Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Značka na dálnici si spočítá auta a sníží jim rychlost

  16:18aktualizováno  16:18
Sedíte za volantem svého auta a bezstarostně se řítíte po dálnici, aniž byste tušili, že pár stovek metrů před vámi se právě sťukl kamion s osobákem a silnice se ucpává. Najednou máte co dělat, abyste auto ubrzdili a neskončili na kufru vozu brzdícího před vámi.

Ilustrační foto | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Takové situace nejsou na pražských silnicích ničím výjimečným. Aby k nim nedocházelo, vstoupí mezi omylné řidiče zpravidla neomylný počítač. Obrazně řečeno jim umožní pohlédnout do budoucnosti.

Automatické snižování rychlosti

Počítač začne dohlížet na provoz na právě dokončovaném úseku dálničního okruhu kolem Prahy, který propojí brněnskou dálnici s plzeňskou. Jednoduše řečeno zde budou instalovány "inteligentní" značky, jež dokážou snížit rychlost v případě, že kvůli příliš husté dopravě hrozí kolony. Na cedulích nad vozovkou naskočí třeba místo povolené stovky osmdesátka.

"Cílem je usměrnit vozidla do stejné rychlosti. Díky tomu se zkrátí vzdálenost mezi nimi, a tak se zvýší kapacita silnice. Srovnáním rychlosti se zároveň zvýší plynulost i bezpečnost provozu," popsala Martina Vápeníková z Ředitelství sinic a dálnic. Zároveň značky dokážou kamionům zatrhnout jezdit v pravém pruhu.

Značky také umějí varovat řidiče před námrazou, nebezpečím smyku, nehodou, kolonami nebo před dělníky na silnici. Systém pracuje automaticky bez zásahu člověka. Když přes čidla umístěná na dálnici projede víc aut, než je vhodné, cedule se automaticky změní a sníží nejvyšší povolenou rychlost.

Jak takové zařízení funguje, si budou moci řidiči vyzkoušet na konci léta, kdy má být okruh mezi D1 a D5 plně zprovozněn.

Počítač určí, kde bude zelená

Tvorbě kolon chce Praha zabránit i v centru Prahy. A ještě důvtipnějším systémem. Již se pracuje na řídicí ústředně, na niž budou napojeny všechny semafory na hlavních křižovatkách. Když se někde začnou štosovat auta, počítač sám vyhodnotí, kde je nejvhodnější jim dát zelenou a kde naopak provoz pozdržet, aby byla doprava co nejplynulejší. "Jen na semafory chceme do patnácti let vynaložit pět miliard korun," řekl Tomáš Mrázek ze správy silnic.

Značka si spočítá auta

Čerstvé statistiky správy silnic ukazují, že počet aut pohybujících se každý den po hlavním městě i přes hospodářskou krizi stoupá. Loni sice o 8 procent poklesl počet nákladních aut, ale osobáky výpadek vyrovnaly. Denně tak do Prahy přijelo na 280 tisíc aut.

Kolonám v ulicích hlavního města nyní nejde prakticky zabránit, ale město věří, že se dopravě výrazně uleví po zářijovém zprovoznění dálničního okruhu mezi D1 a D5.

Zde bude nainstalováno unikátní zařízení, které bude řídit dopravu tak, aby ke kolonám nedocházelo. "Bude to fungovat na celém novém úseku okruhu a pak také na právě opravovaném úseku mezi Slivencem a dálnicí D5. Rovněž pak na úseku D1," říká Martina Vápeníková z Ředitelství silnic a dálnic.

Můžete popsat, jaké zařízení vlastně na novou dálnici namontujete? Jak ho řidiči poznají?
Budou tu textové tabule s informacemi pro řidiče, značky omezující rychlost a předjíždění nákladních aut, proměnné orientační cedule. Ty doplní meteostanice, sčítače dopravy, hlásky tísňového volání. Celý systém se nazývá liniové řízení dopravy.

Díky digitální tabuli bude možné řídit rychlost na dálnici. Rychlost bude snižovat dispečer, nebo se bude systém regulovat automaticky? Bude ho řídit počítač?
Systém bude fungovat automaticky, dispečer na něj bude dohlížet. On ovšem bude moci do řízení zasáhnout třeba při nepředpokládaných událostech.

Podle čeho počítač pozná, že má snížit rychlost?
Systém vyhodnocuje on-line data z detektorů dopravy, které jsou na okruhu rozmístěny v pravidelných intervalech. Po překročení určitého počtu aut, při kterém hrozí kolaps a kolony, postupně omezí rychlost dopravy. Rychlost lze postupně snižovat po 20 kilometrech za hodinu.

Existuje podobné zařízení jinde v Evropě? Nebo v Česku?
Jednotlivá zařízení na českých dálnicích najdete například u dálničních tunelů Klimkovice nebo Panenská. Ale takové liniové řízení dopravy, které bude v Praze, dosud v Česku instalováno není. V Evropě je systém v některých zemích používán - třeba v Německu. Řidiči jej ze svých cest do Alp znají z obchvatu Mnichova.

Bude se toto chytré zařízení instalovat i na jiných dálnicích v Česku?
Ano, zároveň s instalací systému na Pražském okruhu mezi dálnicemi D1 a D5 bude stejný systém instalován i na dálnici D1, a to v úseku od křižovatky Mirošovice po právě budovanou křižovatku v Modleticích. Ovšem jen ve směru do Prahy. Tady se také předpokládá intenzivní provoz, který dosahuje kapacitních limitů dálnice.

Autor:






Nejčtenější

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Nejhorší je dát si dopředu nové zimní pneumatiky a vzadu nechat ojeté
VIDEO: Kdo šetří a kupuje jen dvě nové zimní gumy, měl by je dát dozadu

Doba přezouvání na zimní obutí začíná. Měníte jen dvě pneumatiky? Dejte je na zadní nápravu auta i přesto, že vaše auto má poháněná přední kola.  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Další z rubriky

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.