Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Daihatsu: Dvoutakt se vrací a chutná mu nafta

  22:55aktualizováno  31. října 13:02
V našich zeměpisných šířkách nepříliš sledovaná automobilka Daihatsu se občas blýskne něčím originálním. Zatím poslední lahůdkou je pokročilá studie malého prakticky použitelného vznětového dvoutaktu, řešící hned několik dosavadních problémů. Dieselový dvoutakt by se měl dostat pod kapotu mikrocabria copen.
Dvoutaktní dieselmotor Daihatsu

Dvoutaktní dieselmotor Daihatsu | foto: Daihatsu

Východ dvoutakt zná

Dvoutaktní turbodiesel není pro obyvatele tzv. Východního bloku nic nového; přesně takový poháněl těžkou lokomotivu M62 z ukrajinského Vorošilovgradu, která v tisícikusových sériích tahala přetížené nákladní vlaky po celé východní Evropě – u nás pod označením T679.1 (781) a přiléhavou přezdívkou Sergej.

Mimoděk se stal učebnicovým příkladem všech problémů, se kterými si musí poradit novodobí konstruktéři, rozhodnuvší se kvůli nesporným výhodám tento koncept vrátit do hry. Na jedné straně doslova vír v palivové nádrži, na té druhé kvanta decibelů a škodlivých výfukových zplodin.

I mimo socialistický sektor se tato koncepce uplatnila v hromadném měřítku - stovky typů legendárních amerických trucků na ni též spoléhaly.

O něco blíže běžným motoristům je legendární Trabant, který sice spaloval namísto nafty suspenzi benzínu s olejem, avšak jednalo se také o dvoutaktní dvouválec. Každý, kdo někdy viděl jeho motor rozebraný, udělá si snadno představu o tom, jak jednoduchý stroj je.

Daihatsu Copen

Podle prozatím nepotvrzených informací by se unikátní dvoutaktní diesel měl dostat pod kapotu kapesního kabrioletu copen. Dvoumístné autíčko je dlouhé 3,4; široké 1,5 a vysoké 1,3 metru, váží 830 kilogramů. Verze s benzinovým motorem 0,66 litru se 47 kilowatty výkonu (68 koní) vyjde v přepočtu přibližně na půl milionu korun.
Jde to i ekologicky

Novodobé pokusy začínají na opačném konci výkonového spektra než sovětská lokomotiva. Nejmenší japonská automobilka se rozhodla vyvinout jednoduchou, úspornou a čistou jednotku pro pohon menších aut.

Vytvořila tedy dvouválec o zdvihovém objemu 1,2 l s vyvažovací hřídelí pro dosažení klidného běhu. Tajemství úspěchu se skrývá v nejnovější generaci přesného elektronicky řízeného vysokotlakého vstřikování common-rail a dvoustupňovém přeplňování sériově řazenými Rootsovým dmychadlem a výfukovým turbodmychadlem. Motor už dnes umí plnit emisní normu Euro V.

Největšími výhodami popsaného agregátu jsou – mechanická jednoduchost a předpokládaná vysoká spolehlivost, nízká spotřeba a úroveň emisí a zejména vysoký měrný výkon – dvanáctistovka bez problémů dosahuje 65 kW a 230 Nm, to vše s velmi dobrými výkonovými křivkami a klidným během. Srdce spořivých řidičů možná zanedlouho začnou bít dvoutaktně.

Elektronicky řízená recirkulace výfukových plynů (EGR) ve spolupráci s optimalizovaným obtokovým kanálem, tvarem spalovací komory a kontrolovanou rotací směsi a výplachem se starají o velmi nízkou spotřebu paliva i úroveň emisí, zejména NOx, které patří k hlavním slabinám moderních čtyřdobých motorů.

Každý válec disponuje jediným (výfukovým) ventilem, poháněným vačkovou hřídelí s rolnami, omezujícími odpory a opotřebení. Oddělené mazání nevyžaduje přimíchávání oleje do paliva a trojice pístních kroužků na každém pístu se stará o minimalizaci jeho spotřeby.

Neméně zajímavé je i přeplňování – přímo v sání je zabudováno nízkovýkonné dvoulopatkové Rootsovo dmychadlo, poháněné řemenem od klikové hřídele. V nízkých otáčkách se stará o optimální plnění samo, ve vyšších sepne obtokový ventil a do plnícího okruhu se přidá výkonnější výfukové turbodmychadlo, které s rostoucími otáčkami převezme většinu zátěže. Přepracované chlazení s optimalizovaným průtokem hlavou válců lépe odolává špičkové tepelné zátěži, charakteristické pro dvoutakt, z téhož důvodu byl přemístěn i vyplachovací kanál.

Autor:

Den otevřených dveří letiště Náměšť

Ve středu 1. května se na letišti Náměšť poprvé veřejnosti představí nové vrtulníky AH-1Z Viper a UH-1Y Venom. K vidění bude další letecká i pozemní technika.

Mohlo by se hodit

Témata: Daihatsu, Trabant, Vlak
  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Analýza: EU by k zastavení ataku elektromobilů z Číny potřebovala 50% cla

30. dubna 2024

K zastavení přílivu levných elektromobilů z Číny by Evropská unie musela na dovoz těchto vozů...

Hračka do terénu CFMOTO v akci. Novinku roku jsme zkusili jako první z Česka

30. dubna 2024

Exkluzivně Největší novinka letošního roku je tady. Enduro CFMOTO 450MT jsme vyzkoušeli mezi prvními na světě....

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

Získejte ZDARMA dětskou opalovací kosmetiku Lirene
Získejte ZDARMA dětskou opalovací kosmetiku Lirene

S příjemnými hřejivými pocity ze slunečních paprsků k nám ale míří i nebezpečné UV záření. To na nás působí celoročně, a proto je důležité sebe i...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...

Muž má recept na dlouhověkost, v jednašedesáti je ve skvělé formě

Dave Pascoe chce dokázat světu, že i v důchodu můžete vypadat jako za mlada a také se tak cítit. Stačí dodržovat pár...