Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zvýšit výkon bionafty pomůže polystyren

aktualizováno 
Výzkumníci z Iowa State University přišli s další možností recyklace plastů. Polystyren lze rozpustit v bionaftě a využít jej tak jako součást alternativního paliva. Určitý obsah polystyrenu zvýší dokonce výkon, ale zároveň mohou vzrůstat emise.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Tým z iowské univerzity rozpouštěl polystyrenové kuličky v čisté bionaftě tak, aby dosáhl koncentrací polystyrenu ve výši 2, 5, 10, 15 a 20 %. Vzniklé palivo pak bylo použito při testech v 4,5 litrovém přeplňovaném vznětovém motoru Deere, který disponuje možností recirkulace výfukových plynů.

Při koncentracích 2 a 5 % zaznamenali výzkumníci nárůst výkonu a tím prakticky pokles měrné spotřeby. S vyšší koncentrací polystyrenu už ale výkon klesal, což lze připsat výrazně mechanickým vlastnostem vzniklého paliva. Při všech koncentracích pak vzrůstaly emise oxidů dusíku, nespálených uhlovodíků, CO i sazí.

Při koncentracích do 5 % včetně šlo ale jen o mírné nárůsty, které se podařilo téměř eliminovat úpravou časování vstřiku. Směs bionafty a polystyrenu se totiž vznítí dříve než samotná nafta nebo bionafta.

Ukázalo se, že směsi s vyšší než pětiprocentní koncentrací polystyrenu nejsou pro praktické použití vhodné. Dochází u nich k velmi předčasnému vznícení, a přitom se mu nedá předejít pozdním vstřikem.

Je to proto, že směs bionafty a polystyrenu je hustší než samotná bionafta a její doprava do válce trvá déle než u běžné bionafty. Do válce by se tak při opožděném vstřiku nestihlo dostat potřebné množství paliva.

Z celého výzkumu tak pro reálné použití nejlépe vychází palivo PS5 – tedy bionafta s pětiprocentním podílem rozpuštěného polystyrenu. Prozatím není ale budoucnost dalšího využití polystyrenu i jiných plastů tímto způsobem vůbec jasná. Čistá bionafta se totiž prakticky nepoužívá. Vyzkoumány nebyly ani dlouhodobé účinky a vlastnosti takového paliva. Jen dodejme, že v běžné naftě je polystyren nerozpustný.

Rozpustit jej ale lze v běžném benzinu. Tato myšlenka není nijak nová. Na tomto principu vznikl napalm, což je vlastně benzin zahuštěný kyselinou palmitovou. Ještě před ní se k zahušťování benzinu pro ničivé účely zkoušely i jiné látky včetně polystyrenu.



Témata: Iowa, Recyklace


Nejčtenější

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Další z rubriky

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.