Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zpráva o dalším zázračném vynálezu na úsporu spotřeby: nefunguje!

  17:38aktualizováno  17:38
Zpráva o dalším zázračném vynálezu na úsporu spotřeby: nefunguje! Po všech turbínkách, vrtulkách, sítkách a růžicích do sání benzinových motorů, které měly pozoruhodně snížit spotřebu a zvýšit výkon, je k mání další "patent". Jmenuje se Termoback.

Jediný, kdo si zatím pochvaluje genialitu nápadu, je sám vynálezce. Už však našel naivní majitele aut, kterým svou vizi dokázal za tisícikorunu prodat.

Vynález bez dokladu

Počátkem roku nalezl Josef Týč z Olomouce za stěračem své škodovky reklamní leták nabízející úžasný šetřič paliva. Pan Týč sice před několika měsíci už na podobný chyták naletěl - byly to jakési magnety na hadici přívodu paliva a nebylo to k ničemu - přesto ho slib úspory až 26 procent (!) paliva oslovil.

"Objednal jsem si tedy ten termoback a čekal jsem přes tři měsíce," říká Josef Týč. Když už poněkolikáté výrobce urgoval, přišel za ním vynálezce a výrobce v jedné osobě, Josef Šmoldas.

"Působil na mě dost divně, zvlášť když mi prodal dva kusy plechu a čtyři těsnění za osm set korun bez dokladu s tím, že prý má pozastavené podnikání, ale že v květnu mi paragon přinese," vzpomíná pan Týč. Po rozpačitém převalování onoho tajemného termobacku v dlaních vynález do svého favoritu nakonec nenamontoval.

Redakční pokus

Redaktoři MF DNES si opatřili také jednu sadu termobacku, zapůjčili třináctiletou Škodu Favorit a nechali v autorizovaném servisu namontovat oba kovové díly i čtyři těsnění podle vynálezcova návodu.

Po pečlivém seřízení na počítačové diagnostice vyrazil testovací vůz na pětisetkilometrovou trať ke změření spotřeby. Výsledek? Přinejlepším žádný! Podle přístrojů zůstal výkon tentýž jako předtím změřený, exhalační plyny setrvaly také v předchozích hodnotách, jen ta spotřeba... Ta se zhruba o dvě procenta zvýšila!

Technik se zlobil

Mechanik Škodou autorizovaného servisu Papoušek Josef Rut měl dost hluboké vrásky na čele, už když nejčerstvější patent na snížení spotřeby do favoritu montoval. "Podívejte se na to mizerné dílenské zpracování! Tady ty hrany, jak jsou ostré, ty naopak komplikují průtok nasávané směsi a hoření spíš zhoršují," zlobil se s termobackem v ruce.

Kroutil dokonce hlavou nad návodem k montáži, který na jednom konci mluví o "geometrii vnitřní části spalovacího prostoru" a na druhém připouští, že když nejde termoback volně nasadit, můžeme ho "přihnout kleštěmi nebo přibrousit rozbruškou". Po ukončení testu mechanik Josef Rut konstatoval: "Jestli to nemělo na spotřebu žádný dopad, pak je to vlastně ten nejlepší výsledek.

Já jsem dělal karburátory deset let, a když slyším, že někdo přišel zase s nějakou vrtulkou nebo turbínkou nebo magnetem, vyrazí mi kopřivka." Jako naprostý nesmysl označil zkušený mechanik slib úspory paliva: "Kdyby mi někdo slíbil úsporu tak čtvrt litru na sto kilometrů, budu se s ním bavit, ale tohle je zlá lež." Má prý jediný cíl, prodat plechový díl s výrobními náklady tak kolem čtyřiceti korun za dvacetinásobek.

Slovo vědce

"Takových vynálezců... těch jsme tu viděli už víc," říká diplomaticky a kulantně Václav Pištěk, profesor z Vysokého učení technického v Brně. I jeho navštívil Josef Šmoldas se svým termobackem, a dokonce ho přiměl k laboratorním zkouškám. "Bylo to jedno orientační měření. Žádný dlouhodobý výzkum. A samozřejmě že si to pan Šmoldas také zaplatil," říká Václav Pištěk.

Z pokusů vyšlo najevo, že motor nevykazuje takové hodnoty, jaké očekával tvůrce vynálezu. "Snížila se skutečně spotřeba, ale také šel hodně dolů výkon," vzpomíná Václav Pištěk ve své laboratoři.

Nad tím, že k přesvědčování potenciálních kupců používá nyní pan Šmoldas grafy získané právě v jeho zkušebně, jen krčí rameny. Rozumný člověk prý patent, který má stejný účinek jako třeba cihla zasunutá pod pedál plynu, stejně nekoupí.

Audience u vynálezce

"Víte, já mám skvělé technické myšlení, neotřelá řešení, z takových mají rádoby vědci ve všech těch výzkumných ústavech strach, a tak mi házejí klacky pod nohy," tvrdí zaníceně muž středního věku Josef Šmoldas. Souhlasil se schůzkou, ale místo setkání vybral sám: zatáčku v lese osm kilometrů za Olomoucí. Prý bydlí kdesi na samotě a špatně by se to hledalo.

O svém vynálezu Termoback mluví jako o převratném nápadu. Ještě sice nemá úplně vyřízený patent a nedovolí ho fotografovat, ale o jeho úspěchu nemá nejmenší pochyby. "Navázal jsem kontakty se Škodou v Mladé Boleslavi, ale nenabídli mi dost slušné podmínky," tvrdí Josef Šmoldas v lese. Pravdou však je, že Škoda se nabídla, že nejprve prozkoumá technickou dokumentaci a poté v případě zájmu o patent...

Hrozivé zítřky

Josef Šmoldas je podle všeho svérázný nadšenec. Svůj slavný termoback vysekal majzlíkem doma v dílně a prodá ho komukoliv, kdo mu za něj dá hotové peníze. Dokud se drží bláhových spořičů benzinu u starých modelů škodovek a žigulíků, bude páchat škodu jen na důvěřivcích.

Horší to bude, pokud začne se stejnou vervou prosazovat do života i další své vynálezy. Josef Šmoldas říká: "Jsem tak všestranný, že jsem třeba teď vyvinul necelé tři milimetry silnou neprůstřelnou vestu!"

Ekonomickou jízdou

Kdo se naučí při řízení jemně zacházet s pedálem plynu, předvídat a využívat setrvačnosti auta, ušetří i litry.

FUNGUJE

Dobrým stavem vozu

Občasná kontrola správného nahuštění pneumatik a seřízení motoru spotřebu vozu citelně ovlivní - samozřejmě směrem dolů.

FUNGUJE

Odstraněním zbytečností

Po inventuře, kilogramů zbytečností ve vašem kufru a po sundání střešního nosič, u pumpy také ušetříte.

FUNGUJE



Koupí zázračného šetřiče

Za 800 Kč koupíte kus plechu.

NEFUNGUJE

 

 

Spořič paliva

Autoři:






Nejčtenější

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Další z rubriky

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.