Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zpověď mechanika: Stáčím tachometry, no a co?

aktualizováno  22. srpna 14:16
Stáčení tachometru je dnes již takřka národní sport. S najetými kilometry podle slov lidí, kteří se stáčením tachometrů zabývají, ovšem nečarují pouze jednotlivci a bazary. Tato praxe je prý dnes obvyklá i u oficiálních dealerů nebo leasingových firem.

Ilustrační foto | foto: Martin Buryan

K problematice velmi častých změn ujetých kilometrů u ojetých vozů prodávaných v česku se pro server TipCars.com rozpovídal majitel "stáčírny", která své služby nabízí veřejnosti.

"V dnešní době upravuje stav kilometrů na tachometru prakticky každý druhý majitel vozidla," říká majitel autoservisu.

Kupující by měl hlavně dbát na to, aby byl technický stav vozidla v co nejlepším stavu, ujeté kilometry na tachometru nejsou v dnešní automobilové džungli důležité. Mnoho napoví volant, pedály i řadicí páka (pokud nejsou taky měněny).

Jejich ohmatání hned naznačí, že auto nemá najeto např. zobrazovaných 130tis kilometrů. Další věcí je stáří vozidla. "Jestliže dieselové auto, staré 3 roky, má najeto 30tis kilometrů, je pozornost na místě. Musíme si uvědomit, že třeba 6 let staré auto asi těžko najelo jen 60tis kilometrů," říká muž, který se stáčením tachometrů živí.

Kilometry si ubírá každý
"Mými klienty jsou kromě klasických občanů třeba menší autobazary, a dokonce i leasingové společnosti," říká majitel autoservisu, který nechce být jmenován. "Nejčastějšími zákazníky jsou právě malé bazary. Velké bazary si auta stáčejí samy, protože se jim to vyplatí, a navíc to lidem samy nabízejí."

"Spousta zákazníků si přeje upravit tachometr v řádů tisíců – jde hlavně o zaměstnance po návratu z dovolené. Jinak se jedná o stažení průměrně o přibližně 30 – 50% z najetých km."

Většinou se tedy jedná o stažení o několik set či tisíc kilometrů, a to zejména u mladších aut se servisní knížkou. Maximálně k poslední kontrole v servisní knížce (to jsou hlavně praktiky oficiálních dealerů a leasingových firem). "Takto se upravuje prakticky každé auto," říká automechanik.

Kilometry dolů
Pokud automobil nemá servisní knížku nebo ji prodejce k autu nedodá, může být stav tachometru upraven až o statisíce kilometrů. Slušný německý obchodní zástupce, který najezdí ve svém VW za dva roky i 300 000 km, jezdí pravidelně na servisní prohlídky a o automobil se stará, nekouří v něm a pravidelně ho čistí, pak prodává auto v lepším stavu, než spousta dalších, kteří servis pravidelně nenavštěvují, špatně řadí, kouří v autě a tak dále. Takže zde máme dvě stejná auta, ale ve zcela rozdílném stavu a ceně. Pak se takováto úprava tachometru nabízí. Tachometr se upraví o 200tis km níže a nikdo nic nepozná. Ani dobrý mechanik!

Služebním autem na dovolenou
Tachometr si nechají často stáčet i zaměstnanci firem, kteří používají služební auto k soukromým účelům. Je léto a spousta lidí se chystá na dovolenou ve služebním automobilu. Jelikož platí řádově 2 – 4,- Kč za kilometr, může je tak cesta na dovolenou bez pohonných hmot a poplatků stát i 10 000,- Kč. Pak stačí za 500,- upravit tachometr zpátky a je to, peníze jsou ušetřeny.

Stejně tak to dělají i zaměstnanci nejmenovaného automobilového koncernu. Mají k použití služební auta, ale s výrazně omezeným počtem kilometrů na ujetí zdarma. Pak platí za každý kilometr. Před koncem roku všichni tachometry upraví a je to.

Stočené kilometry nepozná ani profesionál
Tachometry dnes stahuje prostě mnoho lidí a není náhodou, že je jeden automobil takto "stažen" i několikrát. Dodává oslovený profesionální "upravovač kilometrů":

Jaká auta se nejčastěji stáčí?
Stáčí se všechna, ale samozřejmě nejčastější jsou ta nejpočetnější – koncern VW (Volkswagen, Škoda, Audi, Seat), pak Opel a Renault.

Může laik (třeba kupující v autobazaru) poznat přímo na autě, že byl přetočen tachometr?
Laik to může poznat podle opotřebení interiéru a hlavně podle logického usuzování, ale pokud to je udržované auto se zachovalým motorem, tak to nepozná ani profík v servisu. U novějších aut se úprava km dá poznat, ale jenom za pomoci drahých technologií, které nejsou často ani v autorizovaném servisu.

Jaká je průměrná cena za stočení analogového a digitálního ukazatele kilometrů? Závisí třeba cena na počtu stočených km? Jak dlouho servisní zásah trvá a jaké pomůcky k úpravě jsou potřeba?
Cena se pohybuje od 500,- do 1500,- za digitál, práce na max. 5 min a o kolik to stočím, je jedno. Úprava manuálního tachometru je dražší, musí se demontovat a pak namontovat zpět, což trvá asi hodinu, takže se pak dostáváme na částku kolem 2000 Kč. K úpravě digitálních tachometrů používám kabel do diagnostické zásuvky, notebook a potřebný software.

