Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zvýšil bych rychlost na dálnici

  16:24aktualizováno  16:24
Zpěvák Daniel Landa před nedávnem vydal nové album nazvané Neofolk. Ale nevěnuje se pouze hudbě. Jeho velkým koníčkem jsou automobilové závody. Lásku k motorismu zdědil po svých rodičích.

"Otec je dvojnásobný mistr republiky v autokrosu a maminka dokonce jezdila motokros. Prakticky jsem vyrostl na závodních drahách. Spíš se všichni divili, že jsem se dal na muziku," vysvětluje razantní hudebník.

Jezdíte v Subaru Impreza WRX, což je poměrně nenápadné auto...

Právě to byl také jeden z důvodů, proč jsem si ho koupil. Normální člověk si ho ani nevšimne, ale kdo se v autech trochu vyzná, ví, co se v něm skrývá. Než jsem si ho pořídil, přemýšlel jsem ještě o Mitsubishi Lancer EVO. Obě auta mají přibližně přes dvě stě padesát koní, mitsubishi má ale tak závodní podvozek, že jsem raději zvolil subaru. Jezdím závody a chci mít podobný vůz i na běžné ježdění.

Jaké motoristické disciplíně se nyní věnujete?

Teď je to rallye. Kvůli úspoře času letos jedu jednodenní sprinty.

Poraďte, co otestovat!

Jaké motoristické doplňky podrobit zkouškám? Testy jakých doplňků, příslušenství či provozních hmot by vás zajímaly?

Napište nám své zkušenosti, náměty... Pište, co se osvědčilo a co ne.

Pište na adresu: ondrej.kinkor@mfdnes.cz

Ale disciplín jste zkusil více...

Začínal jsem s autokrosem, s nímž jsem se postupně dostal do reprezentace. Jenže v určité fázi jsem zjistil, že pokud chci v rámci mistrovství Evropy obsazovat přední příčky, musel bych do toho vrazit hodně peněz. V tu dobu přišla nabídka na místo testovacího jezdce tahačů, odkud byl k závodnímu angažmá jen kousek. V podstatě jsem z nedostatku peněz povýšil.

Jaké to je, přesednout z obyčejného auta do tahače?

Autokrosová bugina není obyčejné auto. Je to raketa, která startuje z nuly na sto za tři vteřiny. Prakticky pořád se jezdí smykem. Ten stroj má nadbytek síly. Z toho jsem se dostal za volant obrovského vozu, který je na tom s výkonem podobně. Jen se všechno mění s ohledem na jeho hmotnost a velikost.

Sice taky točíte volantem a šlapete na pedály, ale je to úplně jiná disciplína. Asi jako kdybych reprezentoval ve fotbale a najednou bych místo toho vzal hokejku a začal hrát florbal. Musel jsem se všechno učit znovu. Z tahačů jste se pro změnu vrhl na rallye... To jsem se učil řídit potřetí. Zase něco jiného.

Spolu se závodníkem Romanem Krestou jste založil Nadaci Malina, která se věnuje prevenci a bezpečnosti silničního provozu. Jak to jde se závoděním dohromady?

Kdo jiný by to měl dělat než takoví lidé? V autech trávíme spoustu času a navíc jsme ve svém oboru dostatečně známí. Jestliže se člověk snaží žít plným životem i jako občan české země, tak by se měl snažit pro ni něco udělat. Situace na silnicích je tristní a mně to skutečně vadí.

Čím to je?

Lidé přeceňují své schopnosti a myslí jenom na sebe. Myslí, že když jedou sedmdesát za hodinu, tak je to málo. Pokud ale na akcích Maliny někoho svezu závodním autem na lesní cestě, vysedá z auta v šoku. Navíc ho dorazím, když mu řeknu, že jsme jeli maximálně sto třicet. Ti lidé pak říkají, že si mysleli, že jedeme dvě stě. Na dálnici vám to nepřijde, ale když jsou stromy půl metru od vás, tak teprve vnímáte reálnou rychlost.

Vidíte za činností nadace nějaké výsledky?

