Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zvíře v autě: pes potřebuje vodu, fretka v cizině pas

aktualizováno 
Jezdíte se svým milovaným psím kamarádem autem? A necháváte ho někdy řídit? Hloupý fórek, samozřejmě. Ale stejně tak nerozumné je posadit psa na místo spolujezdce a třeba ho nechat vykukovat z okénka. Obojí mu může hodně ublížit. Na dlouhé cestě je také životně důležité zajistit pejskovi pravidelný přísun tekutin, chlazení a venčení na vodítku.

Vozíte autem svého psa či kočku na delší vzdálenosti? Nezapomeňte na vodu, přestávky a venčení. | foto: iDNES.cz

Pes vpředu? Určitě ne
Proč by pes neměl sedět vpředu? Už stokrát jste přece takhle jeli a nikdy se nic nestalo. Je to však stejné jako s airbagy – ty také potřebujete pouze jednou. Stačí náraz, a nepřipoutaný pes na předním sedadle narazí do tvrdé palubní desky; případně mu vystřelený airbag zlomí vaz. Pes patří vždy dozadu, nejlépe do přepravního boxu nebo do kufru kombíku.

A vyhlížení z okénka? "Pejskům se to určitě líbí, ale prudký vítr jim snadno může způsobit zánět spojivky. Do oka může taky vlétnout cizí tělísko, a pokud je okno příliš nízko, může pes, který se něčeho lekne, dokonce i vyskočit," varuje Josef Duben, vystudovaný zootechnik, který působí ve funkci mluvčího Státní veterinární správy ČR. Sám cestuje na chalupu se dvěma kočkami, takže má i bohaté vlastní zkušenosti.

Závodnické choutky nechte doma
Každá změna prostředí je pro domácí zvířata jistým stresem. Psi cestování snášejí obecně lépe, protože jsou zvyklí na svého pána a jdou za ním jako za vůdcem smečky. Nevadí jim proto ani jízda autem na delší vzdálenosti.

"Cestu většinou snášejí velmi dobře, horší je to s kočkami. Tam dlouhý výlet nedoporučuji, spíš jen cestu na známá místa pro ni, třeba na chatu," říká Josef Duben.

Jízda s jakýmkoli zvířetem však musí být klidná. "V autě, jehož šofér rád řeže zatáčky, se udělá špatně i tomu psovi, který normálně problémy nemívá," dodává Duben.

Cestu dobře naplánujte
Důležité je i správné načasování dlouhé cesty – ideální je vyjet brzy, za ranního chladu, nebo naopak až navečer. Vezměte s sebou misku a láhev s vodou a taky nějakou oblíbenou hračku. "Asi po dvou hodinách je dobré udělat přestávku a se psem se proběhnout, aby se vyvenčil, a dát mu napít. Určitě však nezapomeňte na vodítko – jste v neznámém prostředí a pes, který se něčeho lekne, třeba jen zvuku hřmotícího kamionu, se může zaběhnout," varuje Josef Duben.

V žádném případě nesmíte nechat zvíře uzavřené v zaparkovaném autě, stojícím na slunci – z něj se stává skleník. "I krátký pobyt je v takovém vedru pro kočku či psa velmi nepříjemný. Stačí opravdu málo a zvíře může velmi rychle uhynout. Maximálně lze nechat auto stát ve stínu pár minut, ovšem s pootevřenými okénky. A v případě veder doporučuji ještě chladit hřbet a tlapky zvířete mokrým hadrem," doporučuje veterinář.

Cesta do zahraničí = papírování
Chystáte se se svým mazlíčkem jorkšírem i na dovolenou k moři, nebo třeba jenom k sousedům na Slovensko? Nezapomeňte na to, že vy cestovní pas sice už nepotřebujete, nejmenší člen výpravy ho však mít musí. A je jedno, že na hranicích už neexistují žádné kontroly – patřičné doklady po vás mohou chtít kdykoliv při policejní kontrole, prohlížet vás můžou i hlídky celní stráže.

"Do všech zemí Evropské unie musí mít pes, kočka nebo fretka takzvaný pas pro malá zvířata, v němž je nezbytné mít potvrzení o pravidelném očkování proti vzteklině. Podmínkou vydání pasu je označení zvířete – tetováním nebo elektronickým čipem. To provádějí veterinární lékaři," říká Josef Duben.

Přísní Britové a Seveřané
Některé země jsou však mnohem přísnější. Velká Británie, Irsko, Malta a Kypr požadují potvrzení o účinnosti očkování proti vzteklině – a to může vydat pouze Unií schválená laboratoř, která je v Praze.

"Do Británie, Irska a na Maltu je potřeba mít tohle vyšetření šest měsíců před vstupem do země, Švédsko požaduje vyšetření hladiny protilátek proti vzteklině minimálně 120 dní a maximálně rok po očkování. Na britské ostrovy, Maltu a Kypr navíc potřebujete potvrzení, že pes, kočka nebo fretka byli 24 až 48 hodin před vstupem ošetřeni prostředkem proti echinokokóze a proti klíšťatům. Švédsko požaduje ošetření proti echinokokóze maximálně deset dní před vstupem, Finsko 30 dní," konkretizuje Duben. Všechna ošetření provede na požádání soukromý veterinární lékař.

