Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zora Jandová: Všichni mě chtějí zabít

  7:33aktualizováno  7:33
Vždycky doma měli škodovku. Dříve v autech závodila. Že ji všichni chtějí zabít? Zora Jandová netrpí stihomamem, ale řídí se starou dobrou poučkou z autoškoly.
Prakticky denně dojíždíte z venkova za prací, cítíte se jako zkušený šofér?

Myslím, že umím jezdit dobře. Ale není to ani tak tím dojížděním jako spíš tím, že jsem dříve v autech závodila.

Ale neznamená to, že jezdíte po kraji s helmou na hlavě...

Znamená to, že jsem si nechala poradit od lidí, kteří o řízení doopravdy něco věděli. Takže žádné frajeřinky s pouštěním volantu, při jízdě obě ruce na řízení a tak. Dříve se s nadsázkou říkalo: jezdit, jako když tě ti ostatní chtějí zabít.

Dneska už nechtějí?

Někdy mám dojem, že pořád. Ale už se to tak drasticky neříká, myslím. To, co ale občas vidím ve zprávách v televizi nebo slyším z rádia, zas vypadá naopak, že těch, co usilují o můj život, přibývá.

Jak se vám na venkov jezdí v tuhých mrazech?

Jezdíme fabií a octavií, a když je to na řetězy, tak zvolíme spíš jinou příjezdovou cestu. Když jedu obvyklou cestou, při silnějším dešti je to spíš na pádlo, protože po silnici se valí spousta vody. Ale jenom kvůli tomu si nemusím kupovat hned off-roada.

Ale hodil by se?

Jenom občas. Ale ani Zdeněk Merta, ani já jsme nikdy neměli potřebu léčit si mindráky leštěním krásných aut nebo necháváním se vidět v teréňácích. To fakt ne. Ať už jsme měli vozový park jakýkoliv, vždycky jsme měli doma alespoň jednu škodovku. Teď momentálně dokonce dvě. Obě kombi.

Ale jako bývalá závodnice se občas svezete rychle, že ano?

Vím, kde měřívají rychlost. Na to se asi ptáte...

Taky.

Tak jo, občas přidám. Ale mám zásadu, že třeba kolem tramvajových ostrůvků nebo v civilizaci vůbec jedu zase pomaleji než většina jiných. Myslím, že v průměru jezdím tak akorát.

Ale mimo nebezpečí radaru asi žádný louda nejste?

Když cítím, že mám auto pod kontrolou a provoz není nijak hrozivý, tak se trochu rozjedu. Ale pořád to musí být bezpečné. Vsázím na svůj zdravý pud sebezáchovy.

Když jste takový průměr, to si občas z auta i zavoláte mobilem, ne?

Ne. Leda se sadou pro volné ruce. A už vůbec neposílám od volantu esemesky, nejsem sebevrah. A když vezu děti, tak to jsem už úplně jiný řidič. To se mě najednou zmocní něco jako mimořádná zodpovědnost, nebo co. Jedu klidně, rozvážně a v duchu se zase vracím k poučce o tom, že mám každého na silnici kolem nás považovat za potenciálního vraha.

Vychováváte od volantu?

Podobně jako nesmíte dítěti nikdy zalhat - i když mě někdy svědí pusa, ale vím, že nesmím - tak prostě s děckem v náručí neexistuje, abych přešla přes ulici na červenou. Když to jednou dítě zažije, už to za nic na světě nevezmete zpět. I kdybyste to dítěti vysvětloval sebevíc. Jak jednou zažilo, že vy sám, kdo před ním prezentujete fungování světa, některé pravidlo porušíte, už nikdy ten zákaz nebo příkaz nebude neotřesitelný. Takže ano, vychovávám.

Máte už na svých trasách naučené i všechny díry, zvlášť teď po zimě? Jezdíte nacvičeným slalomem?

Musím. Nejraději bych měla letadlo. Někde je to hrozné. Ale všechno jde. Nedávno uzavřeli kus dálnice a dávali tam nový asfaltový koberec. Myslela jsem si, že ta uzavírka bude na tři měsíce, a ono to bylo hned hotové. Já ale ráda vidím i takové ty plácače s lopatkami, co asfalt jenom flikují. Alespoň zaplácnou ty nejhorší díry a některé vysprávky vydrží třeba i rok.

Pokutovala vás v poslední době policie?

Ano, ale ne za rychlost - kontrolovali dálniční známku. Ona v autě někde byla, Zdeněk ji koupil, ale já ji nemohla najít. Vezla jsem své dcery a dvě jejich kamarádky.Všechny děti nejdříve překvapeně brebentily a potom jenom koukaly na toho policajta, protože on po mně chtěl nejprve občanku, pak jsem hledala technický průkaz. Do toho jsem telefonovala Zdeňkovi, kde vlastně tu dálniční známku mám v autě hledat. Nedařilo se mi to. Pořád se to protahovalo. A ten policajt najednou povídá: Když máte tolik dětí, tak to bude za dvě stovky, a tatínek ať jim koupí dort... Ale na ten dort čekáme dodneška.



Autoři:




Nejčtenější

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Kia Carens - front
Autocentral: Test Kia Carens 1.7 CRDi

Značka Kia se těší čím dál tím větší oblibě. Jaká je Kia Carens 1.7 CRDi, ohlodávaná tři roky zubem času?   celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Další z rubriky

Volvo od roku 2019 nabídne pouze elektrická či hybridní auta
Evropa je pozadu ve výrobě baterií pro elektroauta

Evropská komise má zájem o vytvoření konsorcia typu Airbusu, které by spojilo přední evropské společnosti s cílem vyvíjet technologie pro baterie. V této...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.