Ta práce je neviditelná. Možná se nějaké dítě rozhlédlo a nepřejelo ho auto, možná nějaký řidič dostal smyk a věděl, co má dělat. Jsou to jen střípečky. Třeba jsme pomohli jen deseti lidem, ale díky bohu za to.

Jezdíte v autě vždy připoutaný?

Poutám se, svítím, děti vozím v autosedačce a nemůže se stát, že bych jel pod vlivem alkoholu. To jsou věci, které by měl dodržovat úplně každý.

Máte nějaký automobilový sen?

Ten už jsem si splnil, když jsem si koupil Volvo 850R. Tím jsem pochopil, že sny o autech jsou k ničemu. Je to fajn svezení, ale v životě mě zajímají jiné hodnoty. Až budu muset jezdit favoritem, budu jezdit favoritem.

Jaký vztah máte k motocyklům?

Měl jsem několik terénních motorek. A poměrně hodně jsem na tom zlobil. Skončilo to tak, že jednou bylo potřeba odněkud rychle vytáhnout peníze, a já jsem si řekl, že bude lepší motorku prodat. Myslím, že nejsem způsobilý k tomu, abych mezi lidmi řídil motocykl. V autě jezdím tak, abych nikoho neohrožoval. O motorce to říct nemůžu.

Co byste na českých silnicích změnil?

Zvýšil bych rychlost na dálnici. Na druhou stranu bych přitvrdil v sankcích za porušení těch závažných prohřešků, jako je telefonování, nedodržování odstupu nebo nebezpečná jízda.

Co říkáte na velké akce dopravní policie?

Proč je nedělat? S tím nemám vůbec žádný problém. Kdybychom ve statistikách nehodovosti nebyli druzí za Řeky, tak se nic takového dělat nemusí.

NENÁPADNÉ, ALE RYCHLÉ Téměř závodní vůz s více než dvěma sty koňmi si pořídil zpěvák Daniel Landa

Autoři:


Nejčtenější

Revoluce v kufru auta. Ministerstvo chystá změny v povinné výbavě

Test autolékárniček

Ministerstvo dopravy připravilo návrh na změny, které mají výrazně omezit povinnou výbavu aut. Od 1. října by tak už...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...



Průvodkyně za volantem: policii zajímá, za kolik krav mě táta prodá

Průvodkyně za volantem Nela Přidálková najezdila desetitisíce kilometrů po...

Za poslední čtyři měsíce najela 21 tisíc kilometrů po Africe. Loni odřídila kolem 45 tisíc kilometrů po USA, sedm tisíc...

S tímto Tankem můžete legálně na silnice. Pod kapotou má pekelnou kočku

Rezvani Tank Military Edition

Malosérioví výrobci hledají každou skulinu na trhu. Americká značka Rezvani připravila SUV, které ty ostatní zahalí...

Chcete vidět Černobyl na vlastní oči? Máme návod k použití

Před opuštěním zóny absolvují návštěvníci dozimetrickou kontrolu.

Pozůstatek černobylské tragédie dnes ukazuje následky společenského selhání i panenskou přírodu. Proč stojí za to...

Další z rubriky

Pojízdné vraky i prémiová auta: ukrajinské silnice jsou plné kontrastů

UAZ 3303 Buchanka

Na Ukrajině prakticky neexistuje střední třída. Žijí tam buď boháči, nebo lidé s nízkými příjmy. A tyto rozdíly zrcadlí...

Chcete vidět Černobyl na vlastní oči? Máme návod k použití

Před opuštěním zóny absolvují návštěvníci dozimetrickou kontrolu.

Pozůstatek černobylské tragédie dnes ukazuje následky společenského selhání i panenskou přírodu. Proč stojí za to...

Průvodkyně za volantem: policii zajímá, za kolik krav mě táta prodá

Průvodkyně za volantem Nela Přidálková najezdila desetitisíce kilometrů po...

Za poslední čtyři měsíce najela 21 tisíc kilometrů po Africe. Loni odřídila kolem 45 tisíc kilometrů po USA, sedm tisíc...

Najdete na iDNES.cz