Zodpovědný řidič bez dětské autosedačky nevyjede

aktualizováno 
Nezajištěné děti v autě umírají při nehodě 7x častěji než děti v autosedačce. Pokud si myslíte, že dítě udržte v náruči, jste na omylu. Při nárazu ho nikdy neudržíte, ale naopak rozmačkáte tíhou vlastního těla. Například při rychlosti 50 km/h a při váze dítěte 10 kg byste totiž museli udržet ve svých rukou 300 kg.

Dítě v autosedačce | foto: Chicco

Hrozí ještě další nebezpečí: Bez odpovídající autosedačky nestačí dítě připoutat bezpečnostním pásem – ten může totiž malé dítě zaškrtit.

Dítě v autosedačce

Povinnost být za jízdy připoután bezpečnostním pásem na sedadle, které je povinně tímto zařízením vybaveno, je stanoveno již několik let jako základní povinnost všech cestujících ve vozidle.

Novinku však přinesl zákon č. 361/2000 Sb., který ukládá povinnost používání dětských autosedaček každým dítětem (menším než 150 cm, lehčím než 36 kg) na dálnicích a rychlostních silnicích.

Novela zákona o provozu na pozemních komunikacích přinesla v červenci loňského roku výrazné zpřísnění, podle kterého se děti musí vozit ve vhodné autosedačce na všech typech pozemních komunikací.

Výjimku mají pouze početnější rodiny. Pokud se na zadní sedadlo nevejdou vedle sebe tři dětské sedačky, je možné třetí dítě starší 3 let a menší než 150 cm na zadním sedadle mimo dálnice a rychlostní komunikace přepravovat také, ale pouze je-li připoutané bezpečnostním pásem. Tato výjimka však platí jen to 1. května roku 2008.

Jak vybrat správnou autosedačku? Základním kritériem pro výběr je váha a výška dítěte.
Sedačky se dělí do několika váhových skupin:
Skupina 0 od narození do 10 kg
Skupina 0+ od narození do 13 kg
Skupina 1 od 9 do 18 kg
Skupina 2 od 15 do 25 kg
Skupina 3 od 22 do 36 kg
 

Autosedačka

Sedačka musí být technicky i tvarově vhodná do vašeho auta. Každá homologovaná sedačka musí být opatřena nálepkou o její homologaci.

Nálepka obsahuje:
jméno výrobce a jméno produktu.

Nápis Universal na značce znamená, že schválená sedačka je použitelná téměř v každém autě.

15-36 kg udává váhový rozsah a rozsah použiti

E4 v kroužku je zkušební symbol a kód země (E4 - Nizozemí, E8 - ČR)

ECE R44/03 předpis Evropské hospodářské komise OSN č.44 verze 03

Každá dětská sedačka musí projít bezpečnostním testem. Ten zkouší bezpečnostní pásy, upínací spony, odolnost vůči korozi a celkovou kvalitu vlastním crash testem.

V crashtestech nezávislé organizace EuroNCAP se provádí speciální nárazové zkoušky, hodnotící ochranu dítěte v autě. Každý výrobce přímo doporučuje určité značky a modely autosedaček a právě úroveň ochrany dítěte, kterou taková kombinace (ochranné prvky auta + dětská autosedačka) zajišťuje, EuroNCAP při svých testech zkoumá.

Autosedačka

Důležité zásady při používání autosedačky
Při přepravě dětí váhové kategorie 0 a 0+ je nutné sedačky vždy upevnit proti směru jízdy vozidla. Pokud je místo spolujezdce vybaveno i airbagem, je bezpodmínečně nutné jej před usazení sedačky deaktivovat.

Pokud se tak nestane, může vystřelený airbag dítě smrtelně zranit. Některá vozidla jsou vybavena přímo speciálním vypínačem, v ostatních případech je nutné navštívit odborný autoservis, kde deaktivaci provedou a tuto skutečnost zaznamenají do technického průkazu.

Při upínání dítěte do sedačky musíme dbát na její dobré upevnění. Menší děti do dětské sedačky zapínáme sami a u větších dětí se vyplatí zapnutí zkontrolovat, zda je provedeno dobře.

Pro účely zákona č. 361/2000 Sb. vyhovuje i tzv. kolíbka nebo podsedák, pokud je homologován pro použití (má atest). Je tedy možné jej považovat za autosedačku, pokud bude použit zároveň s bezpečnostním pásem.

Autosedačka musí být ve vozidle umístěna, upevněna a použita k přepravě dětí pouze podle podmínek stanovených výrobcem autosedačky, které jsou uvedeny v návodu k použití.

Dítě v autosedačce

Autor:

Nejčtenější

Pár základních pravidel a fint pro parkování v nákupních centrech

2016: Přeplněná parkoviště před OC Metropole Zličín, jedním z největších...

O parkování na obřích parkovištích u nákupních center se traduje spousta mýtů. Tím největším je, že pokud je od silnice...

ANALÝZA: Svět aut je pod dohledem Velkého bratra, nikdo se neschová

Ilustrační snímek

Auta byla ještě před pár lety symbolem svobody, do moderního vozu je ovšem o strach sednout. Na tapetě je teď Čína,...

Jozef Kabaň: Změny budou, hlavně musí posouvat BMW správným směrem

Šéfdesignér značky BMW Jozef Kabaň

Jozef Kabaň se v Česku proslavil především coby šéfdesignér domácí automobilky Škoda. Když před rokem přestoupil do...

Moderní diesely jsou čistší než benzinová auta, ukazuje měření v provozu

Emisní laboratoř Škody Auto

Evropská asociace výrobců automobilů zveřejnila výsledky měření dieselových motorů v reálném provozu. Vyplývá z nich,...

Autofotka týdne: Elektrické monstrum atakuje americké modly

Rivian R1T

Zapamatujte si značku Rivian. Zatím není známá, ale když všechno dobře dopadne, mohla by to být druhá Tesla. Rivian...

Další z rubriky

Jozef Kabaň: Změny budou, hlavně musí posouvat BMW správným směrem

Šéfdesignér značky BMW Jozef Kabaň

Jozef Kabaň se v Česku proslavil především coby šéfdesignér domácí automobilky Škoda. Když před rokem přestoupil do...

Vánoční stromek vezte špičkou dozadu, dárky pořádně připevněte

Tak takto ne. I na krátkou vzálenost musíte vánoční stromek k příčníkům auta...

Radostná cesta domů s vánočním stromečkem na střeše auta se může v okamžiku stát noční můrou. Crash test pojišťovny...

Ford umí najít nebezpečná místa dopředu. Sleduje brzdění

Kolony v Praze během dočasného uzavření tunelu Blanka. (11. dubna 2018)

Často nejdříve musí dojít k nehodě, aby byl konkrétní dálniční uzel, křižovatka nebo úsek silnice označen za...

Najdete na iDNES.cz