Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zvýšení daně? Diesel pořád výhodnější!

  9:28aktualizováno  9:28
Čím dál více osobních aut, která jezdí po českých silnicích, tankuje do svých nádrží naftu. Především na dálnicích ve všedních dnech, kdy se na své cesty vydávají obchodníci, je stále častěji vidět na víku zavazadlového prostoru označení, které náleží naftovému motoru. Protože jsme v Česku, bývají to pochopitelně ponejvíce motory z produkce koncernu Volkswagen stradiční zkratkou TDI.

"Motor TDI o výkonu 66 kW je obecně nejoblíbenější motor zákazníků, kteří si kupují octavie," říká tiskový mluvčí mladoboleslavské Škody Evžen Krauskopf. To, že více než padesát procent kupců octavií, ať už v krátkém provedení nebo jako kombi, si objednává dieselové motory, potvrzují i prodavači aut, například v kolínské prodejně vozů Škoda Auto-Bohemia. Naftové motory jdou zatím hodně na odbyt převážně v automobilech od nižší střední třídy výše, v malých vozech a minivozech stále převažují úsporné zážehové pohonné jednotky.

Ale i tady se situace začíná měnit, řada významných výrobců automobilů již má k dispozici maloobjemové dieselové motory různých koncepcí. Zatímco nyní se každým rokem v tuzemsku počty prodaných nových aut se vznětovými motory zvyšují, chystaná daňová opatření by mohla tento trend zbrzdit, nebo dokonce úplně zastavit. To, že nafta se v budoucnu kvůli vyšší spotřební dani u této komodity bude zdražovat, je víceméně jisté. Není jisté jen to, kdy to bude a o kolik. "Zatím o ničem není rozhodnuto, jednotlivé sazby se stále diskutují, souvisí to s mnoha dalšími aspekty, mimo jiné i s nynějšími daňovými opatřeními v souvislosti s povodněmi, uvedla minulý týden mluvčí ministerstva financí Eva Nováková.

Jisté je také to, že alespoň minimální sazby v rozmezí platném v Evropské unii bude muset republika v okamžiku vstupu do unie také dosahovat. Této úrovně zatím nedosahujeme, a navíc je dost možné, že se tato daň bude v EU v brzké době také zvyšovat, nebo dokonce sjednocovat." Chystaného zdražování se bojí nejen ti, kdo už osobní vůz s dieselovým motorem používají, ale i výrobci. Milan Smutný ze Škoda Auto například nedávno v tisku prohlásil: "Při porovnání kupní síly obyvatel a daňového zatížení pohonných hmot si již nedokážu představit další zvýšení," uvedl. Skepsi naopak nesdílí expert na dieselové motory Petr Svoboda z plzeňské firmy Roto. "Již na minulém frankfurtském autosalonu byla prezentována studie, která udává, že letos v Evropě dosáhne podíl aut s naftovými motory z celkového objemu prodaných nových vozů čtyřiceti procent a již za tři roky to má být dokonce sedmdesát procent.

Česká republika má sice oproti tomuto trendu jisté zpoždění a chystané zvyšování spotřební daně u nafty může znamenat další zpomalení srovnávání se s evropským trendem, ale i u nás se bude podíl dieselů stále zvyšovat," tvrdí. Přesné statistiky o tom, kolik u nás jezdí dieselových osobních aut, mají pracovníci Sdružení automobilového průmyslu. Z nich vyplývá, že v současné době je poměr benzinových aut k dieselovým v republice přibližně 87: 13. Ještě před osmi měsíci, na konci roku 2001 bylo přitom aut se vznětovými motory registrováno téměř o procento méně. Podle Svobody se diesely vyplácejí stále větší skupině motoristů a přestává platit pravidlo, že ten, kdo nenajezdí ročně alespoň třicet tisíc kilometrů, na drahém dieselovém motoru prodělá.

"Za prvé již není tak úplně pravda, že diesely jsou dražší. Jejich ceny jsou sice stále většinou vyšší, ale zatímco před lety stál Volkswagen Golf s turbodieselem o sto tisíc korun více než ten s benzinovým motorem, dnes jsou rozdíly několik desítek tisíc. Navíc se srovnávají provozní náklady. Třetím důležitým faktorem je, že i auto s dnešním dieselovým motorem může být dostatečně živé. Svobodův optimismus sdílí i vedoucí odboru zkušeben z Ústavu paliv a maziv Vladimír Havlíček. Na benzinových motorech se toho již mnoho nového zlepšit nedá. Naopak na dieselech se stále vymýšlí něco nového," uvedl.

Nynější poměr vozů se zážehovými a vznětovými motory v Česku (údaj za první pololetí):

benzin do 1400 cm3 64,43 %
benzin
do 1400 - 1999 cm3
16,67 %
benzin
od 1999 cm3
2,56 %
diesel
do 2000 cm3
10,70 %
diesel
od 2000 cm3
2,27 %
ostatní 0,19 %













GRAF: SDRUŽENÍ AUTOMOBILOVÉHO PRŮMYSLU


Autor:




Nejčtenější

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Další z rubriky

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.