***

Z diskuse pod články na TipCars.com: 
 
*Já stáčím tachometry už spoustu let a začínám na 50 000 km. Běžně 100 000 km a víc. Rekord mám asi 350 000tis. na jednom starším autě. Kolikrát poznám ze už to někdo přede mnou dělal. Český člověk totiž ještě nepochopil že 300 000Km na voze z roku 2000 je normální věc a rád se nechá klamat.

Příklad pro vše: měl jsem dvě Octavie TDi, r.v. 2001 z jedné firmy. Ta hezčí a nebouraná se servisní knížkou, najeto 265 000Km. Ta horší po bouračce, ujeto cca 250 000Km, taky servisní kniha.

Z 250 000 Km na 125 000 Km bez servisní knížky a prodala se hned za 219000Kč. Tu hezčí jsem nechal   na původních 265 000 Km se servisní knížkou a za měsíc se neprodala (cena byla 189 000 Kč) a to stály vedle sebe v bazaru.

Tak jsem ji stočil na 95 000 Km a prodal ji za 235 000 Kč po stočení za týden.

Pro upřesnění: Obě Octavie koupeny nové v CZ a první majitel firma. Každému vadily jen ty KM. Podle zkušeností 9 z 10 Čechů koupí auto bez servisní knížky jen proto, že mají málo najeto... 
 
* Řeknu Vám jak se to dělá: Koupím na firmu nové auto u autorizovaného dealera a hned se s ním domluvím, že mu ho po leasingu odprodám (jsem přece dobrý zákazník a dělám to tak běžně). Servisní knížku mu nechám. Po leasingu je auto jeho, za dohodnutou částku.

Do "servisky" si napíše počty km, které potřebuje a na tachometru si nastaví co potřebuje. Auto s 350 000 km má při prodeji 125 000 km a zákazník je spokojen, originální servisní knížka, bezva stav, kup u autorizovaného prodejce, co by chtěl více...

Přetáčení tachometru a právo:

K problematice snižování počtu kilometrů v ojetých autech se vyjádřil předseda rady Sdružení na ochranu vlastníků automobilů Zbyněk Veselý:

Podle českých zákonů je totiž snižování počtu kilometrů na tachometru možno v řadě případů kvalifikovat jako trestný čin, protože škoda, způsobená uměle zvýšenou cenou ojetiny, často přesahuje 5000 Kč, což je právě hranice škody, za kterou se již nejedná o přestupek, ale právě o trestný čin!

Ani v případě nižší škody by pachatel neměl skončit bez trestu. Nižší prokázaná částka, o kterou by prodávající poškodil kupujícího, by totiž měla být klasifikována jako přestupek. U přetočení tachometru se v 99 % jedná o úmyslné poškození kupujícího, přičemž prodávajícímu podvodem vzniká zisk spíše v řádech desetitisíců. Tuto problematiku obecně upravuje trestní zákon č. 140/1961 ve znění novel a přestupkový zákon č. 200/1990 Sb.

Článek převzat ze serveru TipCars.com




Nejčtenější

PCF2017 - Porsche RWB
Tuningový sraz trochu jinak

Letošní Escape6 Prague Car Festival ukázal to nejlepší nejen z českého tuningu a my jsme nemohli chybět. Jaká byla naše výprava a stálo to za to?  celý článek

BMW Group představila ve Frankfurtu BMW i Vision Dynamics - slibuje nový...
Nové BMW na baterky půjde proti tesle, má ujet 600 kilometrů

Podznačka elektromobilů „i“ u mnichovské značky se už nějakou dobu nedočkala nového příspěvku. BMW na něm ale teď usilovně pracuje, příští model, který bude...  celý článek

Továrna Nokian ve Vševovolžsku
Jak se peče pneumatika? Známe recept, ale ingredience jsou tajné

Recept na tuto specialitu obsahuje kolem čtyřiceti ingrediencí a je přísně tajný. Peče se při 120 °C a celá výroba trvá 84 hodin. Výsledek se ovšem jíst nedá....  celý článek

Některé motory vypouštějí zplodiny skoro jako celá továrna
VIDEO: Měřili jsme jedy ve vzduchu. V tunelu zapněte vnitřní cirkulaci

Dražší auta to dělají automaticky, u těch obyčejnějších se vyplatí na to myslet: když vjíždíte do tunelu, přepněte ventilaci v autě na vnitřní cirkulaci. Jinak...  celý článek

BMW X3
BMW X3 má v nové generaci hranaté mlhovky a šestiválec s turbem

Po obvyklých sedmi letech BMW mění model X3 za novou generaci. V řadě mnichovských SUV, která brzy pokryje kompletní spektrum od X1 do X7, má důležitou pozici...  celý článek

Další z rubriky

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Toyota 2000 GT
Toyota slaví 80 let. Má usedlou tvář, je však průkopnická

Největší světová automobilka existuje od roku 1937. Na kontě má několik „nej“, třeba nejvíce prodaných kusů jednoho modelu.  celý článek

Tatrovka, v níž jezdil herec Jan Werich.
Karosáři zažili v Jihlavě slávu i těžké časy, po Únoru je polkla Karosa

V Havlíčkově ulici, kde dnes obyvatelé Jihlavy nakupují v supermarketu Billa, stávala od roku 1887 proslulá továrna na kočáry a později autokarosárna J. K....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.