Třeskutý mráz ještě předtím, než do auta nastoupíte, vyžene z auta nezávislé topení

Třeskutý mráz ještě předtím, než do auta nastoupíte, vyžene z auta nezávislé topení | foto: Eberspächer

Zpříjemněte si zimu v autě

  • 48
Drobnosti, bez kterých auto samozřejmě jezdit bude. Mrazivé zimní dny dokáží ale vylepšit a zpříjemnit. Rozmazlený moderní člověk za ně rád připlatí, a občas ne právě malé částky. Některé bývají nezbytné, jiné slouží opravdu jen a jen pro pohodlí rozmazlených cestujících.

Zimní libůstky většinou seženete do všech aut, někdy je pořídíte jen do dražších modelů a některé z nich Vám nabídnou jen vybraní výrobci; u luxusních aut za ně připlácet nebudete, jiné ale bude třeba domontovat dodatečně.

Vyhřívané sedačky
Jednou z nejoblíbenějších položek příplatkové výbavy pro zmrzlá zimní rána jsou vyhřívané sedačky. Pořídíte je do každého trochu modernějšího auta a zmrzlíci si ve vyhřátých křeslech rádi pohoví i v letních dnech, kdy teploměr stávkuje. Ztuhlá záda rozehřívá několik stupňů intenzity vyhřívání. Velká a luxusní auta nabídnou i komfort zadních vyhřívaných sedaček.

Pánové by to ale s posezením v teploučku neměli přehánět, podle lékařů má sezení v autě neblahý vliv na jejich potenci, a vyhřívané sedadlo v tomto ohledu škodí o to víc. Majitelé aut s vytápěným posezením na ně nedají dopustit, občas si však řidiči stěžují, že poté co vystoupí s vyhřátým pozadím z auta, jim je o to větší zima.

Dodatečné zabudování topných těles do sedaček je téměř nemožné. Pokud jste si na ně nevzpomněli při nákupu auta, je asi jedinou možností sehnat jiná sedadla na vrakovišti, nebo koupit vyhřívací spirály a nechat si je společně s příslušnou elektroinstalací zabudouvat. 

Ve většině servisů vám ovšem řeknou, že se s tak exotickým požadavkem nikdy nesetkali. Pokud se kupovat nové auto teprve chystáte, připravte si na záda v teple kolem 10 tisíc.

Ruce v teple
Motorkáři je znají už dlouho - vyhřívané rukojeti řidítek. Řidiči aut však povětšinou nezbývá, než si zkřehlé ruce mnout, případně schovat do rukavic. Občas však v ceníku některých automobilek najdeme libůstku v podobě vyhřívaného volantu.

Donedávna byly výsadou těch nej- aut. Mercedes nebo BMW ho nabízí jen do některých svých modelů za ceny od přibližně 6 tisíc. Právě s letošním podzimem se karta obrací a s vyhřívaným nejbližším pracovním nástrojem řidiče přichází Opel do kategorie nejmenších aut. Za temperovaný volant je možné nyní připlatit společně s vyhřívanými sedačkami 8-11 tisíc v nové corse.

Vyhřívané sklo
Ford nabízí pro všechny své značky už řadu let vyhřívané čelní okno. Jemné drátky, rozpouštějící námrazu na čelním okně, už dnes má mnoho fordů, landroverů, jaguárů v základní výbavě a nově například i za necelých šest tisíc příplatku i Škoda Superb.

S touto položkou ceníku však doporučujeme se seznámit při testovací jízdě. Řidičům s citlivějším zrakem může vadit. I když vám budou tvrdit, že topné spirálky zatavené v okně vůbec nejsou vidět, raději nevěřte a vyzkoušejte. Někomu vadí opravdu hodně a vidí je neustále.

Lenochům ranní rozcvička se škrabkou neuškodí, zato řidiči s citlivějším zrakem mají problémy zaostřit jinam než na tenké, přesto ale pohříchu dobře viditelné drátky vlnící se oknem. V noci se na nich světlomety protijedoucích a především červená světla předjedoucích aut rozkládají do stovek nepříjemně oslňujících odlesků.

