Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zvíře v autě: pes potřebuje vodu, fretka v cizině pas

aktualizováno 
Jezdíte se svým milovaným psím kamarádem autem? A necháváte ho někdy řídit? Hloupý fórek, samozřejmě. Ale stejně tak nerozumné je posadit psa na místo spolujezdce a třeba ho nechat vykukovat z okénka. Obojí mu může hodně ublížit. Na dlouhé cestě je také životně důležité zajistit pejskovi pravidelný přísun tekutin, chlazení a venčení na vodítku.

Vozíte autem svého psa či kočku na delší vzdálenosti? Nezapomeňte na vodu, přestávky a venčení. | foto: iDNES.cz

Pes vpředu? Určitě ne
Proč by pes neměl sedět vpředu? Už stokrát jste přece takhle jeli a nikdy se nic nestalo. Je to však stejné jako s airbagy – ty také potřebujete pouze jednou. Stačí náraz, a nepřipoutaný pes na předním sedadle narazí do tvrdé palubní desky; případně mu vystřelený airbag zlomí vaz. Pes patří vždy dozadu, nejlépe do přepravního boxu nebo do kufru kombíku.

A vyhlížení z okénka? "Pejskům se to určitě líbí, ale prudký vítr jim snadno může způsobit zánět spojivky. Do oka může taky vlétnout cizí tělísko, a pokud je okno příliš nízko, může pes, který se něčeho lekne, dokonce i vyskočit," varuje Josef Duben, vystudovaný zootechnik, který působí ve funkci mluvčího Státní veterinární správy ČR. Sám cestuje na chalupu se dvěma kočkami, takže má i bohaté vlastní zkušenosti.

Závodnické choutky nechte doma
Každá změna prostředí je pro domácí zvířata jistým stresem. Psi cestování snášejí obecně lépe, protože jsou zvyklí na svého pána a jdou za ním jako za vůdcem smečky. Nevadí jim proto ani jízda autem na delší vzdálenosti.

"Cestu většinou snášejí velmi dobře, horší je to s kočkami. Tam dlouhý výlet nedoporučuji, spíš jen cestu na známá místa pro ni, třeba na chatu," říká Josef Duben.

Jízda s jakýmkoli zvířetem však musí být klidná. "V autě, jehož šofér rád řeže zatáčky, se udělá špatně i tomu psovi, který normálně problémy nemívá," dodává Duben.

Cestu dobře naplánujte
Důležité je i správné načasování dlouhé cesty – ideální je vyjet brzy, za ranního chladu, nebo naopak až navečer. Vezměte s sebou misku a láhev s vodou a taky nějakou oblíbenou hračku. "Asi po dvou hodinách je dobré udělat přestávku a se psem se proběhnout, aby se vyvenčil, a dát mu napít. Určitě však nezapomeňte na vodítko – jste v neznámém prostředí a pes, který se něčeho lekne, třeba jen zvuku hřmotícího kamionu, se může zaběhnout," varuje Josef Duben.

V žádném případě nesmíte nechat zvíře uzavřené v zaparkovaném autě, stojícím na slunci – z něj se stává skleník. "I krátký pobyt je v takovém vedru pro kočku či psa velmi nepříjemný. Stačí opravdu málo a zvíře může velmi rychle uhynout. Maximálně lze nechat auto stát ve stínu pár minut, ovšem s pootevřenými okénky. A v případě veder doporučuji ještě chladit hřbet a tlapky zvířete mokrým hadrem," doporučuje veterinář.

Cesta do zahraničí = papírování
Chystáte se se svým mazlíčkem jorkšírem i na dovolenou k moři, nebo třeba jenom k sousedům na Slovensko? Nezapomeňte na to, že vy cestovní pas sice už nepotřebujete, nejmenší člen výpravy ho však mít musí. A je jedno, že na hranicích už neexistují žádné kontroly – patřičné doklady po vás mohou chtít kdykoliv při policejní kontrole, prohlížet vás můžou i hlídky celní stráže.

"Do všech zemí Evropské unie musí mít pes, kočka nebo fretka takzvaný pas pro malá zvířata, v němž je nezbytné mít potvrzení o pravidelném očkování proti vzteklině. Podmínkou vydání pasu je označení zvířete – tetováním nebo elektronickým čipem. To provádějí veterinární lékaři," říká Josef Duben.

