušení zákazu může být až 2 000 korun na místě, ve správním řízení až
2 500 korun.

Neoprávněné umístění značky

Většinou se dá předpokládat, že policie se bude věnovat důležitějším věcem než kontrole této dopravní značky v nějaké slepé uličce. „O umístění značek rozhodují obce samy, případně krajské úřady či ministerstvo. S policií to sice musí konzultovat, ale její stanovisko není závazné,“ potvrdil Neusar.

Ovšem k podobnému kroku se čím dál častěji uchylují i soukromí majitelé nemovitostí u komunikací, které nejsou v jejich vlastnictví. Aby jim ostatní nejezdili kolem domu, umístí zákazovou značku sami. Obstarat si ji není problém. V takovém případě už je zákon přísný a nemusí jít o pouhý přestupek

„Pokud někdo umístí neoprávněně značku, jde o porušení zákona o pozemních komunikacích (§ 19 odst. 2 písm. a) zákona, přestupek dle § 42a odst. 1 písm. i) zákona). Může se však jednat i o trestný čin poškození a ohrožení provozu obecně prospěšného zařízení (§ 276 zákona č. 40/2009 Sb.),“ dodává Neusar.

Autoři:


Nejčtenější

Boj proti mamataxi začíná. Vídeňská škola jim dala stopku

Ilustrační snímek

Od září do začátku listopadu letošního roku probíhá před základní školou ve Vereinsgasse ve vídeňské čtvrti...

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...



Děti se před školou bojí, rodiče ignorují dopravní předpisy, tvrdí sdružení

Klasická situace před jednou ze základních škol v Praze. Rodiče vezou děti do...

Děti v Praze vozí čím dál častěji do školy jejich rodiče, zjistilo občanské sdružení Pražské matky. Podle něj...

KVÍZ PRO ŘIDIČE: Zvládli byste závěrečný test v autoškole? Otestujte se

Ilustrační snímek

Vyzkoušejte si, zda byste obstáli při závěrečném testu v autoškole. V novém seriálu iDNES.cz postupně najdete dvanáct...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Další z rubriky

Elektromobilita startuje. Audi e-tron chce být především normální SUV

Audi e-tron

Audi oficiálně představilo svůj první sériový elektromobil e-tron. SUV slibující dojezd přes 400 kilometrů se ukázalo v...

Unikátní Mini se na iDNES.cz vydražilo za 850 tisíc korun

Mini pomalované Lucou Stradivarim

Aukce o unikátní Mini Cooper upravený designérem Lucou Stradivarim na iDNES.cz skončila velmi úspěšně. Vyvolávací...

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...

Najdete na iDNES.cz