Zpomalit české řidiče? Možnosti tu jsou...

  • 215
Nejprve holá fakta. Loni se stalo na českých silnicích přes 196 tisíc dopravních nehod, zemřelo 1215 lidí. Téměř polovinu životů mají na svědomí řidiči, kteří jeli rychleji, než zrovna směli. Mezi mrtvými jsou pochopitelně i viníci nehod. Ti si mohli sami zvolit, jak rychle pojedou.

Chodci, které srazili u silnice, už takovou možnost neměli. Ale v kolonce "usmrceni" jsou všichni.

Co tedy stát dělá, aby mrtvých bylo co nejméně?

A dělá to efektivně? Neměl by se inspirovat v zahraničí?

Možností, jak české řidiče přimět, aby "ubrali plyn", je rozhodně několik.

1. Kontroly a tresty

V minulém roce policie v kontrolách přidala. Klesl sice počet mrtvých při dopravních nehodách, ale havárií zaviněných příliš vysokou rychlostí naopak přibylo téměř o devět procent. Víc kontrol tedy příliš na "závodníky" neplatí.

Navíc policisté přes veškerou snahu nemohou být na všech místech najednou. Kromě toho si velká část řidičů z pokut za rychlost mnoho nedělá. Zaplatí a jedou klidně dál.
Řešení je tedy následující: v Česku by po zahraničním vzoru (třeba Velká Británie nebo Francie) mohlo přibýt "pevných" radarů, které fungují bez obsluhy celý den.

Čtěte také:

Policie nestačí na rychlé řidiče

Určitý náznak zlepšení je už vidět, stále více radnic si pořizuje vlastní radary.
Mnohem větší dopad by mělo zpřísnění pokut. S tím počítá novela zákona, kterou nyní projednávají poslanci.

Za vysokou rychlost by mohla hrozit až desetitisícová pokuta a také odebrání řidičského průkazu minimálně na půl roku. Navíc by získal řidič velký počet trestných bodů.

***

POKUTY JSOU MALÉ, stěžuje si šéf dopravní policie... čtěte ZDE

***

Jestli návrh projde parlamentem (už jednou jej poslanci zamítli), není však stále jasné. Jednat o něm mají v březnu.

Několik čísel o nehodách

Údaje za rok 2004

počet nehod:

196 484

z toho kvůli rychlosti:

29 890

mrtví:

1 215

z toho kvůli rychlosti:

461

Zdroj: policie

2. Technická opatření

"Závodníky" je možné zpomalit i technickým opatřením. V západní Evropě funguje už řadu let systém "zklidňování" určitých lokalit, především měst.

I v českých a moravských městech postupně přibývá semaforů, kruhových objezdů či zpomalovacích pruhů.

Jako příklad je možné uvést Masarykovu ulici v Ústí nad Labem, která prochází téměř celým městem. Rizikový úsek nechal místní magistrát "rozsekat" semafory a bezpečnostními kamerami. Řidiči zde okamžitě zpomalili.

Podobných opatření v Česku stále není dost. Na argument, že podobná opatření jsou velmi drahá, je snadná odpověď. Ano, je to velmi drahé, ale zpomalovací pruh funguje celý den a už se do něj téměř nemusí dál investovat. Náklady na jeho vybudování se brzy vrátí.

Léčba krví po italsku

Země vína a veselí stále bojuje s alkoholem za volantem... čtěte

3. Preventivní kampaně


Kampaň na dodržování rychlosti v obci rozběhlo ministerstvo dopravy koncem loňského roku. Každá podobná "akce" pomáhá, ale oproti zahraničí působí české kampaně velmi mírně.

Zjednodušeně řečeno - v současné společnosti, která je zvyklá na "krvavé filmy či zpravodajství", je nutné zapůsobit něčím drsnějším než jen konstatováním, že v obci se jezdí padesátkou.

Příliš to nezmění ani postava dívky, která v současné kampani řidiče na dodržování rychlosti upozorňuje.

Velmi drastické (ale úspěšné) jsou například televizní šoty, které doprovázejí některé kampaně ve Velké Británii. Ukazují otevřeně tragické následky nehod.

4. Postoj veřejnosti

Asi nejtěžší bude přesvědčit Čechy, aby konečně přestali situaci na českých silnicích podceňovat. Většina lidí uzná, že na tuzemských silnicích vládne "džungle", ale řada z nich poté vsedne do auta a klidně při nejbližší příležitosti překročí povolenou rychlost.

Podobná situace panovala před několika roky ve Francii. Tamní vláda nakonec označila snížení počtu mrtvých za prioritu celého národa a podařilo se jí to. V Německu se k podobné kampani přidaly i některé celebrity, například závodník Michael Schumacher.

V Česku nic takového není. Některé celebrity se naopak vychloubají, jak rychle dokážou ujet určitý úsek dálnice. Jednou z mála výjimek je zpěvák Daniel Landa, který vydal už několik videokazet, jak se mají řidiči správně chovat.

Znáte dopravní předpisy?  Čtěte ZDE!