Než vyjedete na D1, přeměřte si auto. Dodávky musí jet v pravém pruhu.

Než vyjedete na D1, přeměřte si auto. Dodávky musí jet v pravém pruhu. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Nebezpečí ve zúženích: 86 % řidičů neví, jak široké je jejich auto

  • 145
Většina šoférů si myslí, že má jejich auto na šířku méně než ve skutečnosti. V průzkumu to zjistil rakouský autoklub ÖAMTC. Každý druhý dotázaný Rakušan se při odhadu svého vozu „sekl“ o 30 cm.
Reklama

Celkem nezná šířku vlastního vozu 86 % dotázaných a 88 % jich ani neví, jaká je minimální šířka levého pruhu v dálničních zúženích. Ta je stejně jako v Česku stanovena na 2,5 metru.

Pravděpodobně je to dáno historicky. Rakušané odkazují na první generaci Golfu, která měla na šířku 1,6 metru, poslední sedmá má o 20 cm více a se zrcátky přerostla dva metry, konkrétně měří 2 027 mm. Podobnému nárůstu rozměrů se však infrastruktura zcela nepřizpůsobila. Nedostatečně široká jsou parkovací stání i zúžené pruhy v omezení na dálnicích. Ty mohou mít minimálně 2,5 metru (srovnejte s běžným 3,75 pruhem) a značky do nich u nás zamezují vjezd vozům širokým 2,2 metru (pozor, včetně zrcátek, případně přesahujícího nákladu).

Již to z předjíždění v omezeních legálně diskvalifikuje dodávky nebo velká SUV, jako je např. Audi Q7. Ani u menších aut (např. Škody Octavia, na šířku se zrcátky 2 017 mm) však v takovém případě není zachován doporučovaný bezpečnostní odstup 0,25 m na každé straně vozu.

Poznatky rakouského průzkumu podporují i starší německé průzkumy. V roce 2010 německé Dekře přiznalo 65 % lidí, že se při předjíždění kamionu v dopravním omezení necítí dvakrát příjemně. Jak je vidět, řidiči se navíc nemohou spolehnout na svůj odhad a v technickém průkazu se povinně vypisuje šířka bez zrcátek. Právě to je s ohledem na zúžení problém a ÖAMTC proto výrobce automobilů nabádá, aby celkovou šířku vozidla např. v návodu k použití udávali včetně zrcátek.

„Podle našich zjištění má 77 % nových aut na trhu na šířku se zrcátky více než dva metry, 29 % pak více než 2,1 metru. Dvoumetrovou hranici překračují dokonce kompaktní nebo malá auta,“ uvádí David Nosé z rakouského autoklubu. Průměrná šířka malých aut a mini je 1,94 m, luxusní vozy a SUV mají běžně 2,16 m. U našich jižních sousedů je přitom omezení pro vjezd do zúženého levého pruhu drsnější – platí i pro vozy široké 2,1 metru.

Reklama

Pokuty se u nás za porušení zákazu běžně asi nedočkáte (policisté by vaším zastavením zbytečně blokovali provoz), ale pokud způsobíte havárii, hrozí vám postih do dvou tisíc korun. Rakušané nebo Němci se však peněžní tresty udělovat nezdráhají. Hrozí za to 20 eur.

Základní rada však zůstává stejná pro všechny země: pokud se na vjezd do zúženého pruhu necítíte, nevjíždějte do něj. Ostatně podle zmiňovaného průzkumu Dekry se touto radou řídí 42 % německých řidičů a podle obrázků ze zúžené D1 i velké množství Čechů.

Jak správně jezdit ve zúžených úsecích vysvětluje nová kampaň BESIP:


Reklama
Sdílet článek Facebook Twitter Google Plus
Reklama

145 příspěvků v diskusi

Reklama