O tom jak se startovala klikou a vítězila v soutěžích vypráví Martin Janík z muzea Tatry.
Je tomu již hezkou řádku let, co na svět přišla pokračovatelka slavného rodu. Automobil, který uzavírá jednu z nejzajímavějších kapitol výroby osobních automobilů v tehdejším Československu. Zprvu nechtěné dítko, které vyrostlo do krásy a dodnes získává srdce znalců automobilové avantgardy. Ano, řeč je o aerodynamické Tatře 603, ale začněme pěkně popořádku.
Předválečná moderna
V kopřivnické automobilce byla aerodynamice věnována značná pozornost již od třicátých let minulého století. Tehdy se poprvé zrodil koncept malého automobilu s kapkovitou karoserií a vzduchem chlazeným motorem, umístěným vzadu. Tatra V570 (1933) však pouze naznačila trendy, které následovaly mnohé renomované značky až o spoustu let později.
1956 Ověřovací série 10 vozů 1957 Náběh sériové výroby 1959 Nový motor Tatra 603G Obsah 2.472 cm3 (70 kW při 5 000 ot/min) 1962 Verze T2–603 s novou přední maskou (tvořenou čtyřmi reflektory), přední nedělená sedačka nahrazena samostatnými sedadly. Prototyp Tatra 603A – model se model se zcela přepracovaným tvarem karoserie, stupňovitou zádí (později odvozena i ambulance). Pokusy se snižováním montážní výšky motoru Nový motor Tatra 603H Obsah 2.472 cm3 (77 kW při 4 800 ot/min) Závodní verze T2 – 603 GT 1966 Závodní verze T 603 B5 Prototyp Tatra 603X – model se zcela přepracovaným tvarem karoserie 1967 Verze T2–603 (model 67) o 60 mm protažené čelní sklo, nové poklice 1968 Verze T2–603 (model 68) s novou přední maskou, modifikace nárazníků 1975 Ukončení sériové výroby
Vítězství aerodynamiky
Tatra 603 v datech
1955 První prototyp
motor Tatra 603H Obsah 2.472 cm3 (103 kW při 6 000 ot/min)
motor Tatra 603H Obsah 2.472 cm3 (110 kW při 6 000 ot/min)
Skutečný rozruch způsobila Tatra 77 (1933-1935) – světově první sériově vyráběný aerodynamický automobil se vzduchem chlazeným motorem umístěným vzadu. V éře neforemných karoserií s vystouplými blatníky, stupačkami a světlomety byl skutečnou revoltou.
Předchůdkyně-cestovatelka
Výrobní portfolio Tatrovky skýtá pohled na evoluci automobilové aerodynamiky. Na jejím konci pomyslně avšak právem ční na piedestalu šestsettrojka. Bylo by hříchem vynechat zmínku o Tatře 87 (1936-1950). Jde o vpravdě legendární výrobek, který ve světě nemalou měrou proslavilo cestovatelské duo inženýrů Hanzelky a Zikmunda.
Tatraplan a... Konec?
A co teprve Tatra 600? Že vám toto označení nic neříká? Znalý čtenář si jistě lépe vzpomene na slůvko Tatraplan (1947-1952). Mimochodem nešťastný osud tohoto vozidla se tak trochu prolíná s námi popisovanou Tatrou 603.
V roce 1951 byla vládním rozhodnutím zastavena výroba osobních automobilů v Kopřivnici. Tatrováci byli nuceni předat celou výrobní linku do AZNP Mladá Boleslav. Stáváme se svědky prvního infarktu výroby osobních vozů. Jméno Tatra mělo zůstat spjato již pouze s náklaďáky…
Ještě počátkem padesátých let byl ovšem započat vývoj nového typu motoru pro osobní automobil, který neměl přijít. Osmiválec do V, chlazený tradičně vzduchem byl zkoušen v zavodním voze Tatra 607 Monopost.
Dlužno podotknout že se podařilo „vypiplat“ kompaktní a velmi odolný agregát s objemem 2,5 litru. Ostatně maximální výkon závodního motoru se vyšplhal až na neuvěřitelných 147 kW při 8000 ot./min (1955). Pro ilustraci: zážehový motor 2,8 litru, který se dnes dá pořídit například do Škody Superb, disponuje výkonem o 5 kilowattů nižším - 142 kW (pozn. red.).
Onen motor „sportovec“ našel mimo jiné uplatnění ve službách armády. V roce 1953 byla totiž zahájena výroba lehkého terénního automobilu Tatra 805 (1953-1960). Motor označovaný jako T603A se tehdy poprvé dočkal sériové výroby…
Nechtěné dítě
Mezí tím již ovšem probíhal téměř ilegální vývoj osobního automobilu Tatra 603. Není pochyb, že „pachatelé“ – tatrováci riskovali. V sázce totiž byla nejen jejich kariéra. Pod rouškou tajemství v řadách pražské a kopřivnické konstrukce rostlo cosi zvláštního.
Vůz o němž zde nyní čtete měl pramálo společného s dnes známou podobou Tatry 603. Řečeno krejčovskou terminologii: měl kabát sportovního střihu s lehce aerodynamickým nádechem.
