Zvýšení daně? Diesel pořád výhodnější!

  • 12
Čím dál více osobních aut, která jezdí po českých silnicích, tankuje do svých nádrží naftu. Především na dálnicích ve všedních dnech, kdy se na své cesty vydávají obchodníci, je stále častěji vidět na víku zavazadlového prostoru označení, které náleží naftovému motoru. Protože jsme v Česku, bývají to pochopitelně ponejvíce motory z produkce koncernu Volkswagen stradiční zkratkou TDI.

"Motor TDI o výkonu 66 kW je obecně nejoblíbenější motor zákazníků, kteří si kupují octavie," říká tiskový mluvčí mladoboleslavské Škody Evžen Krauskopf. To, že více než padesát procent kupců octavií, ať už v krátkém provedení nebo jako kombi, si objednává dieselové motory, potvrzují i prodavači aut, například v kolínské prodejně vozů Škoda Auto-Bohemia. Naftové motory jdou zatím hodně na odbyt převážně v automobilech od nižší střední třídy výše, v malých vozech a minivozech stále převažují úsporné zážehové pohonné jednotky.

Ale i tady se situace začíná měnit, řada významných výrobců automobilů již má k dispozici maloobjemové dieselové motory různých koncepcí. Zatímco nyní se každým rokem v tuzemsku počty prodaných nových aut se vznětovými motory zvyšují, chystaná daňová opatření by mohla tento trend zbrzdit, nebo dokonce úplně zastavit. To, že nafta se v budoucnu kvůli vyšší spotřební dani u této komodity bude zdražovat, je víceméně jisté. Není jisté jen to, kdy to bude a o kolik. "Zatím o ničem není rozhodnuto, jednotlivé sazby se stále diskutují, souvisí to s mnoha dalšími aspekty, mimo jiné i s nynějšími daňovými opatřeními v souvislosti s povodněmi, uvedla minulý týden mluvčí ministerstva financí Eva Nováková.

Jisté je také to, že alespoň minimální sazby v rozmezí platném v Evropské unii bude muset republika v okamžiku vstupu do unie také dosahovat. Této úrovně zatím nedosahujeme, a navíc je dost možné, že se tato daň bude v EU v brzké době také zvyšovat, nebo dokonce sjednocovat." Chystaného zdražování se bojí nejen ti, kdo už osobní vůz s dieselovým motorem používají, ale i výrobci. Milan Smutný ze Škoda Auto například nedávno v tisku prohlásil: "Při porovnání kupní síly obyvatel a daňového zatížení pohonných hmot si již nedokážu představit další zvýšení," uvedl. Skepsi naopak nesdílí expert na dieselové motory Petr Svoboda z plzeňské firmy Roto. "Již na minulém frankfurtském autosalonu byla prezentována studie, která udává, že letos v Evropě dosáhne podíl aut s naftovými motory z celkového objemu prodaných nových vozů čtyřiceti procent a již za tři roky to má být dokonce sedmdesát procent.

Česká republika má sice oproti tomuto trendu jisté zpoždění a chystané zvyšování spotřební daně u nafty může znamenat další zpomalení srovnávání se s evropským trendem, ale i u nás se bude podíl dieselů stále zvyšovat," tvrdí. Přesné statistiky o tom, kolik u nás jezdí dieselových osobních aut, mají pracovníci Sdružení automobilového průmyslu. Z nich vyplývá, že v současné době je poměr benzinových aut k dieselovým v republice přibližně 87: 13. Ještě před osmi měsíci, na konci roku 2001 bylo přitom aut se vznětovými motory registrováno téměř o procento méně. Podle Svobody se diesely vyplácejí stále větší skupině motoristů a přestává platit pravidlo, že ten, kdo nenajezdí ročně alespoň třicet tisíc kilometrů, na drahém dieselovém motoru prodělá.

"Za prvé již není tak úplně pravda, že diesely jsou dražší. Jejich ceny jsou sice stále většinou vyšší, ale zatímco před lety stál Volkswagen Golf s turbodieselem o sto tisíc korun více než ten s benzinovým motorem, dnes jsou rozdíly několik desítek tisíc. Navíc se srovnávají provozní náklady. Třetím důležitým faktorem je, že i auto s dnešním dieselovým motorem může být dostatečně živé. Svobodův optimismus sdílí i vedoucí odboru zkušeben z Ústavu paliv a maziv Vladimír Havlíček. Na benzinových motorech se toho již mnoho nového zlepšit nedá. Naopak na dieselech se stále vymýšlí něco nového," uvedl.

Nynější poměr vozů se zážehovými a vznětovými motory v Česku (údaj za první pololetí):

benzin do 1400 cm3 64,43 %
benzin
do 1400 - 1999 cm3
16,67 %
benzin
od 1999 cm3
2,56 %
diesel
do 2000 cm3
10,70 %
diesel
od 2000 cm3
2,27 %
ostatní 0,19 %













GRAF: SDRUŽENÍ AUTOMOBILOVÉHO PRŮMYSLU