Auto do zásuvky
Severské země považují za standard přípojku do zásuvky v domě. Přijedete do garáže a připojíte auto do domácí sítě. V třeskutých skandinávských zimách je to asi jediná možnost jak auto udržet při životě, abyste měli jistotu, že ráno odjedete.

Drobnosti, které pomohou
Výbava, která nepříjde na velké peníze, dá se povětšinou  bez velkých zásahů dodatečně dokoupit a ulehčí zimní radovánky, je například praktická gumová podlážka do kufru, která ochrání čalounění před blátem a sněhem z mokrých lyžáků apod.

Lyžaři pak znají vak na lyže, ukrytý za výklopnou opěrkou zadních sedadel. Dlouhá "ponožka" pojme dvoje, někdy i troje lyže, bývá neporomokavá a dostatečně odoloná proti poškození. Je rozhodně bezpečnějším, jednodušším a elegantnějším řešením než střešní nosiče.

Zatopte si kdy chcete
Během opravdu tuhé zimy topení v autě nestačí vyhřát interiér dostatečně rychle a účinně. Dlouhé minuty s omrzajícími končetinami a rampouchem u nosu mohou být i nebezpečné z hlediska bezpečnosti silničního provozu - zkuste zmrzlou rukou nahmatat a ovládat titěrné páčky a tlačítka.

Velké množství zimních nehod se stává do 15 minut po vyjetí, na vině bývá nejen snížená viditelnost, ale také otupené smysly řidiče, který se za volantem soustředí spíše na své drkotající zuby než na jízdu samotnou.

Třeskutý mráz ještě předtím, než do auta nastoupíte, vyžene z auta nezávislé topení. Občas ho automobilka nabízí přimo v autě, mnohem běžnější jeho dodatečná montáž. Setkáme se s ním především u velkoformátových aut - šéfovských limuzín, MPVček, nebo SUVček. Jejich kouzlo už před dlouhými roky objevili například také taxikáři, kterým by jinak z omrzlých aut utíkali klienti.

Na ovladači topení si nastavíte, na jakou teplotu má být v určený čas auto vytemperované, technika vstane dřív než vy, zatopí a vy ráno vklouznete do vyhřátého interiéru. Vrcholem komfortu je pak dálkově ovládané topení. Malou vysílačkou, nebo smskou dáváte příkazy, kdy a na jakou teplotu auto vyhřát, třeba ještě když se ráno válíte v posteli. Stejným způsobem také zjistíte teplotu v autě.

Při výběru se rozhodujeme mezi komfortnějším teplovodním, nebo jednodušším teplovzdušným topením. Je také třeba rozlišovat, jaké palivo nám šplouchá v nádrži. Asi nejznámější jsou jednotky firem Eberspächer a Webasto.

Tuzemská automobilka nabízí nezávislé topení přímo z výroby jen pro octavii, kde vyjde na 23 tisíc, je však třeba počítat ješte s další nezbytnou výbavou, někdy je možné jej pořídit jen v kombinaci s naftovým motorem.

Při nákupu nového BMW příplatek činí 35 - 40 tisíc, u peugeotu se vejdete do 20 tisíc, v Opelu dorovnáte 30 - 60 tisíc. Ceny dodatečných zástaveb, které převažují, se však hravě vyšplhají k 80- ale i 100tisícové hranici. Dodatečná montáž do dieselové oktávky vyjde přibližně na padesát tisíc.

U teplovzdušných topení při montáži přidají technici do motorového prostoru výměník tepla, který žene teplý vzduch do systému topení. Pokud jde o nezávislé topení teplovodní, je předehříván také motor a zamezuje tak studeným startům, které motory nemají rády. V létě se pak nezávislé topení změní v nezávislou klimatizaci.

,