Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zvíře v autě je náročný cestující

  15:37aktualizováno  15:37
Nejeden majitel psa, kočky nebo jiného domácího zvířecího přítele se při společné jízdě v autě dopouští věcí, které buď zvíře stresují, nebo mu přímo ubližují. Aby ohrožen nebyl ani řidič, ani zvěř, platí první a nejdůležitější zásada: zvíře se nesmí v autě volně pohybovat.

Některá zvířata nebudou ráda jezdit autem nikdy a jiná zase auto budou od první zkušenosti milovat," říká veterinář Pavel Anton. Většina si na auto musí v mládí opatrně zvykat. Není proto dobré koupit štěně a hned s ním vyrazit na dovolenou tisíc kilometrů autem.

Pes nejlépe v kombíku
Ideální pro převoz středních a větších psů jsou vozy v úpravě kombi. Dostatečně veliký zavazadlový prostor je tím nejlepším místem pro transport. "Dobré je mít ještě mříž nebo síť nad zadními sedadly," říká dopravní policista Jindřich Hradecký. Tvrdí, že slyšel o případech, kdy pes zničehonic skočil svému pánovi na volant a způsobil vážnou nehodu. "Byl to rébus, jak takového viníka potrestat, ale nakonec dostal majitel pokutu, protože psa měl převážet zabezpečeně."

Jak se převáží žirafa?

Když dostane za úkol ředitelka zoo v Ústí nad Labem Zdenka Jeřábková přepravit nějaké zvíře, může jí na to stačit buď jen nenápadný bavlněný pytlík, nebo musí žádat pomoc od jiných zahrad. "V pytlíku vozíme hada. Nejčastěji ho jedeme ukázat někam do školy; je to jen kousek cesty a had už je zvyklý," říká ředitelka Jeřábková. Plaz se prý veze spolehlivě a klidně na sedadle spolujezdce. Je však složitější, když má cestovat, řekněme, žirafa? "Než vůbec vyrazíme, je třeba alespoň na mapě trasu projít, aby nevedla pod nízkými mosty nebo malými viadukty. Dospělá žirafa na vozíku má kolem pěti metrů," líčí úskalí Jeřábková. Vlastní nedobrou zkušenost má prý s mládětem opice gibona. Ačkoliv opičku sama doma odchovala a byly na sebe zvyklé, jednou při cestě do práce skočila opice znenadání na opěradlo řidiččiny sedačky a zakryla oběma prackami Zdence Jeřábkové zezadu oči. "Byla jsem strašně překvapená a rychle jsem se snažila za jízdy alespoň jednu její pracku sundat, abych něco viděla," vzpomíná ředitelka ústecké zoo.

(peo)

Za rozhodně nezdravou považuje veterinář Pavel Anton jízdu se psem koukajícím z bočního okénka. Proud vzduchu s nečistotami lehce přivodí zvířeti kašel nebo zánět očí. Mříž, lehká síť, deka, miska konstruovaná proti rozlití jsou k dostání ve specializovaných prodejnách. Jejich cena se pohybuje od deseti korun až po několik tisíc.

Kočka patří do boxu
Kočka podle veterináře rozhodně patří během jízdy autem do přepravní schránky, boxu. "Kočka, pokud ji majitel nechá ve voze volně, má tendenci po interiéru za jízdy chodit, lézt. A to velice poutá pozornost řidiče," varuje Anton. I když je kočka na jízdu zvyklá, náhlé omezení svobody nemá příliš ráda.

Proto je při delší cestě dobré několikrát zastavit a na chvíli kočku nechat proběhnout na trávníku. To je zároveň chvíle pro nabídnutí vody z misky. Řidiči, kteří vezou třeba jen kotě bez schránky, bývají překvapeni útěkem zvířete z pootevřeného okénka. Dospělá kočka je velmi rychlá, vyskočení za jízdy se obvykle neobejde bez zranění. Běžný transportní box je v prodeji do tisíce korun.

Od stresu v autě pomůže prášek
Podobně jako u lidského organismu může i zvířecí reagovat na jízdu žaludeční nevolností. Psovi i kočce je proto vhodné podat chvíli před vyjetím běžně dostupný prostředek. Podle zoologů není třeba hledat zvláštní preparáty pro zvířata, je třeba při dávkování zohlednit jejich váhu.

Ani u největších psů prý cena potřebné dávky běžného uklidňujícího prostředku nepřesáhne dvacetikorunu. "Zvířata dokážou rozlišovat i dopravní prostředky," tvrdí veterinář Anton. Uvádí případ, kdy tříhodinová cesta velkého zdravého vlčáka letadlem byla pro zvíře těžkým traumatem, i když bylo po celou dobu pod sedativy, a naopak zpáteční třídenní úmorná cesta autem se mu mimořádně zamlouvala.

Obchod s autodekami rozkvétá s blátem

7 rad pro cestování se zvířaty
Vývoj za posledních více než pět let vidí Ladislav Langer, majitel velkoobchodu, maloprodejny i internetového zasilatelství z Ústí nad Labem jako posun k bezpečnosti zvířat. Prodej však někdy záleží na počasí. "Když prší a je bláto, každý motorista si vzpomene, že potřebuje něco pořádného do auta pod psa, a jde si koupit deku," říká Ladislav Langer. Na odbyt prý teď jdou bezpečnostní pásy pro psy. "V supermarketové kvalitě stojí nějakých tři sta korun, ale za tisíc už koupíte něco opravdu dobrého, jistého," tvrdí obchodník. Za své nejlepší zboží považuje skládací drátěný box do zavazadlového prostoru vozů kombi. Spolehlivě ochrání téměř každé zvíře, je skládací, tudíž ho majitel psa může mít v autě vlastně pořád.

Co je správně a co špatně

SPRÁVNĚ ŠPATNĚ
Pes sedí uvázaný na zadním sedadle nebo v zavazadlovém prostoru kombíku  sedí volně, auto je nevětrané
Kočka v přepravní schránce, kotě na klíně
spolujezdce
běhá volně v autě
Kanár v kleci na zadním sedadle, klec částečně
přikrytá
klec obložená zavazadly
Křeček v přepravním boxu nebo v kleci, s podestýlkou auto nedostatečně větrá
Had pytel nebo přepravní box cestuje volně
Opice krabice nebo přepravka s podestýlkou nedostatek vody, jízda bez přestávek

Jak správně vozit zvíře v autě? Možným řešením je lehký skládací box do kufru.

Speciální psí kšandy a je naráz po starosti, jak bezpečně vozit zvíře v autě.

Autoři:




Nejčtenější

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Další z rubriky

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.