Přísní Britové a Seveřané
Některé země jsou však mnohem přísnější. Velká Británie, Irsko, Malta a Kypr požadují potvrzení o účinnosti očkování proti vzteklině – a to může vydat pouze Unií schválená laboratoř, která je v Praze.

"Do Británie, Irska a na Maltu je potřeba mít tohle vyšetření šest měsíců před vstupem do země, Švédsko požaduje vyšetření hladiny protilátek proti vzteklině minimálně 120 dní a maximálně rok po očkování. Na britské ostrovy, Maltu a Kypr navíc potřebujete potvrzení, že pes, kočka nebo fretka byli 24 až 48 hodin před vstupem ošetřeni prostředkem proti echinokokóze a proti klíšťatům. Švédsko požaduje ošetření proti echinokokóze maximálně deset dní před vstupem, Finsko 30 dní," konkretizuje Duben. Všechna ošetření provede na požádání soukromý veterinární lékař.

Do Chorvatska ještě něco navíc
Do Chorvatska, nejčastějšího cíle českých turistů mimo Evropskou unii, musíte mít stejný průkaz a očkování jako do EU. Navíc však Chorvati chtějí maximálně tři dny staré potvrzení veterináře o tom, že zvíře je zdravé, a taky "štempl" krajské nebo městské veterinární správy, že v místě vašeho bydliště je "příznivá nákazová situace“. Pracovníky veterinární správy tímto požadavkem nepřekvapíte, říkají mu slangově "kulaté razítko".

"Osobně doporučuji nechat pejska očkovat i proti leptospiróze nebo parvoviróze, ideálně i proti lymské borelióze, kterou přenášejí klíšťata. O vhodnosti očkování se poraďte s veterinářem," radí Josef Duben.

Jak odvézt psa
Pudlík za zadním oknem, na klíně spolujezdce, štěňátko pobíhající na sedačkách, na zadním sedadle leží kokršpaněl. Všichni jejich majitelé nejenže porušují zákon a mohou za to dostat citelnou pokutu, ale hazardují i s životem pejsků.

Současný silniční zákon však nijak přesně neurčuje, jak má přeprava zvířat správně vypadat. Přikazuje pouze, že zvíře musí být zajištěno tak, aby nepřišlo k úhoně, a zároveň aby byla zajištěna bezpečnost posádky vozidla. Každý policista si tedy může vykládat nařízení trochu jinak, v každém případě za jeho porušení může uložit pokutu v maximální výši dvou tisíc korun. Trestné body však nehrozí žádné.

"Pokud má řidič za to, že bezpečnost zvířete zajistil, ale přesto mu chce policista uložit pokutu, měl by odmítnout projednání věci na místě a trvat na jejím řešení ve správním řízení. V něm bude mít možnost uvést své argumenty," radí specialista na dopravní právo Tomáš Beran.

Kombík – síť nebo mříž
Ulehčenou situaci mají majitelé kombíků – mohou dát psa do zavazadlového prostoru. Některé "užitkové" mají pevnou přepážku (stojí většinou kolem 20 tisíc Kč), ostatním pomůže speciální síť. Koupíte ji buď jako značkové příslušenství (ceny od 2 000 do 4 000 Kč), nebo univerzální (cca 500 až 1 000 Kč).

V kufru však kromě psa nesmí být žádné volně položené věci, které by ho mohly zranit. Pes potřebuje tolik místa, aby si mohl lehnout. Tuto podmínku splňují kromě kombíků i některé velké hatchbacky (Škoda Octavia), je však třeba odstranit krycí plató kufru.

Uvnitř auta v boxu
Jestliže máte malý vůz, nezbude vám než vozit psa (nebo kočku) uvnitř v kabině. Kvůli riziku zranění či smrti nikdy ne volně, ale v přepravním boxu – buď pevném plastovém, nebo levnějším látkovém (hlavně pro menší psy a kočky).

Cena? Do 2 000 Kč, za schránky pro větší plemena však i přes 5 000 korun. Box je nejlepší umístit za sedadly, případně na zadním sedadle, kde se dá i přichytit bezpečnostním pásem. Přepravka by určitě neměla být vpředu na místě spolujezdce, kde může explodovat airbag. Myslete i na to, že do většího boxu se sice vejdou dvě kočky (pokud se spolu snesou), ale lépe se vám ponesou dva menší s každou kočkou zvlášť.