Obrat
I proto zapůsobilo jako blesk z čistého nebe rozhodnutí tehdejšího ministerstva strojírenství. V roce 1953 přišla do n.p. Tatra objednávka na nový osobní automobil pro reprezentační účely. Důvodem byla jistojistě zřejmá absence vozidel této kategorie z řad domácí produkce.
Limuzína měla dle představ úředníků překonávat všechny parametry dosavadních tatrováckých modelů. Lze bez nadsázky potvrdit, že se vše podařilo. Výjimkou zůstal motor. Z původního plánu na agregát o zdvihovém objemu 3,6 litru sešlo. Vzhledem k velmi krátkým termínům pro realizaci bylo rozhodnuto o užití motoru Tatra 603.
První článek o Tatře 603 |
Šest míst a klika
Šestsettrojky se po celý čas vyráběly pouze v provedení se samonosnou čtyřdveřovou karoserií (sedan). Majitel v kolonce technického průkazu označené "počet míst" nalezl číslo 6. Srážka předních a zadních dveří, při jejich současném otevření byla vyloučena. Poprvé se celá čtveřice nástupních otvorů otevírala po směru jízdy.
Přehled výroby Tatry 603 | |
1955 |
1 ks |
1956 |
10 ks |
1957 |
354 ks |
1958 |
576 ks |
1959 |
800 ks |
1960 |
1 220 ks |
1961 |
1 332 ks |
1962 |
1 300 ks |
1963 |
520 ks |
1964 |
527 ks |
1965 |
705 ks |
1966 |
738 ks |
1967 |
800 ks |
1968 |
1 217 ks |
1969 |
1 500 ks |
1970 |
1 451 ks |
1971 |
1 649 ks |
1972 |
1 671 ks |
1973 |
1 664 ks |
1974 |
1 514 ks |
1975 |
874 ks |
Šestsettrojka se stala posledním automobilem, v jehož výbavě bylo možno nalézt kliku ručního spouštění motoru. Nejen otočením spínací skříňky či klikou bylo možno rozeznít typický klapot osmi kopýtek. Při opravách či seřizování bylo možno nenápadně stisknout pomocný tlačítkový spínač startéru, umístěný pod zadní kapotou. Poprvé měl motor automatickou regulaci provozní teploty.
Čtyřrychlostní převodovka obsahovala cloněnou synchronizaci jednotlivých stupňů. Zadní náprava vozu poskytovala tradiční výkyvné, nezávisle odpružené polonápravy. Naopak přední náprava byla složena ze samostatně montovaných vlečených klikových zavěšených ramen. Její nová konstrukce znamenala dosud nejlepší řešení v přídi umístěného zavazadlového prostoru, který doplňoval menší úložný prostor za zadními sedadly.
Do roku 1975 se vyrobilo 20.422 vozidel Tatra 603, v několika modifikacích. Během dvaceti let výroby šestsettrojka doznala mnoha změn. Pod lehce přešitým kabátem karoserie se však ukrývaly i konstrukční změny, které postupně zvyšovaly kvalitu a životnost vozu. Stala se rovněž bohužel posledním modelem s aerodynamickou karoserii.
Čtěte také: Fantomasův citroën slaví 50 let
Tatra vítězí
6. října 1955 se na pařížském autosalonu se zrodila "bohyně", která se stala jedním ze symbolů Francie. Citroën odhalil revoluční model DS ...VÍCE
Nezanedbatelné byly i úspěchy Tatry 603 na sportovních kolbištích doma i ve světě. Pikantní je, že tato korpulentní grácie ráda překvapovala mnohé konkurenty svou svižnou jízdou. Mezi mnohými sesbíranými vavříny je jistě jedním z nejhřejivějších několikanásobný titul z mezinárodní soutěže Marathon de la Route 1966. Zde dosáhly ve své kategorii na první tři místa právě zúčastněné šestsettrojky. Třešničkou na dortu pak zůstalo ocenění prvním místem v kategorii národních týmů.
Oslavu si zaslouží
Padesát křížků této stále elegantní dámě neubírá na jejím šarmu. Ba naopak, vzrůstá zájem sběratelů historických vozidel. Mezi lidmi také konečně mizí zakořeněná a nesmyslná pověra, že osobní Tatry byly pouze „komunistickými papalášskými vozidly“. Opravdoví znalci totiž vědí, že Tatra se stala dodavatelem ministerských vozidel již za Masarykovy 1. republiky.
Kulatiny šestsettrojky slaví Technické muzeum Tatra v Kopřivnici. Zdejší pracovníci pod vedením p. Vladimíra Míčka nyní připravují výstavu motorů T603 respektive všechny jeho hlavní vývojové etapy. Bližší informace ZDE. |
Mezi automobily, jejichž karoserie navrhl Josef Sodomka, byl i známý poválečný Tatraplán. |
Prototyp Tatra 603 X (1966) |
Tatra 607 - Monopost (1953) |
Prototyp Tatra 603 A (1962) |
Tatra 77 (1934) |
Tatra T2 - 603, model 67 |
Tatra T2 - 603, model 68 |
Tatra T2 - 603 |
Tatra T2 - 603 |
Podélný řez vozem Tatra 603 |
Přístrojová deska Tatry T2 - 603 |
Setkání proudnicové Tatry 603 a proudového MIGu 15 |
Tatra 603 |