Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Nové Formule 1 jsou moc tiché kvůli turbu. Děsí to diváky i pořadatele

  10:02
Formule 1 přichází s letošní sezonou s největší změnou pravidel ve své moderní historii. Zcela zásadní změny se odehrály na poli pohonných jednotek. Technické změny připravily divákům u formulí nezvyklý zážitek, letošní auta jsou až nepřirozeně tichá.

Tlumený zvuk nových formulí může být pro fanoušky F1 mnohem horší než nefungující technika a pře o výklad pravidel. Zvuk je totiž to, co z F1 dělá trochu podvědomě tak atraktivní podívanou. Ječící motory určitě zvedaly hladinu adrenalinu fanoušků mnohem výše než nové hučící šestiválce. Ty jsou tak tiché, že lze slyšet zvuky pískajících pneumatik při probrzdění nebo agresivním přidání plynu a poslouchat svist turbodmychadla.

Podle šéfa australské Velké ceny Rona Walkera byl zvukem aut při závodě zděšen i sám boss F1, Bernie Ecclestone. K jeho starostem ohledně soudů kvůli úplatkům tak teď přibudou i starosti o přízeň fanoušků a nároky pořadatelů. Ti australští totiž tvrdí, že nová tichá Formule 1 je porušením smluvních závazků, které podepsali. Pořadatelé totiž za konání závodů platí nemalé částky a jejich zisky určuje přízeň fanoušků. Fanoušci, kteří se méně baví, také na závodech utratí méně peněz a možná si nekoupí vstupenky na příští ročník.

Poslechněte si rozdíl zvuku formulí z loňska a z letoška. Záběry jsou ze stejného místa na cílové rovince okruhu v australském Melbourne.

Otáčky pro řízný zvuk

Že budou nové motory tišší než ty předchozí, se všeobecně očekávalo. Teprve australský závod však ukázal dopady pravidel v praxi. Nová auta jsou tak tichá, že se jejich zvuk už nerozléhá ve vzdálenějším okolí trati. Faktorů, které za změnu zvukového projevu mohou, je samozřejmě celá řada. Jedním z těch hlavních jsou otáčky motoru.

Ty jsou nově omezeny na maximum 15 000 za minutu, zatímco v závěru osmiválcové éry, od roku 2009 do roku 2013, mohly motory točit maximálně 18 000 otáček za minutu. Změna počtu válců a nižší zdvihový objem motorů pak ještě přeměnu zvukového projevu na maximum vytočeného motoru dokonají.

Turbo a rekuperace promlouvají

To vše by nebylo možná tak zásadní, i šestiválec s objemem 1,5 litru a omezením na 15 000 otáček by mohl znít a vlastně i zní dostatečně řízně. Jenže přítomnost turbodmychadla a systémů pro využívání rekuperované energie znamená, že současné motory F1 mají vysoký výkon už v podstatně nižších otáčkách a úplně k omezovači se tak často neženou. Tím, že motor dává dost síly v nižších otáčkách a jezdec toho využívá a motor nevytáčí na maximum, je samozřejmě zvukový projev aut tlumenější. Samotné turbodmychadlo a systém rekuperace energie spalin mají také tlumící účinek, fungují vlastně jako tlumič výfuku.

Je to podobné jako u běžných aut. Doba downsizingu znamená, že i pod kapotou obyčejných vozů už začíná být problém najít nepřeplňovaný motor. Točivé atmosférické agregáty s lineárním nárůstem výkonu s růstem otáček začínají být raritou, v módě jsou turba i u benzinových motorů, která táhnou "od spodu" a pak lineárně ve velkém rozsahu otáček a řidiče tak nenutí vytáčet motor. U Formule 1 k podobnému projevu napomáhá ještě rekuperace energie. Nové pohonné jednotky zavedené od letoška rekuperují dvojím způsobem: klasickým brzděním a také získávají energii z tepla výfukových spalin.

V obou případech se energie ukládá v podobě elektrické energie do baterií. Systém pro rekuperaci brzděním je v podstatě shodný jako do loňska používaný KERS, jen má teď mnohem větší výkon. Dohromady může jezdec během jednoho kola využít až 4 MJ energie, doposud to bylo desetkrát méně. Z toho maximálně 2 MJ může během kola nasbírat rekuperací kinetické energie (brzděním), míra rekuperace z tepla spalin není omezena.

