Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Znáte dopravní předpisy?

  16:56aktualizováno  16:56
Za mrtvými na našich silnicích stojí často neznalost dopravních předpisů. Může za to i malá informovanost o změnách v pravidlech provozu i jejich nesrozumitelnost. Většina řidičů se dopravními předpisy podrobně zabývala naposledy v době, kdy skládala zkoušky v autoškole.

U mnohých to tedy může představovat období dlouhé i několik desítek let.

Kolik si z toho ještě pamatují? Znají novinky v předpisech?

Víte, jakou maximální rychlostí můžete přejíždět železniční přejezd? Pokud ne, při testu, který absolvuje každý zájemce o řidičský průkaz, byste nemuseli uspět.

V běžném provozu můžete narazit na řadu oblastí, v nichž i zkušení šoféři tápají a své chování na silnici řídí takzvaným selským rozumem. Bohužel ne vždy je to ta nejlepší varianta.

Jak se vyznat v dopravních předpisech

Nespoléhejte na "zkušené" řidiče

Více než dvě třetiny řidičů se v provozu pohybují na základě zažitých zvyklostí. Novinky jim však často unikají, a proto ne vždy musí mít pravdu.

Obnovte si vědomosti

V knihkupectví není složité koupit publikace, které se aktuálními pravidly silničního provozu zabývají. Většinou nechybějí ani cvičné testy. Nejasnosti může osvětlit i zákon, konkrétně vyhláška číslo 361, 2000 Sbírky. 

Hledejte vysvětlení

Pomocnou ruku s vysvětlením případných nejasností ve složitostech dopravních předpisů ochotně podají i autokluby, jako je například Ústřední automotoklub České republiky.

Zaplaťte si cvičné jízdy

Jedna vyučovací hodina (45 minut), během níž si pod odborným dohledem obnovíte správné řidičské návyky, stojí v závislosti na zvolené autoškole přibližně 270 korun. Při jízdě většinou dojde i na zopakování teorie.

Otazník kolem Hlinkovy havárie
O nepříliš dobré znalosti dopravních předpisů široké veřejnosti hovoří i nedávná tragická nehoda trenéra hokejové reprezentace Ivana Hlinky, jehož Škoda Superb se u Karlových Varů srazila s nákladní avií jedoucí v protisměru. Devětadvacetiletého řidiče avie Františka Veletu okamžitě odsoudil prakticky celý národ.

"Každý" přece věděl, že přejet podélnou plnou čáru na silnici zkrátka neměl. Postupně se však ukazuje, že celý případ není tak jednoduchý. "Experti na dopravu prohlásili, že na místě neštěstí lze přejet plnou čáru a odbočit směrem ke hřbitovu. Už to proto nevypadá tak, že František Veleta je za každou cenu vrah," řekl advokát Jaroslav Krůšek.

Jedna z hypotéz hovoří i o tom, že Hlinkův vůz jel vysokou rychlostí, a Veleta ho tak neměl šanci při zahájení odbočovacího manévru vidět. Stále však platí, že řidič odbočující přes souvislou čáru nesmí ohrozit řidiče jedoucího v protisměru. O skutečné míře zavinění řidiče avie tak rozhodnou až výsledky vyšetřování.

Kdy smím přejet plnou čáru?
Nám však zbývá vyřešit jednu otázku: Kdy vlastně mohu plnou čáru opravdu přejet? Copak neznamená pomyslnou zeď? Zákon říká, že podélnou čáru souvislou je zakázáno přejíždět nebo ji nákladem přesahovat, pokud to není nutné k objíždění, odbočování na místa ležící mimo pozemní komunikaci nebo vjíždění na pozemní komunikaci z místa ležícího mimo pozemní komunikaci. Co to vlastně znamená?

"Česky se dá říci, že na silnici s podélnou čárou je dovoleno vše, kromě předjíždění. Jiné je to u čáry dvojité podélné, kterou je možné přejet pouze při objíždění například z důvodu poruchy odstaveného kamionu. I to může být samozřejmě upraveno svislým dopravním značením, takže existují místa, kde na dvojité plné čáře mohu předjet například traktor," vysvětluje spolumajitel autoškoly Tempo Josef Šlaich.

Problémy dělají kruhové objezdy
Nejasno mají mnozí řidiči i v dalších situacích. Bouřlivé debaty například vznikají při zamyšlení se nad kruhovými objezdy. Těch sice v České republice už několik let hojně přibývá, ale poměrně velké množství řidičů stále neví, jak se na nich správně pohybovat. Tradičním problémem je používání směrových světel.

Například v Německu je naprosto nepřípustné, aby řidič, jenž vjíždí na kruhový objezd, blikal. Dát znamení o změně směru jízdy však nezapomene v okamžiku, kdy z něho vyjíždí.

Na zdejších vozovkách tomu občas bývá naopak. "Většinou s tím mají problém starší řidiči z venkova, kteří na tento typ křižovatky nejsou moc zvyklí. Když najíždím na objezd a vidím, že je na něm starší škodovka, která nemá pražskou poznávací značku, raději chvíli čekám, co vlastně řidič udělá. Jednou se mi dokonce stalo, že auto blikalo stále, než téměř celý objezd obkroužilo," vzpomíná Petr Kovařík z Prahy.

