Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Znečištění ovzduší v tunelech Prahy výrazně překračuje limity

  12:17aktualizováno  12:17
Znečištění vzduchu v tunelech městského silničního okruhu v Praze přesahuje povolené limity. Krátkodobá koncentrace polétavého prachu místy dosahuje až patnáctinásobku hygienických norem. Nejhorší je situace ve Strahovském tunelu. Analýzu ovzduší pro místostarostu zpracoval Ústřední automotoklub (ÚAMK).

Nejhorší situace byla naměřena v odpoledních hodinách při průjezdu Strahovským tunelem. Hodnoty prachových částic tam dosahovaly až 784 tisíc jednotek polétavého prachu na centimetr krychlový (pt/ccm). Denní imisní limity přitom jsou 50 tisíc pt/ccm a zdraví nebezpečná je koncentrace už od 30 tisíc.

V tunelovém komplexu Blanka pak odborníci naměřili při dopravní špičce 412 tisíc pt/ccm. „Blanka musí řidičům pomáhat, a ne je dusit. Praha musí tento stav neprodleně řešit. Výrazné zlepšení může přinést častější čištění tunelů. Obratem požádám magistrát a Technickou správu komunikací o zvýšení četnosti úklidů v tunelech,“ sdělil pražský zastupitel a místostarosta Prahy 7 Ondřej Mirovský (Zelení).

Odborníci zkoumali také ovzduší v podzemních garážích pražských nákupních center. Hladinu 100 tisíc pt/ccm překročilo jen parkoviště obchodního centra Nový Smíchov. Kromě motorů znečišťují ovzduší také oděrky brzdových destiček nebo tření pneumatik o asfalt.

VIDEO: Měřili jsme jedy ve vzduchu. V tunelu zapněte vnitřní cirkulaci

Některé motory vypouštějí zplodiny skoro jako celá továrna

Podobné měření provedl letos v březnu ÚAMK také pro magistrátní odbor životního prostředí. Tehdy limity rovněž překročily normy. Například v Blance to bylo zhruba trojnásobně. Špatná byla situace i na povrchu, například na křižovatce Evropské a Horoměřické ulice nebo ve Svatovítské ulici v Praze 6.

Automobilová doprava je největším znečišťovatelem ovzduší v hlavním městě. V současné době trápí Prahu zejména prachové částice označované jako PM10. Magistrát proto chystá návrh opatření, kterými chce omezit v Praze dopravu v době zhoršené kvality ovzduší. Při nejvážnější smogové situaci by do města nesměly vjíždět nákladní automobily nad šest tun a také polovina osobních aut, jejichž poznávací značka končí buď sudým, nebo lichým číslem.

Autoři: ,



Nejčtenější



Další z rubriky

Čína zruší povinnou účast domácích značek na výrobě cizích aut

Výroba octavií v čínském Ningbo nedaleko Šanghaje. Zbrusu nová továrna otevřela...

Čína do roku 2022 zruší limity pro podíl zahraničních investorů ve firmách v automobilovém sektoru a umožní jim tak...

Všichni dealeři Opelu dostanou výpověď, jsou málo produktivní

Opel Grandland X

Opel chystá v Evropě rozsáhlou úpravu prodejní sítě. Všichni dealeři dostanou výpověď, týkat se to bude i České...

Autofotka týdne: Krása terénních drsňáků, které jindy nepotkáte

Jeep Wagoneer Roadtrip

Tisíce offroadových fanoušků se sjely na každoroční Jeep Safari v utažském Moabu. Automobilka Jeep si už po...

Najdete na iDNES.cz