Šetření techniky

Ani turbodmychadla a nová sada elektromotorů s celkovým výkonem až 120 kW (tento výkon je jezdci k dispozici maximálně po dobu 33 sekund v jednom kole) ovšem nejsou finálními hřebíčky do rakve zvukového projevu nových formulí. Další vliv mají pravidla ohledně spolehlivosti, která mají za cíl snížit finanční náročnost sportu.

Pro celou letošní sezonu mají totiž jezdci k dispozici pouze pět pohonných jednotek, přičemž FIA už počítá pohonný systém jako celek. Pokud tedy odejde elektrická část systému, je to to samé, jako by jezdec měnil motor. Jestliže jezdec pět pohonných agregátů spotřebuje a musí nasadit šestý, znamená to pro něj penalizaci 10 míst na startu. Agregáty mají podle představ FIA vydržet nejméně 4 000 kilometrů závodního provozu. To mimochodem znamená, že by motor mohl zvládnout i porci kilometrů třeba při čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans.

To vše ovšem znamená, že minimálně do doby, než bude nová technika dostatečně vylepšena a prověřena, budou jezdci motory šetřit. A tedy je nebudou vytáčet tak často k maximu, což opět přispívá tlumenějšímu projevu.

Palivo jen po kapkách

Pověstnou poslední kapkou jsou pak pravidla ohledně množství paliva, která přivedla do potíži Daniela Ricciarda. Ten byl krátce po dojetí domácí australské Grand Prix diskvalifikován, protože jeho auto soustavně překračovalo maximální povolené hodnoty průtoku paliva. Tedy alespoň dle čipu, kterým tyto hodnoty FIA měří. Red Bull se pře, že byl senzor vadný a že spotřeba auta nijak pravidla nepřekračovala.

Nicméně požadavek je takový, že průtok paliva do motoru nesmí přesáhnout 100 kg/h. Kdo ví, možná tak byl Australanův (neregulérní) monopost na trati nejhlasitější (myšleno v nadsázce). Více paliva v daném okamžiku totiž znamená více energie a tedy i větší "rámus". Jezdci mají také pro závod k dispozici maximálně 100 kilogramů benzinu, což rovněž vede k tomu, že jejich tempo není vždy maximální. Kvůli úspoře paliva sundavají nohu z plynu dříve a opět tím ochuzují fanoušky o něco ze zvukových zážitků.

Tichá inovace už tu byla

Formule 1 za sebou už jednu významnou turbo éru má. V roce 1977 jako první použil turbomotor Renault a přeplňované jednotky byly používány až do sezony 1988. Pravidla tehdy paralelně umožňovala použít atmosférické agregáty s objemem tři, později 3,5 litru. I tehdejší přeplňované motory byly tišší než atmosférické agregáty, právě kvůli nástupu výkonu v nižších otáčkách a menšímu využívání celého otáčkového spektra. Proti těm dnešním však měly tyto motory přeci jen o něco výbušnější charakter, někdy však doslova. Ohromné plnící tlaky ničily motory, v roce 1986 produkovaly motory v kvalifikaci výkon až 1 400 koní při zhruba 12 000 otáčkách za minutu, v závodě byl výkon kvůli spolehlivosti nižší (asi 1 100 koní). FIA poté začala výkon regulovat skrze omezení maximálního plnícího tlaku turbodmychadla, až pak od roku 1989 turbomotory zakázala.

  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Elektrokolo, co vypadá spíš jako motorka a tak se i chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K jeho...

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Poznáte české automobilové legendy podle siluety? Otestujte se

12. dubna 2024

Jak máte nakoukaná auta? Poznáte je jen podle siluety? Vybrali jsme deset vozů vyráběných v Česku,...

Nohu z plynu. Podívejte, jak policie měří rychlost na více než tisícovce míst

19. dubna 2024  11:08,  aktualizováno  13:28

Na více než tisícovce míst na celém území Česka policisté hlídají dodržování nejvyšší povolené...

Čínské automobilky skladují přebytky z výroby v evropských přístavech

19. dubna 2024

Místo přepravních kontejnerů, které bychom tu očekávali, se zde dnes řadí celé legie elektromobilů....

Embéčko, fordy i porsche. Auta, která na poslední chvíli měnila jméno

19. dubna 2024

Aféra ohledně označení Alfa Romeo Milano ukázala na nijak výjimečný problém. Automobilky zdlouhavě...

Největší chyby českých řidičů. Omezení a represe jsou na škodu, míní expert

19. dubna 2024

Premium Automobilový expert Jan Červenka vyzkoušel tisíce vozidel. Řídit se učil od závodníků, sám pořádá...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...