Jak se jezdí na kruhovém objezdu
* Vozidla na kruhovém objezdu mají přednost
* Při vjíždění na objezd není zcela nutné blikat
* Při vyjíždění z něj je užití směrovek povinné

Křižovatek s kruhovým uspořádáním v poslední době hodně přibylo po celé České republice. Jejich výhodou je urychlení provozu, ovšem ne každý řidič zná správná pravidla způsobu jízdy v takové křižovatce.

 

Přednost kroužících vozidel
Jak bychom se tedy měli chovat? "Podle zákona má řidič směrovými světly upozorňovat na každou změnu směru jízdy. To se tedy týká i kruhového objezdu. Proto to musíme vyžadovat i po absolventech našeho kurzu," vysvětluje Šlaich. Řídit se spíše rozumem radí šéf středočeské dopravní policie major Stanislav Huml.

"Řidiči musí blikat, hlavně když kruhový objezd opouštějí. V okamžiku, kdy na něj vjíždějí, je zřejmé, že jinam vjet nemohou. Proto v tu chvíli je upozorňování na změnu směru jízdy zbytečné," říká Huml. Přesnou podobu chování řidičů na kruhovém objezdu by měla stanovit až novela zákona o pozemních komunikacích.

Některým řidičům způsobuje obtíže i situace, kdy na přednost vozidel jedoucích po kruhovém objezdu neupozorňuje trojúhelníková značka Dej přednost v jízdě. "Projížděla jsem kruhovou křižovatkou, která byla označena jen modrou značkou Kruhový objezd. Nemám pak při vjíždění na kruhový objezd přednost, protože přijíždím zprava?" ptá se Klára Koubková z Liberce.

Odpověď je jednoduchá: přednost totiž mají vozidla na takzvaném kruháči. "Stačí, když před takovouto křižovatkou bude právě příkazová značka Kruhový objezd," vysvětluje Josef Šlaich. Pravidlo přednosti zprava by tedy platilo pouze v případě, že by kruhový objezd nebyl označen vůbec, což je velmi nepravděpodobné.

I parkoviště je běžná komunikace
Možná ještě více než kruhových objezdů přibývá různých nákupních středisek. Jejich součástí pak bývají rozlehlá parkoviště pro několik stovek vozů. A právě zde vzniká řada problémových situací. Přiznávají to i sami policisté.

"Stačí si vybrat jedno takové parkoviště a pár desítek minut sledovat, čeho všeho jsou řidiči na těchto místech schopni. Jako kdyby zcela zapomněli na základní dopravní předpisy," komentuje situaci Stanislav Huml. A má pravdu. Nedodržování přednosti pravé ruky, odbočování bez použití směrových světel, vbíhání chodců s nakupujícími vozíky do cesty automobilům... Známe to asi všichni.

"I chodci by si měli uvědomit, že i na parkovišti jsou vlastně na komunikaci. Měli by využívat značených přechodů. To rozhodně nejsou například více či méně barevně odlišené pásy, které přebíhají přes vozovku," dodává major Huml.

Přes železniční přejezd s obezřetností
Přijdete ke svému vozu, který jste zaparkovaný opustili před několika desítkami minut, a on není na svém místě? Přitom stál tam, kde to přece nikomu nemohlo vadit, říkáte si. Omyl. Pravděpodobně jste totiž stáli příliš blízko křižovatky a strážníci nezaváhali.

Jak poznám, kde už nesmím zaparkovat? Můžeme odcitovat přesné znění zákona, ale nevyhnuli bychom se překladu do běžného jazyka. "Dá se říci, že řidiči mohou zůstat v klidu, pokud vůz postaví minimálně pět metrů od hranice křižovatky, tedy od místa, kde začíná oblouk či zalomení," radí Josef Šlaich z autoškoly Tempo. Problémy mohou znamenat i různé parkovací zóny, na které lze narazit ve městech celé republiky.

O jejich existenci musí řidiče informovat značka, jež jasně říká, jaký režim v dané obci funguje. "Měla být umístěna na všech příjezdových komunikacích, ale myslím, že třeba v Praze to asi není možné. Upravuje se to i značkami umístěnými přímo ve městě," říká Josef Šlaich. Spolumajitel autoškoly dále upozorňuje i na obecnou neznalost spojenou s železničními přejezdy, na nichž se každý rok zraní nebo zahyne velký počet lidí.

"Z devadesáti devíti procent to je vždy chyba řidiče. Podle zákona má povinnost se přesvědčit, zda se k přejezdu neblíží vlak. A je jedno, zda tam jsou závory nebo bliká bílé či červené světlo. Já se proto raději podívám, i když signalizace říká, že žádný vlak nejede," sděluje Šlaich.

Autoři:




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Další z rubriky

Řidič, volant, řízení
Jezdíte v autě, nebo latríně? Ukliďte si i klimatizaci

Čas prosezený v autě už pomalu konkuruje tomu strávenému v obývacím pokoji na gauči. Za volantem tráví většina řidičů takovou dobu, že na čtyřech kolech jedí,...  celý článek

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.