Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nebezpečí ve zúženích: 86 % řidičů neví, jak široké je jejich auto

aktualizováno 
Většina šoférů si myslí, že má jejich auto na šířku méně než ve skutečnosti. V průzkumu to zjistil rakouský autoklub ÖAMTC. Každý druhý dotázaný Rakušan se při odhadu svého vozu „sekl“ o 30 cm.

Než vyjedete na D1, přeměřte si auto. Dodávky musí jet v pravém pruhu. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Celkem nezná šířku vlastního vozu 86 % dotázaných a 88 % jich ani neví, jaká je minimální šířka levého pruhu v dálničních zúženích. Ta je stejně jako v Česku stanovena na 2,5 metru.

Pravděpodobně je to dáno historicky. Rakušané odkazují na první generaci Golfu, která měla na šířku 1,6 metru, poslední sedmá má o 20 cm více a se zrcátky přerostla dva metry, konkrétně měří 2 027 mm. Podobnému nárůstu rozměrů se však infrastruktura zcela nepřizpůsobila. Nedostatečně široká jsou parkovací stání i zúžené pruhy v omezení na dálnicích. Ty mohou mít minimálně 2,5 metru (srovnejte s běžným 3,75 pruhem) a značky do nich u nás zamezují vjezd vozům širokým 2,2 metru (pozor, včetně zrcátek, případně přesahujícího nákladu).

Již to z předjíždění v omezeních legálně diskvalifikuje dodávky nebo velká SUV, jako je např. Audi Q7. Ani u menších aut (např. Škody Octavia, na šířku se zrcátky 2 017 mm) však v takovém případě není zachován doporučovaný bezpečnostní odstup 0,25 m na každé straně vozu.

Poznatky rakouského průzkumu podporují i starší německé průzkumy. V roce 2010 německé Dekře přiznalo 65 % lidí, že se při předjíždění kamionu v dopravním omezení necítí dvakrát příjemně. Jak je vidět, řidiči se navíc nemohou spolehnout na svůj odhad a v technickém průkazu se povinně vypisuje šířka bez zrcátek. Právě to je s ohledem na zúžení problém a ÖAMTC proto výrobce automobilů nabádá, aby celkovou šířku vozidla např. v návodu k použití udávali včetně zrcátek.

„Podle našich zjištění má 77 % nových aut na trhu na šířku se zrcátky více než dva metry, 29 % pak více než 2,1 metru. Dvoumetrovou hranici překračují dokonce kompaktní nebo malá auta,“ uvádí David Nosé z rakouského autoklubu. Průměrná šířka malých aut a mini je 1,94 m, luxusní vozy a SUV mají běžně 2,16 m. U našich jižních sousedů je přitom omezení pro vjezd do zúženého levého pruhu drsnější – platí i pro vozy široké 2,1 metru.

Pokuty se u nás za porušení zákazu běžně asi nedočkáte (policisté by vaším zastavením zbytečně blokovali provoz), ale pokud způsobíte havárii, hrozí vám postih do dvou tisíc korun. Rakušané nebo Němci se však peněžní tresty udělovat nezdráhají. Hrozí za to 20 eur.

Základní rada však zůstává stejná pro všechny země: pokud se na vjezd do zúženého pruhu necítíte, nevjíždějte do něj. Ostatně podle zmiňovaného průzkumu Dekry se touto radou řídí 42 % německých řidičů a podle obrázků ze zúžené D1 i velké množství Čechů.

Jak správně jezdit ve zúžených úsecích vysvětluje nová kampaň BESIP:


Autoři:




Nejčtenější

Některé motory vypouštějí zplodiny skoro jako celá továrna
VIDEO: Měřili jsme jedy ve vzduchu. V tunelu zapněte vnitřní cirkulaci

Dražší auta to dělají automaticky, u těch obyčejnějších se vyplatí na to myslet: když vjíždíte do tunelu, přepněte ventilaci v autě na vnitřní cirkulaci. Jinak...  celý článek

Hyundai Kona
První dojmy: městský floutek Hyundai Kona má štramácký kabát

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Zatraktivnit značku, oslovit nové zákazníky a přispět k dosažení pozice nejsilnější asijské značky v Evropě – takovými hesly začíná oficiální popis nového vozu...  celý článek

Projeli jsme s harvestorem na kácení stromů
VIDEO: Prozkoumali jsme monstrum, co kácí stromy jako párátka

Strom pokácí, odvětví a naporcuje. Říká se mu harvestor a vypadá jak stroj, který sem přivezli mimozemšťané. Monstrum, které stromy poráží jako párátka, jsme...  celý článek

SsangYong Rexton
Rexton je po 16 letech nový. Offroadové techniky se nevzdal

V době, kdy nová generace u teréňáku znamená hlavně nárůst luxusu nebo rovnou odklon od jízdy v terénu, se SsangYong rozhodl postavit zcela nový model, který...  celý článek

Továrna Nokian ve Vševovolžsku
Jak se peče pneumatika? Známe recept, ale ingredience jsou tajné

Recept na tuto specialitu obsahuje kolem čtyřiceti ingrediencí a je přísně tajný. Peče se při 120 °C a celá výroba trvá 84 hodin. Výsledek se ovšem jíst nedá....  celý článek

Další z rubriky

Testování reakcí okolí na auto bez řidiče. Testovací jezdec se převlékl za...
Testy aut bez šoféra: řidič převlečený za sedadlo, auto se dvěma volanty

Vývoj autonomních vozů není jen otázkou senzorů, procesorů a učících se algoritmů. Automobilky musí vyřešit i řadu psychologických problémů. Vznikají tak...  celý článek

Škoda Vision E na autosalonu ve Frankfurtu
Škoda pro koncern VW vymýšlí, jak vyrábět levná auta pro rozvojové trhy

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Škoda ve Frankfurtu představuje plány na elektrickou budoucnost. Koncept elektrického SUV Vision E ukazuje, jak bude vypadat sériový elektromobil, který dorazí...  celý článek

Renault Symbioz
OBRAZEM: Symbioz je auto, které s vámi bude bydlet

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Na předpovídání budoucnosti mají automobilky celá oddělení a u Renaultu to vidí takto: auto se stane součástí našeho domova, řídit se bude umět samo a bude...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.