Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zpomalit české řidiče? Možnosti tu jsou...

  12:31aktualizováno  12:31
Nejprve holá fakta. Loni se stalo na českých silnicích přes 196 tisíc dopravních nehod, zemřelo 1215 lidí. Téměř polovinu životů mají na svědomí řidiči, kteří jeli rychleji, než zrovna směli. Mezi mrtvými jsou pochopitelně i viníci nehod. Ti si mohli sami zvolit, jak rychle pojedou.

Chodci, které srazili u silnice, už takovou možnost neměli. Ale v kolonce "usmrceni" jsou všichni.

Co tedy stát dělá, aby mrtvých bylo co nejméně?

A dělá to efektivně? Neměl by se inspirovat v zahraničí?

Možností, jak české řidiče přimět, aby "ubrali plyn", je rozhodně několik.

1. Kontroly a tresty

V minulém roce policie v kontrolách přidala. Klesl sice počet mrtvých při dopravních nehodách, ale havárií zaviněných příliš vysokou rychlostí naopak přibylo téměř o devět procent. Víc kontrol tedy příliš na "závodníky" neplatí.

Navíc policisté přes veškerou snahu nemohou být na všech místech najednou. Kromě toho si velká část řidičů z pokut za rychlost mnoho nedělá. Zaplatí a jedou klidně dál.
Řešení je tedy následující: v Česku by po zahraničním vzoru (třeba Velká Británie nebo Francie) mohlo přibýt "pevných" radarů, které fungují bez obsluhy celý den.

Čtěte také:

Policie nestačí na rychlé řidiče

Určitý náznak zlepšení je už vidět, stále více radnic si pořizuje vlastní radary.
Mnohem větší dopad by mělo zpřísnění pokut. S tím počítá novela zákona, kterou nyní projednávají poslanci.

Za vysokou rychlost by mohla hrozit až desetitisícová pokuta a také odebrání řidičského průkazu minimálně na půl roku. Navíc by získal řidič velký počet trestných bodů.

***

POKUTY JSOU MALÉ, stěžuje si šéf dopravní policie... čtěte ZDE

***

Jestli návrh projde parlamentem (už jednou jej poslanci zamítli), není však stále jasné. Jednat o něm mají v březnu.

Několik čísel o nehodách

Údaje za rok 2004

počet nehod:

196 484

z toho kvůli rychlosti:

29 890

mrtví:

1 215

z toho kvůli rychlosti:

461

Zdroj: policie

2. Technická opatření

"Závodníky" je možné zpomalit i technickým opatřením. V západní Evropě funguje už řadu let systém "zklidňování" určitých lokalit, především měst.

I v českých a moravských městech postupně přibývá semaforů, kruhových objezdů či zpomalovacích pruhů.

Jako příklad je možné uvést Masarykovu ulici v Ústí nad Labem, která prochází téměř celým městem. Rizikový úsek nechal místní magistrát "rozsekat" semafory a bezpečnostními kamerami. Řidiči zde okamžitě zpomalili.

Podobných opatření v Česku stále není dost. Na argument, že podobná opatření jsou velmi drahá, je snadná odpověď. Ano, je to velmi drahé, ale zpomalovací pruh funguje celý den a už se do něj téměř nemusí dál investovat. Náklady na jeho vybudování se brzy vrátí.

Léčba krví po italsku

Země vína a veselí stále bojuje s alkoholem za volantem... čtěte

3. Preventivní kampaně


Kampaň na dodržování rychlosti v obci rozběhlo ministerstvo dopravy koncem loňského roku. Každá podobná "akce" pomáhá, ale oproti zahraničí působí české kampaně velmi mírně.

Zjednodušeně řečeno - v současné společnosti, která je zvyklá na "krvavé filmy či zpravodajství", je nutné zapůsobit něčím drsnějším než jen konstatováním, že v obci se jezdí padesátkou.

Příliš to nezmění ani postava dívky, která v současné kampani řidiče na dodržování rychlosti upozorňuje.

Velmi drastické (ale úspěšné) jsou například televizní šoty, které doprovázejí některé kampaně ve Velké Británii. Ukazují otevřeně tragické následky nehod.

4. Postoj veřejnosti

Asi nejtěžší bude přesvědčit Čechy, aby konečně přestali situaci na českých silnicích podceňovat. Většina lidí uzná, že na tuzemských silnicích vládne "džungle", ale řada z nich poté vsedne do auta a klidně při nejbližší příležitosti překročí povolenou rychlost.

Podobná situace panovala před několika roky ve Francii. Tamní vláda nakonec označila snížení počtu mrtvých za prioritu celého národa a podařilo se jí to. V Německu se k podobné kampani přidaly i některé celebrity, například závodník Michael Schumacher.

V Česku nic takového není. Některé celebrity se naopak vychloubají, jak rychle dokážou ujet určitý úsek dálnice. Jednou z mála výjimek je zpěvák Daniel Landa, který vydal už několik videokazet, jak se mají řidiči správně chovat.

Znáte dopravní předpisy?  Čtěte ZDE!

Autor:




Nejčtenější

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Polestar 1
OBRAZEM: Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, pohon a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Další z rubriky

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.