Zodpovědný řidič bez dětské autosedačky nevyjede

aktualizováno 
Nezajištěné děti v autě umírají při nehodě 7x častěji než děti v autosedačce. Pokud si myslíte, že dítě udržte v náruči, jste na omylu. Při nárazu ho nikdy neudržíte, ale naopak rozmačkáte tíhou vlastního těla. Například při rychlosti 50 km/h a při váze dítěte 10 kg byste totiž museli udržet ve svých rukou 300 kg.

Dítě v autosedačce | foto: Chicco

Hrozí ještě další nebezpečí: Bez odpovídající autosedačky nestačí dítě připoutat bezpečnostním pásem – ten může totiž malé dítě zaškrtit.

Dítě v autosedačce

Povinnost být za jízdy připoután bezpečnostním pásem na sedadle, které je povinně tímto zařízením vybaveno, je stanoveno již několik let jako základní povinnost všech cestujících ve vozidle.

Novinku však přinesl zákon č. 361/2000 Sb., který ukládá povinnost používání dětských autosedaček každým dítětem (menším než 150 cm, lehčím než 36 kg) na dálnicích a rychlostních silnicích.

Novela zákona o provozu na pozemních komunikacích přinesla v červenci loňského roku výrazné zpřísnění, podle kterého se děti musí vozit ve vhodné autosedačce na všech typech pozemních komunikací.

Výjimku mají pouze početnější rodiny. Pokud se na zadní sedadlo nevejdou vedle sebe tři dětské sedačky, je možné třetí dítě starší 3 let a menší než 150 cm na zadním sedadle mimo dálnice a rychlostní komunikace přepravovat také, ale pouze je-li připoutané bezpečnostním pásem. Tato výjimka však platí jen to 1. května roku 2008.

Jak vybrat správnou autosedačku? Základním kritériem pro výběr je váha a výška dítěte.
Sedačky se dělí do několika váhových skupin:
Skupina 0 od narození do 10 kg
Skupina 0+ od narození do 13 kg
Skupina 1 od 9 do 18 kg
Skupina 2 od 15 do 25 kg
Skupina 3 od 22 do 36 kg
 

Autosedačka

Sedačka musí být technicky i tvarově vhodná do vašeho auta. Každá homologovaná sedačka musí být opatřena nálepkou o její homologaci.

Nálepka obsahuje:
jméno výrobce a jméno produktu.

Nápis Universal na značce znamená, že schválená sedačka je použitelná téměř v každém autě.

15-36 kg udává váhový rozsah a rozsah použiti

E4 v kroužku je zkušební symbol a kód země (E4 - Nizozemí, E8 - ČR)

ECE R44/03 předpis Evropské hospodářské komise OSN č.44 verze 03

Každá dětská sedačka musí projít bezpečnostním testem. Ten zkouší bezpečnostní pásy, upínací spony, odolnost vůči korozi a celkovou kvalitu vlastním crash testem.

V crashtestech nezávislé organizace EuroNCAP se provádí speciální nárazové zkoušky, hodnotící ochranu dítěte v autě. Každý výrobce přímo doporučuje určité značky a modely autosedaček a právě úroveň ochrany dítěte, kterou taková kombinace (ochranné prvky auta + dětská autosedačka) zajišťuje, EuroNCAP při svých testech zkoumá.

Autosedačka

Důležité zásady při používání autosedačky
Při přepravě dětí váhové kategorie 0 a 0+ je nutné sedačky vždy upevnit proti směru jízdy vozidla. Pokud je místo spolujezdce vybaveno i airbagem, je bezpodmínečně nutné jej před usazení sedačky deaktivovat.

Pokud se tak nestane, může vystřelený airbag dítě smrtelně zranit. Některá vozidla jsou vybavena přímo speciálním vypínačem, v ostatních případech je nutné navštívit odborný autoservis, kde deaktivaci provedou a tuto skutečnost zaznamenají do technického průkazu.

Při upínání dítěte do sedačky musíme dbát na její dobré upevnění. Menší děti do dětské sedačky zapínáme sami a u větších dětí se vyplatí zapnutí zkontrolovat, zda je provedeno dobře.

Pro účely zákona č. 361/2000 Sb. vyhovuje i tzv. kolíbka nebo podsedák, pokud je homologován pro použití (má atest). Je tedy možné jej považovat za autosedačku, pokud bude použit zároveň s bezpečnostním pásem.

Autosedačka musí být ve vozidle umístěna, upevněna a použita k přepravě dětí pouze podle podmínek stanovených výrobcem autosedačky, které jsou uvedeny v návodu k použití.

Dítě v autosedačce

Autor:


Nejčtenější

Nástupce Škody Rapid má jméno Scala. Odhalí se na sklonku roku v Izraeli

Škoda Vision RS

Koncept Vision RS, který v uplynulých týdnech na autosalonu v Paříži naznačil podobu nástupce modelu Rapid, zná své...

Mamataxi stresuje děti i rodiče, žádné řešení dlouho nevydrží

Klasická situace před jednou ze základních škol v Praze. Rodiče vezou děti do...

Současný fenomén odvozu dětí až ke dveřím školy je nejen nebezpečný, ale i stresující pro děti a rodiče. Redakce...



Nové hasičské speciály Tatry odolají zbraním hromadného ničení

Hasiči převzali nové zodolněné speciály TATRA s pancéřovanými kabinami.

Záchranný útvar Hasičského záchranného sboru ČR dostal dvě nové unikátní Tatry. Pancéřované hasičské speciály na...

VIDEO: Nástupce Škody Rapid je k vidění v Česku

AUTO Skoda Vision RS

Vision RS je nejnovějším konceptem Škody. Bílý a agresivně navržený borec ukazuje, jak bude vypadat nástupce modelu...

Češi se mají lépe, stále víc však kupují auta na dluh

Ilustrační snímek

Čím dál víc nových i ojetých aut v Česku se prodává na splátky. Firmy to tak dělají již delší dobu, nyní však roste i...

Další z rubriky

Šéf VW ztratil nervy. Varuje před elektromobily a ohrožením autoprůmyslu

Herbert Diess, šéf značky Volkswagen představuje na autosalonu ve Frankfurtu...

Šéf VW Diess se bouří proti WLTP a emisním limitům EU. Hřímá, že válečné tažení proti automobilům ohrozí existenci...

ANALÝZA: Elektromobilita poleze do peněz všem, výrobcům, státu i lidem

Nabíjení elektromobilu Renault Twizy

Elektrifikace aut nás nemine. Vozidla na baterie tu jsou s námi dlouho jako ta se spalovacím motorem, ale prosadit se...

Drahé značky VW se inspirují u Ferrari, spekulují o vstupu na burzu

Porsche 911 Carrera GTS Cabriolet

Porsche by se mohlo vyčlenit z koncernu Volkswagen a stát se součástí skupiny luxusních značek spolu s Bentley, Bugatti...



Najdete na iDNES.cz