Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nebezpečí ve zúženích: 86 % řidičů neví, jak široké je jejich auto

aktualizováno 
Většina šoférů si myslí, že má jejich auto na šířku méně než ve skutečnosti. V průzkumu to zjistil rakouský autoklub ÖAMTC. Každý druhý dotázaný Rakušan se při odhadu svého vozu „sekl“ o 30 cm.

Než vyjedete na D1, přeměřte si auto. Dodávky musí jet v pravém pruhu. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Celkem nezná šířku vlastního vozu 86 % dotázaných a 88 % jich ani neví, jaká je minimální šířka levého pruhu v dálničních zúženích. Ta je stejně jako v Česku stanovena na 2,5 metru.

Pravděpodobně je to dáno historicky. Rakušané odkazují na první generaci Golfu, která měla na šířku 1,6 metru, poslední sedmá má o 20 cm více a se zrcátky přerostla dva metry, konkrétně měří 2 027 mm. Podobnému nárůstu rozměrů se však infrastruktura zcela nepřizpůsobila. Nedostatečně široká jsou parkovací stání i zúžené pruhy v omezení na dálnicích. Ty mohou mít minimálně 2,5 metru (srovnejte s běžným 3,75 pruhem) a značky do nich u nás zamezují vjezd vozům širokým 2,2 metru (pozor, včetně zrcátek, případně přesahujícího nákladu).

Již to z předjíždění v omezeních legálně diskvalifikuje dodávky nebo velká SUV, jako je např. Audi Q7. Ani u menších aut (např. Škody Octavia, na šířku se zrcátky 2 017 mm) však v takovém případě není zachován doporučovaný bezpečnostní odstup 0,25 m na každé straně vozu.

Poznatky rakouského průzkumu podporují i starší německé průzkumy. V roce 2010 německé Dekře přiznalo 65 % lidí, že se při předjíždění kamionu v dopravním omezení necítí dvakrát příjemně. Jak je vidět, řidiči se navíc nemohou spolehnout na svůj odhad a v technickém průkazu se povinně vypisuje šířka bez zrcátek. Právě to je s ohledem na zúžení problém a ÖAMTC proto výrobce automobilů nabádá, aby celkovou šířku vozidla např. v návodu k použití udávali včetně zrcátek.

„Podle našich zjištění má 77 % nových aut na trhu na šířku se zrcátky více než dva metry, 29 % pak více než 2,1 metru. Dvoumetrovou hranici překračují dokonce kompaktní nebo malá auta,“ uvádí David Nosé z rakouského autoklubu. Průměrná šířka malých aut a mini je 1,94 m, luxusní vozy a SUV mají běžně 2,16 m. U našich jižních sousedů je přitom omezení pro vjezd do zúženého levého pruhu drsnější – platí i pro vozy široké 2,1 metru.

Pokuty se u nás za porušení zákazu běžně asi nedočkáte (policisté by vaším zastavením zbytečně blokovali provoz), ale pokud způsobíte havárii, hrozí vám postih do dvou tisíc korun. Rakušané nebo Němci se však peněžní tresty udělovat nezdráhají. Hrozí za to 20 eur.

Základní rada však zůstává stejná pro všechny země: pokud se na vjezd do zúženého pruhu necítíte, nevjíždějte do něj. Ostatně podle zmiňovaného průzkumu Dekry se touto radou řídí 42 % německých řidičů a podle obrázků ze zúžené D1 i velké množství Čechů.

Jak správně jezdit ve zúžených úsecích vysvětluje nová kampaň BESIP:


Autoři:




Nejčtenější

Seat Leon
Lepší výhled z SUV je pověra, potvrdil test

Často vyzdvihovanou předností SUV má být dobrý výhled ven. Pravda, ze sedačky, která je výš než u ostatních aut, vidíte provoz jinak, někdo má dojem většího...  celý článek

Volkswagen Atlas
VW Atlas je velké SUV pro celý svět, ale v Evropě se nemůže prodávat

Volkswagen na autosalonu ve Frankfurtu v rámci novinářského večera předvedl své největší SUV Atlas. Před běžnými zákazníky jej ovšem skryl, protože v EU ho...  celý článek

PCF2017 - Porsche RWB
Tuningový sraz trochu jinak

Letošní Escape6 Prague Car Festival ukázal to nejlepší nejen z českého tuningu a my jsme nemohli chybět. Jaká byla naše výprava a stálo to za to?  celý článek

Škoda Auto zahájila sériovou výrobu nového kompaktního SUV Karoq v závodě...
Škoda by mohla přesunout výrobu Superbu do Německa

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto chce podle odborářů přesunout výrobu následníka modelu Superb do Německa. Důvodem má být velká poptávka po vozech...  celý článek

Wey
Autofotka týdne: Číňané jsou největší překvapení autosalonu ve Frankfurtu

Čínské automobilky udělaly na letošním frankfurtském autosalonu dobrý dojem. Zda je to pro zavedené automobilky špatná zpráva se teprve ukáže. Do Evropy se...  celý článek

Další z rubriky

Některé motory vypouštějí zplodiny skoro jako celá továrna
VIDEO: Měřili jsme jedy ve vzduchu. V tunelu zapněte vnitřní cirkulaci

Dražší auta to dělají automaticky, u těch obyčejnějších se vyplatí na to myslet: když vjíždíte do tunelu, přepněte ventilaci v autě na vnitřní cirkulaci. Jinak...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Řidiči od ledna zaplatí „pokutu“ za každý den bez povinného ručení

Na nepojištěné řidiče se od ledna znovu chystá bič. Česká kancelář pojistitelů od nich bude vymáhat příspěvek za každý den bez povinného ručení. Poslanci toto...  celý článek

Seat Leon
Lepší výhled z SUV je pověra, potvrdil test

Často vyzdvihovanou předností SUV má být dobrý výhled ven. Pravda, ze sedačky, která je výš než u ostatních aut, vidíte provoz jinak, někdo má dojem většího...  celý článek

Mazda CX-5 2.2 D 2015 · 4x4,CZ
Mazda CX-5 2.2 D 2015 · 4x4,CZ

r.v. 2015, naj. 78 400 km, diesel
600 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.