Pásy pro psy a lůžka
Vozíte-li psa jenom občas a máte pocit, že schránka je příliš drahá, můžete koupit speciální popruh, který se připne k běžnému bezpečnostnímu pásu v autě a zajistí, že při brzdění nebude zvíře volně létat uvnitř vozu. Cena závisí na velikosti psa, zhruba od 150 do 650 korun.

Podobný úkol zastane i síť (cena v řádu stokorun), která se natahuje za sedadla řidiče a spolujezdce. Pes se tak může pohybovat pouze na zadním sedadle, kde nikoho neohrozí. Může ovšem zašpinit sedačky. Jako ochrana před tím může posloužit buď obyčejná stará deka, lepší jsou lůžka z nepromokavého a odolného materiálu.

A to už není levná záležitost: od 600 korun za obyčejné, přes takzvané "přemosťovací autodeky" s výztuhami a různými promyšlenými způsoby uchycení uvnitř vozu (cca 2 500 Kč) až po exkluzivní prošívané deky s pachovými filtry. Za ty dáte klidně i šest tisíc korun, ale získáte jistotu, že vaše auto nebude cítit jako psí bouda.

Autoři:




Nejčtenější

SsangYong Rexton
Rexton je po 16 letech nový. Offroadové techniky se nevzdal

V době, kdy nová generace u teréňáku znamená hlavně nárůst luxusu nebo rovnou odklon od jízdy v terénu, se SsangYong rozhodl postavit zcela nový model, který...  celý článek

Některé motory vypouštějí zplodiny skoro jako celá továrna
VIDEO: Měřili jsme jedy ve vzduchu. V tunelu zapněte vnitřní cirkulaci

Dražší auta to dělají automaticky, u těch obyčejnějších se vyplatí na to myslet: když vjíždíte do tunelu, přepněte ventilaci v autě na vnitřní cirkulaci. Jinak...  celý článek

Továrna Nokian ve Vševovolžsku
Jak se peče pneumatika? Známe recept, ale ingredience jsou tajné

Recept na tuto specialitu obsahuje kolem čtyřiceti ingrediencí a je přísně tajný. Peče se při 120 °C a celá výroba trvá 84 hodin. Výsledek se ovšem jíst nedá....  celý článek

BMW X3
BMW X3 má v nové generaci hranaté mlhovky a šestiválec s turbem

Po obvyklých sedmi letech BMW mění model X3 za novou generaci. V řadě mnichovských SUV, která brzy pokryje kompletní spektrum od X1 do X7, má důležitou pozici...  celý článek

Projeli jsme s harvestorem na kácení stromů
VIDEO: Prozkoumali jsme monstrum, co kácí stromy jako párátka

Strom pokácí, odvětví a naporcuje. Říká se mu harvestor a vypadá jak stroj, který sem přivezli mimozemšťané. Monstrum, které stromy poráží jako párátka, jsme...  celý článek

Další z rubriky

Vedoucí rubriky Auto.iDNES.cz František Dvořák (vlevo) v diskusním pořadu...
Autosalony to mají nahnuté, jsou drahé, říká expert

Evropské autosalony to mají nahnuté. Výrobci znají mnohem efektivnější a levnější způsoby, jak auta představit. Soumrak autosalonů, jak je známe, potvrzuje ten...  celý článek

Některé motory vypouštějí zplodiny skoro jako celá továrna
VIDEO: Měřili jsme jedy ve vzduchu. V tunelu zapněte vnitřní cirkulaci

Dražší auta to dělají automaticky, u těch obyčejnějších se vyplatí na to myslet: když vjíždíte do tunelu, přepněte ventilaci v autě na vnitřní cirkulaci. Jinak...  celý článek

Renault Symbioz
OBRAZEM: Symbioz je auto, které s vámi bude bydlet

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Na předpovídání budoucnosti mají automobilky celá oddělení a u Renaultu to vidí takto: auto se stane součástí našeho domova, řídit se bude umět samo a bude...  celý článek

Buerstner Ixeo time it 700 150k...
Buerstner Ixeo time it 700 150k...

r.v. 2016, naj. 52 714 km, diesel
1 359 800 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.