Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zpomalovací prahy ničí auta, spočítala pojišťovna

aktualizováno 
Od doby, kdy se v Británii začaly zavádět zóny s maximální třicítkou, počet mrtvých a vážně zraněných na silnicích ve městech dramaticky poklesl. Zpomalení řidičů výrazně napomohly retardéry. Daní za to jsou ale poničené tlumiče, které musí řidiči častěji měnit. Dalším negativem zpomalovacích prahů je zvýšená hlučnost při průjezdu automobilů, nárůst spotřeby a emisí.

Zpomalovací pruhy, které se táhnou přes celou vozovku - Většina řidičů je nesnáší. kromě zhoupnutí si stěžují, že jim retardéry ničí auto | foto: Otto Ballon Mierny, MAFRA

"Zavedení zón s maximální rychlostí automobilového provozu 30 kilometrů v hodině snížilo počet smrtelných nehod o 40 procent," píše server AutemBezpečně.cz.

Retardéry ale zpomalují i sanitky, hasiče či policisty v akci. Stěžují si na ně dopravci zboží, například potravin, kterým natřásání při přejíždění hrbolů škodí. Kromě zvýšené hlučnosti vidí dopravní odborníci jako negativum příčných prahů omezení dopravy ve chvílích, kdy není třeba. "Při umístění v místech s pouze nárazovými nárůsty pěšího provozu (např. před školami – období ráno – příchody a odpoledne – odchody) omezují automobilovou dopravu i v době, kdy se na komunikaci chodci téměř vůbec nevyskytují, tj. mimo dobu vyučování, o prázdninách apod.," uvádí Nadace Partnerství.

retardér vs. tlumič

Metr zpomalovacího prahu stojí asi 1500 korun, přibližně tolik stojí jeden tlumič na fabii.

Úředníci magistrátů jsou pomalými zónami nadšení. Britské silnice brázdí víc než 28 milionů aut, zóny s maximální třicítkou jsou na každém rohu. Vyčíslení škod způsobených zpomalovacími prahy jde do stovek milionů liber ročně.

"Pojišťovací firma Warranty Direct spočítala, že při průměrné ceně 240 liber za výměnu poničených tlumičů se celková částka u všech opravovaných aut ročně vyšplhá přes 400 milionů liber," píše AutemBezpečně.cz.

Internetová encyklopedie Wikipedia cituje výzkum Britské automobilové asociace, která srovnala spotřebu paliva při stálé rychlosti 30 mph (48 km/h) oproti jízdě přes zpomalovací prahy a zjistila vzrůst spotřeby ze 4,9 na 9,1 litru/100 km. Při prostém snížení rychlosti ze 30 na 20 mph (32 km/h) stoupla spotřeba jen o 10 %. "Podobný výzkum údajně provedla britská Laboratoř dopravního výzkumu, podle níž na silnicích se zpomalovacími prahy jsou zvýšeny emise oxidu uhelnatého až o 82 % a oxidu dusného až o 37 %," píše Wikipedia.

Úřady se musí začít zabývat otázkou, jak takovýmto výdajům předcházet, ale zachovat účinnost pomalých zón. "Například ve městě Portsmouth na jihovýchodě Anglie jsou chodci a cyklisté v bezpečí i bez zpomalovacích prahů. Maximální třicetikilometrovou rychlost zde zavedli plošně," uvádí AutemBezpečně.cz.

Autor:




Nejčtenější

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Další z rubriky

Řidič, volant, řízení
Jezdíte v autě, nebo latríně? Ukliďte si i klimatizaci

Čas prosezený v autě už pomalu konkuruje tomu strávenému v obývacím pokoji na gauči. Za volantem tráví většina řidičů takovou dobu, že na čtyřech kolech jedí,...  celý článek

Volvo od roku 2019 nabídne pouze elektrická či hybridní auta
Evropa je pozadu ve výrobě baterií pro elektroauta

Evropská komise má zájem o vytvoření konsorcia typu Airbusu, které by spojilo přední evropské společnosti s cílem vyvíjet technologie pro baterie. V této...  celý článek

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.