Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nebezpečí ve zúženích: 86 % řidičů neví, jak široké je jejich auto

aktualizováno 
Většina šoférů si myslí, že má jejich auto na šířku méně než ve skutečnosti. V průzkumu to zjistil rakouský autoklub ÖAMTC. Každý druhý dotázaný Rakušan se při odhadu svého vozu „sekl“ o 30 cm.

Než vyjedete na D1, přeměřte si auto. Dodávky musí jet v pravém pruhu. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Celkem nezná šířku vlastního vozu 86 % dotázaných a 88 % jich ani neví, jaká je minimální šířka levého pruhu v dálničních zúženích. Ta je stejně jako v Česku stanovena na 2,5 metru.

Pravděpodobně je to dáno historicky. Rakušané odkazují na první generaci Golfu, která měla na šířku 1,6 metru, poslední sedmá má o 20 cm více a se zrcátky přerostla dva metry, konkrétně měří 2 027 mm. Podobnému nárůstu rozměrů se však infrastruktura zcela nepřizpůsobila. Nedostatečně široká jsou parkovací stání i zúžené pruhy v omezení na dálnicích. Ty mohou mít minimálně 2,5 metru (srovnejte s běžným 3,75 pruhem) a značky do nich u nás zamezují vjezd vozům širokým 2,2 metru (pozor, včetně zrcátek, případně přesahujícího nákladu).

Již to z předjíždění v omezeních legálně diskvalifikuje dodávky nebo velká SUV, jako je např. Audi Q7. Ani u menších aut (např. Škody Octavia, na šířku se zrcátky 2 017 mm) však v takovém případě není zachován doporučovaný bezpečnostní odstup 0,25 m na každé straně vozu.

Poznatky rakouského průzkumu podporují i starší německé průzkumy. V roce 2010 německé Dekře přiznalo 65 % lidí, že se při předjíždění kamionu v dopravním omezení necítí dvakrát příjemně. Jak je vidět, řidiči se navíc nemohou spolehnout na svůj odhad a v technickém průkazu se povinně vypisuje šířka bez zrcátek. Právě to je s ohledem na zúžení problém a ÖAMTC proto výrobce automobilů nabádá, aby celkovou šířku vozidla např. v návodu k použití udávali včetně zrcátek.

„Podle našich zjištění má 77 % nových aut na trhu na šířku se zrcátky více než dva metry, 29 % pak více než 2,1 metru. Dvoumetrovou hranici překračují dokonce kompaktní nebo malá auta,“ uvádí David Nosé z rakouského autoklubu. Průměrná šířka malých aut a mini je 1,94 m, luxusní vozy a SUV mají běžně 2,16 m. U našich jižních sousedů je přitom omezení pro vjezd do zúženého levého pruhu drsnější – platí i pro vozy široké 2,1 metru.

Pokuty se u nás za porušení zákazu běžně asi nedočkáte (policisté by vaším zastavením zbytečně blokovali provoz), ale pokud způsobíte havárii, hrozí vám postih do dvou tisíc korun. Rakušané nebo Němci se však peněžní tresty udělovat nezdráhají. Hrozí za to 20 eur.

Základní rada však zůstává stejná pro všechny země: pokud se na vjezd do zúženého pruhu necítíte, nevjíždějte do něj. Ostatně podle zmiňovaného průzkumu Dekry se touto radou řídí 42 % německých řidičů a podle obrázků ze zúžené D1 i velké množství Čechů.

Jak správně jezdit ve zúžených úsecích vysvětluje nová kampaň BESIP:


Autoři:



Nejčtenější

Po 67 letech si v Oregonu smí řidiči sami tankovat. Jsou zděšeni

(ilustrační snímek)

„V Oregonu žiji celý život a tankovat si benzin odmítám. To mají provádět jen proškolení lidé. Chystám se zaparkovat u...

Kritik elektromobilů v ráži: A komu chcete ty elektromobily prodat?

Volkswagen I.D. Buzz

Proč kupovat výrazně dražší auto, jež navíc nedosahuje kvalit toho, které už máte? Profesor Fritz Indra se v rozhovoru...



K plavkám bouchačka a gorila jezdí vpředu: tato pravidla fakt platí

(Ilustrační snímek)

V Saúdské Arábii ještě stále nesmí řídit ženy, zato na Aljašce může řídit každý, komu bylo čtrnáct. Někde musí před...

Ojeté Suzuki SX4: tak spolehlivé auto už asi nikdo nevyrobí

Suzuki SX4

Jednou z nejlepších odpovědí při hledání spolehlivého ojetého auta je Suzuki SX4. Ať už potřebujete pohon všech kol,...

V autolékárně jsou zbytečnosti. Ministerstvo prozkoumá, zda ji neupravit

(Ilustrační snímek)

Autolékárničky připomínají polní nemocnice a je v nich řada zbytečných věcí, míní dopravní a zdravotní experti. Lidé...

Další z rubriky

Filipíny se zbavují své ikony, je příliš neekologická

Filipíny - Jeepney - dostanete se s ním všude. Stojí pár pesos a jeto velké...

Veřejná doprava v řadě světových měst má své legendy a ikony. Symbolem Londýna jsou černé taxíky a červené dvoupatrové...

Škoda vyvíjí manuál pro koncern VW, přemýšlí o robotizované převodovce

Výroba manuální převodovky MQ 200

V Mladé Boleslavi se vyrábí manuální převodovka MQ 200, tedy pro motory s točivým momentem do 200 Nm. Nyní zde bude...

Francie zpomalí. Po okreskách se bude jezdit osmdesát

(Ilustrační snímek)

Francouzská vláda oznámila „nepopulární, ale nezbytné“ snížení rychlosti na obousměrných vedlejších komunikacích z 90...

Najdete na iDNES.cz