Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Co do nádrže? Obilí, vodík, cukrovku, dřevo a rákos

  13:16aktualizováno  19:26
U prázdných benzinek zatím nestojíme. Nemusí však trvat dlouho a můžeme bezmocně hledět na plná čerpadla, kde bude litr benzinu stát více, než naše peněženka snese. Máme nějaká východiska z podobné situace? Snížení cen ropy k nim asi nepatří. Tato surovina je už dnes drahá. Bude ještě dražší, až se Čína nebo Indie začnou v počtu aut vyrovnávat Spojeným státům.

Benzin, nafta, čerpací stanice | foto: Libor TeichmannMF DNES

Čtěte také: Volkswageny budou jezdit na slámu, mercedesy na dřevo

Obyvatelé USA vlastní 220 milionů aut - dvě pětiny z půl miliardy osobních vozů na této planetě.

Na každého dospělého Američana tak připadá jedno auto. Proto Spojené státy aktivně zvažují, co bude za dvacet či třicet let pohánět jejich vozidla.

Vodíková naděje?
Asi nejvíce očekávání vyvolává v Americe i jinde ve světě vodík. Nikdo však neví, kdy se splní. Za patnáct let? Za padesát? Nebo ještě později? "Je to dlouhodobá naděje," konstatuje Daniel F. Becker z ekologické skupiny Sierra Club.

Po světě už jezdí prvních pár set aut na vodíkový pohon. Některá tento plyn jednoduše spalují, jiná ho využívají v palivových článcích k výrobě elektřiny, která pohání vůz.

Hondu FCX, s níž jezdí kalifornský manažer Jon Spallino, pohání elektřina z palivových článků. "Když mne doženou auta jako porsche nebo bentley, jen si tak říkám, že je to hezké, ale za peníze, které stojí tohle, bych si jich koupil deset," řekl Spallino reportérovi listu New York Times.

Cena vodíkových aut se pohybuje mezi půl milionem a milionem dolarů, což není zrovna výzva k masovému šíření. Honda sice chce do roku 2015 snížit jejich cenu na 50 tisíc dolarů, ale i to je pro běžného spotřebitele hodně.

Ještě větším problémem než cena auta může být palivo. Dnes se to projevuje nedostatkem stanic, kde lze vodík "tankovat". Až se vodíková auta rozšíří, přijdou potíže se zajištěním dostatku "paliva". Nikde na světě nenajdeme ložiska vodíku. Musí se vyrábět. A to je kámen úrazu.

Ekologové protestují proti získávání vodíku pomocí uhlí či zemního plynu. Tvrdí, že se tak uvolní stejné, ne-li větší množství škodlivých látek jako u dnešních aut.

Na překážky naráží i jediná cesta k výrobě vodíku, která je ekologicky "čistá" a široce dostupná: rozklad vody pomocí elektřiny. Aby na to bylo dost proudu, musel by svět začít s masovou výstavbou atomových elektráren.

Elektřina z větrných elektráren tak sporná není. Ale když Britové počítali, co by potřebovali k výrobě vodíku pro celou svou flotilu aut v roce 2020, vyšla jim absurdní čísla: celé pobřeží Británie by musel lemovat pás větrných turbín široký deset kilometrů. V Evropě je přitom jen málo zemí, kde jsou podmínky pro fungování větrných elektráren tak příhodné jako v Británii.

Ale i kdyby výroba přestala být problémem, nemá vodík vyhráno. Není nijak snadné skladovat či přepravovat tak nestabilní, výbušný plyn. I nejoptimističtější vize proto přisuzují vodíkovým autům v brzké budoucnosti jen omezenou roli.