Do Chorvatska ještě něco navíc
Do Chorvatska, nejčastějšího cíle českých turistů mimo Evropskou unii, musíte mít stejný průkaz a očkování jako do EU. Navíc však Chorvati chtějí maximálně tři dny staré potvrzení veterináře o tom, že zvíře je zdravé, a taky "štempl" krajské nebo městské veterinární správy, že v místě vašeho bydliště je "příznivá nákazová situace“. Pracovníky veterinární správy tímto požadavkem nepřekvapíte, říkají mu slangově "kulaté razítko".

"Osobně doporučuji nechat pejska očkovat i proti leptospiróze nebo parvoviróze, ideálně i proti lymské borelióze, kterou přenášejí klíšťata. O vhodnosti očkování se poraďte s veterinářem," radí Josef Duben.

Jak odvézt psa
Pudlík za zadním oknem, na klíně spolujezdce, štěňátko pobíhající na sedačkách, na zadním sedadle leží kokršpaněl. Všichni jejich majitelé nejenže porušují zákon a mohou za to dostat citelnou pokutu, ale hazardují i s životem pejsků.

Současný silniční zákon však nijak přesně neurčuje, jak má přeprava zvířat správně vypadat. Přikazuje pouze, že zvíře musí být zajištěno tak, aby nepřišlo k úhoně, a zároveň aby byla zajištěna bezpečnost posádky vozidla. Každý policista si tedy může vykládat nařízení trochu jinak, v každém případě za jeho porušení může uložit pokutu v maximální výši dvou tisíc korun. Trestné body však nehrozí žádné.

"Pokud má řidič za to, že bezpečnost zvířete zajistil, ale přesto mu chce policista uložit pokutu, měl by odmítnout projednání věci na místě a trvat na jejím řešení ve správním řízení. V něm bude mít možnost uvést své argumenty," radí specialista na dopravní právo Tomáš Beran.

Kombík – síť nebo mříž
Ulehčenou situaci mají majitelé kombíků – mohou dát psa do zavazadlového prostoru. Některé "užitkové" mají pevnou přepážku (stojí většinou kolem 20 tisíc Kč), ostatním pomůže speciální síť. Koupíte ji buď jako značkové příslušenství (ceny od 2 000 do 4 000 Kč), nebo univerzální (cca 500 až 1 000 Kč).

V kufru však kromě psa nesmí být žádné volně položené věci, které by ho mohly zranit. Pes potřebuje tolik místa, aby si mohl lehnout. Tuto podmínku splňují kromě kombíků i některé velké hatchbacky (Škoda Octavia), je však třeba odstranit krycí plató kufru.

Uvnitř auta v boxu
Jestliže máte malý vůz, nezbude vám než vozit psa (nebo kočku) uvnitř v kabině. Kvůli riziku zranění či smrti nikdy ne volně, ale v přepravním boxu – buď pevném plastovém, nebo levnějším látkovém (hlavně pro menší psy a kočky).

Cena? Do 2 000 Kč, za schránky pro větší plemena však i přes 5 000 korun. Box je nejlepší umístit za sedadly, případně na zadním sedadle, kde se dá i přichytit bezpečnostním pásem. Přepravka by určitě neměla být vpředu na místě spolujezdce, kde může explodovat airbag. Myslete i na to, že do většího boxu se sice vejdou dvě kočky (pokud se spolu snesou), ale lépe se vám ponesou dva menší s každou kočkou zvlášť.

Pásy pro psy a lůžka
Vozíte-li psa jenom občas a máte pocit, že schránka je příliš drahá, můžete koupit speciální popruh, který se připne k běžnému bezpečnostnímu pásu v autě a zajistí, že při brzdění nebude zvíře volně létat uvnitř vozu. Cena závisí na velikosti psa, zhruba od 150 do 650 korun.

Podobný úkol zastane i síť (cena v řádu stokorun), která se natahuje za sedadla řidiče a spolujezdce. Pes se tak může pohybovat pouze na zadním sedadle, kde nikoho neohrozí. Může ovšem zašpinit sedačky. Jako ochrana před tím může posloužit buď obyčejná stará deka, lepší jsou lůžka z nepromokavého a odolného materiálu.

A to už není levná záležitost: od 600 korun za obyčejné, přes takzvané "přemosťovací autodeky" s výztuhami a různými promyšlenými způsoby uchycení uvnitř vozu (cca 2 500 Kč) až po exkluzivní prošívané deky s pachovými filtry. Za ty dáte klidně i šest tisíc korun, ale získáte jistotu, že vaše auto nebude cítit jako psí bouda.

Autoři: ,


Nejčtenější

Revoluce v kufru auta. Ministerstvo chystá změny v povinné výbavě

Test autolékárniček

Ministerstvo dopravy připravilo návrh na změny, které mají výrazně omezit povinnou výbavu aut. Od 1. října by tak už...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....



Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Další z rubriky

Superb jen s dieselem, Octavia bez 4x4. Škoda zúžila nabídku kvůli emisím

Škoda Superb SportLine

Tak chudý jako v dobách stopětky a favoritu ceník nových škodovek není. Nabídka motorů, které lze objednávat, je však...

Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Vyrábět ferrari je zlatý důl, na tesle proděláte

Ferrari SP35

Rozdíly v zisku z prodeje těch nejluxusnějších vozů jsou obrovské. Zatímco Ferrari vydělává, Tesla a Bentley v roce...

Najdete na iDNES.cz