Podle analýzy německé firmy Linde AG by mohlo v roce 2020 jezdit po cestách EU asi šest milionů vodíkových aut. To se zdá hodně. Jenže v Unii jezdí už dnes téměř 200 milionů automobilů a za čtrnáct let se jejich počet možná přiblíží ke čtvrt miliardě. Evropa uvolňuje na vývoj vodíkového auta stejné, ne-li větší sumy než USA. Lze tedy pochybovat, zda se bude americká vodíková skutečnost roku 2020 zásadně lišit od té evropské. Co tedy bude pohánět drtivou většinu aut Evropy i Ameriky?

"Benzin" pro 21. století
Vodíková "hodina slávy" zatím jako by končila. Po letošním projevu prezidenta George W. Bushe o stavu Unie je středem pozornosti obyčejný alkohol: etanol.

"Budeme financovat další výzkum moderních metod výroby etanolu nejen z obilí, ale i ze zbytků dřeva, lodyh a rákosu. Naším cílem je, aby byl nový druh etanolu praktický a konkurenceschopný do šesti let," prohlásil Bush. Tento záměr podporuje i studie amerických odborníků z Cornell University a z kalifornského Berkeley, o níž v lednu informoval časopis Science. Podle studie jsou USA připraveny na etanol. Ten prý může za pár let nahradit 20 až 30 procent paliv, jež země spotřebovává dnes.

Brazílie chce do pěti let převést až čtyři pětiny svých aut na etanol. Tato země ví, co dělá: po třicetiletém úsilí se stala světovou jedničkou ve využití alkoholu jako paliva. Přesto nejsou Brazilci nejodvážnější. Snad nejrazantnější krok chystají Švédové, kteří se chtějí s ropou úplně rozloučit. "Naše závislost má být překonána do roku 2020," řekla podle listu The Guardian švédská ministryně pro udržitelný rozvoj Mona Sahlinová. Její země chce benzin a diesel nahradit palivy z obnovitelných zdrojů, ať už to bude bionafta z řepky či etanol z obilí a cukrovky.

Ani ve Švédsku to není nějaká náhlá, neočekávaná změna. Je to spíše jen poslední krok na dlouhé cestě: od roku 1970 snížili Švédové svou závislost na ropě ze 77 na 32 procent. Jejich země kryje z alternativních zdrojů čtvrtinu své spotřeby energie - to je čtyřikrát vyšší podíl než v průměrné zemi EU.

Proč však tolik povyku kolem etanolu? Je to s ním určitě jednodušší než s vodíkem. Lze jej snadno míchat do benzinu, a pokud tvoří méně než pět procent směsi, nejsou u aut nutné žádné technické úpravy. Při vyšším podílu etanolu je sice nutné nahradit například gumové součásti, které tato látka ničí, avšak rozdíl mezi cenou motoru na benzin a na paliva s etanolem činí podle amerických údajů pouhých 150 dolarů.

Ve srovnání s vodíkem má etanol i jistou psychologickou výhodu. To by dobře chápal Jon Spallino, jemuž známí říkají, že jezdí na "Hindenburgovi". Tak se jmenovala vodíková vzducholoď, jejíž zánik v plamenech ukončil éru vzdušných plavidel. U etanolu a bionafty vyráběné z odpadních olejů i olejnatých plodin se katastrof nikdo bát nemusí. Rozdíl proti dnešním autům je minimální. Snad jen nádrže musí být větší, aby s nimi auta urazila tutéž vzdálenost jako vozy na benzin a naftu. Etanol uvolňuje méně energie než paliva z ropy.

Biopaliva by dala novou šanci zemědělství, odvětví, které dnes ve vyspělých zemích spíše skomírá. Etanol vyrobený z přebytků obilí by jen v Británii zajistil snadné splnění cíle, k němuž chce Unie dospět do roku 2010. Tou dobou mají biopaliva i v Česku tvořit aspoň 5,75 procenta pohonných látek roztáčejících motory aut.

Takový záměr je splnitelný v Evropě, stejně jako v USA. Znamená to však, že alkohol může rychle a úplně nahradit benzin a jiná neobnovitelná paliva, jako např. zemní plyn?

Analytikové amerického ministerstva energetiky si to nemyslí. Výhled, který zveřejnili loni v prosinci, předpokládá, že za dvacet let budou americká auta potřebovat 26,1 milionu barelů paliva denně. Etanol bude tvořit jen zlomek tohoto množství: 738 tisíc barelů denně.

Alkohol totiž nelze všude produkovat tak snadno a levně jako v Brazílii, kde se vyrábí z cukrové třtiny. Situace by se asi změnila, kdyby bylo možné vyrábět etanol nejen z obilí či cukrovky jako dnes, nýbrž i ze zbytků dřeva a dalších organických hmot nebo z odpadů.

USA tu mají větší šance díky náskoku v odvětví, které Evropa zatím spíše šikanuje. Biotechnologie mohou být cestou, jak vyrábět pohonné hmoty snad ze všeho, co lze přeměnit na alkohol.

Pak by asi padla i hlavní překážka pro šíření tohoto paliva: vysoká cena. Etanol je v USA asi o pětinu dražší než benzin, a tak - i když má stále více lidí auta na oba typy paliva - používají jen jedno: to levnější.

Dokud se však neobjeví nové, masově použitelné technologie, zůstane role etanolu omezená - a totéž platí asi i pro bionaftu, v jejíž výrobě je "jedničkou" EU. Olejnaté plodiny, z nichž se vyrábí, přece jen nelze pěstovat neomezeně.

Pomalé cesty k zítřku
Zdá se tedy, že čas energetických zázraků zatím nepřišel. V roce 2020 či 2030 budeme asi stejně jako dnes lít do nádrží aut stále dražší benzin a naftu. Rozdíl (i cenový) bude spočívat asi jen v tom, jakou část pohonných hmot budou tvořit příměsi.

Jsou ještě jiná řešení? Elektromobily poháněné bateriemi k nim stále nepatří. Vodíková auta s palivovými články jsou vynalézána mimo jiné proto, aby cestování nezáviselo na bateriích - na jejich omezené výkonnosti a dlouhém dobíjení.

Firmy se snaží odstranit tuto slabinu elektromobilů nabídkou hybridních vozů, jež spojují elektromotor s pohonem na benzin či biopaliva. Dva motory pod jednou kapotou, to je složité a ne úplně levné řešení.

Spotřebu benzinu to však omezí a hybridy jej dokážou i lépe využít. Firmy jako Honda či Toyota v nich proto vidí budoucnost. V USA jezdil už v roce 2004 aspoň milion těchto aut a za šest let jich má být sedmkrát více.

Možná nejjistější cestou k omezení ropné závislosti však zůstává zlepšování existujících vozidel. Zkušenosti ukazují, jak účinné to může být. Po ropné krizi v roce 1973 zavedly USA přísná pravidla pro využívání paliv a nutily výrobce ke zvýšení účinnosti motorů. Výsledkem bylo prudké snížení dovozů ropy: jejich podíl na celkové spotřebě klesl do roku 1985 ze 46 na 27 procent.

Podobný efekt by mělo zvyšování výkonnosti motorů spolu se snižováním váhy aut i dnes. Na stejné množství benzinu by tak mohlo jezdit mnohem více aut. Byla by to výhoda i pro budoucnost: výkonnější motory by lépe využívaly omezené zdroje biopaliva, lehčí vozy by spotřebovaly méně elektřiny, ať už z palivových článků nebo z baterií.

Nástup hybridů a úspornějších aut by asi neznamenal začátek nového automobilového věku - ale aspoň by na něj mohlo začít svítat.


Honda představila na autosalonu v Ženevě vodíkový FCX concept. Fialový luxusní sedan pro čtyři pohání soustava elektromotorů živených vodíkovými palivovými články. Nádrže s vodíkem jsou schované pod podlahou kufru. Přední kola roztáčí 80 kW, každé ze zadních kol pak dostává po pětadvaceti kilowattech.

Ladné čtyřdveřové kupé nevyniká jen netradičním systémem pohonu. Za pozornost stojí interiér hýčkající řidiče a spolujezdce. FCX si řidiče změří při nastupování a automaticky přenastaví polohu sedačky, pedálů a volantu.

Část přístrojové desky před spolujezdcem se pak sklápí v rozsahu 45 stupňů. Při vysokých rychlostech se segment vyklopí vzhůru a dodává pocit bezpečí bohatě obestavěného interiéru. Při nízkých rychlostech se naopak sklopí dolů a přidá na vzdušnosti.

Honda FCX v číslech:

délka: 4720 mm
šířka: 1870 mm
výška: 1430 mm
rozvor: 2900 mm

Autoři:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Chce Tesla místo levného elektromobilu samořízené taxi? Lži, tvrdí Musk

Únik informací z interního memoranda potvrzuje, jak mají servisní technici...

Americká automobilka Tesla zrušila plán výroby levného elektromobilu, informuje v pátek agentura...

Trend roku 2024: Elektrická bublina splaskává, trumfy drží v rukou hybridy

Britská rada pro reklamu (ASA) zakázala značkám BMW a MG používat v reklamách...

VIDEO Když ne elektromobil, tak alespoň čtvrt- nebo poloelektromobil? Poptávka po elektrických autech...

Šéf Stellantisu řeší nadváhu elektroaut. Vozí půl tuny materiálu navíc

Nová platforma STLA Medium koncernu Stellantis

Automobilový průmysl bude muset v příštích deseti letech snížit hmotnost baterií pro elektromobily...

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

Koncept malého elektrického SUV Škoda Epiq

VIDEO Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

Naprostá katastrofa, říkají analytici. Tesle poprvé za čtyři roky klesl odbyt

Americká společnost Tesla v úterý 22. března oficiálně otevřela svůj nový závod...

Odbyt amerického výrobce elektromobilů Tesla se v letošním prvním čtvrtletí snížil o téměř devět...

V Česku loni rekordně přibylo dobíjecích stanic. Počet stoupl téměř o polovinu

Poslední nabíjení Enyaqa na cestě, u nabíječky E.ON na Vystrkově u D1.

VIDEO Česko loni zažilo boom dobíjecích stanic pro elektroauta. Stanic loni přibylo až o 40 % a na konci...

Do dobíječek dá stát dalších šest miliard. Už jich je víc, než auta potřebují

Dále v Jihočeském kraji provozuje například ČEZ 20 veřejných dobíječek. Jsou v...

Dalších šest miliard korun plánuje ministerstvo dopravy v příštích letech využít na výstavbu nových...

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Hračka do terénu CFMOTO v akci. Novinku roku jsme zkusili jako první z Česka

30. dubna 2024

Exkluzivně Největší novinka letošního roku je tady. Enduro CFMOTO 450MT jsme vyzkoušeli mezi prvními na světě....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

Autovideo týdne: Kupte si Sennův „služebák“, který právě před 30 lety osiřel

5. května 2024

První květnový den uplynulo přesně třicet let od chvíle, kdy Ayrton Senna přišel na okruhu v Imole...

Nadšenci nastartovali své poklady a pádí z Prahy. Cílem je dojet do Atén

4. května 2024  13:35

V druhém ročníku akce Oldtimer Express vyrazilo v sobotu ráno z Prahy 43 posádek veteránů,...

Po Okruhu Českobrodském uháněli autodědečci i veteránský dorost

4. května 2024

Okruh Českobrodský, slavný závod s devadesátiletou tradicí, odstartoval svůj jubilejní ročník ve...

Před sto lety potkal Rolls Royce, aby postavili nejlepší auta světa

4. května 2024

Na den přesně před 120 lety se v Manchesteru poprvé setkali Henry Royce a baronet Charles Stewart...

Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!
Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!

Správné finanční návyky a dovednosti vznikají právě v dětství. Mnoho dětí je přijímá přirozeně od svých rodičů, kteří jsou pro děti velkým vzorem....

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....