Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Poláci vzpomínají na slavnou Syrenu. Sporťák, který nikdy nevyjel

  14:16
Jedno z mála opravdu polských aut pamatuje asi málokdo. Syrena byla polským Trabantem a vyráběla se 25 let. Vznikl i jeden prototyp sportovního auta, který byl nápadně podobný tehdejšímu Chevroletu Corvette. Dnes vedle jeho replik vzniká i novodobá Syrena Sport.
Syrena Sport

Syrena Sport | foto: NowaSyrena.com

Syrena bylo malé auto původem z varšavské továrny FSO (Fabrika Samochodów Osobowych). Dvoudveřové autíčko bylo dobovým konkurentem třeba trabantu. Zpočátku s dvouválcovým dvoutaktem, ale s plechovou karoserií pomáhalo motorizovat naše severní sousedy.

Syrena se začala sériově vyrábět v roce 1957 a zhruba v této době vznikl i jediný prototyp sportovní verze Syrena Sport. Už standardní vůz měl na svou dobu docela pohlednou a moderní zaoblenou tříprostorovou karoserii, sportovní verze pak byla vyloženým elegánem. Malé dvojmístné kupé vzdáleně připomínalo Chevrolet Corvette první generace.

Ale jak bylo v tehdejším východním bloku s plánovanou ekonomikou obvyklé, na nestandardní "nelidové" speciality prostor nebyl. Československá Škoda Felicia z té doby byla neobvyklou výjimkou. Takže i Syrena Sport s laminátovou karoserií skončila jediným prototypem, který byl zničen spolu s dalšími prototypy automobilky v roce 1978. Bylo prý nutné vyklidit prostory, kde byly uskladněny.

V současnosti se však Syrena Sport opět probudila k životu. Hned několik nadšenců a firem staví, či už postavilo kopii auta. Zůstalo totiž poměrně dost fotografií a i technických záznamů ze stavby původního prototypu. Repliky vypadají jako originál, ale samozřejmě používají soudobou techniku. Jeden projekt pak plánuje vytvořit jen statickou repliku, ale co nejvíce shodnou s originálem, včetně podvozku a motoru.

Syrena Sport

Syrena Sport je i přes svůj život-neživot v Polsku motoristickou legendou, a tak není překvapením, že se o znovuvzkříšení alespoň jména pokusila skupina studentů z Vroclavské Polytechniky. Rafał Czubaj, Pavlo Burkatskyy a Maciej Marcinkowski připravili studii auta, které na původní Syrenu Sport po stránce vzhledu vzdáleně odkazuje.

Technika je ovšem nanejvýš soudobá, má pocházet z Nissanu 370Z. K jeho šestiválcovému motoru studenti přidali turbodmychadlo, takže by měl poskytovat 456 koní. Výkonové parametry jsou samozřejmě jen na papíře. Autoři nastavili maximální rychlost na 290 kilometrů za hodinu a zrychlení na stovku by mělo trvat 4,5 sekundy.

Syrena Sport

Jestli se novodobá Syrena Sport někdy dostane na silnice, to je otázkou. Jeden z autorů návrhu se podílel i na designu polského supersportu Arrinera (více zde), který to dotáhl do stavby prototypu, ale ambiciózní plány firmy se zatím nepodařilo naplnit. Syrena by to mohla mít snazší. V Polsku je to legenda, takže na slavné jméno by se pravděpodobně nechalo nalákat nemálo zájemců.

Polský poválečný automobilový průmysl stál na licenčních vozech. A právě jen syrenu můžeme považovat za zcela vlastní konstrukci. Varšavské FSO vedle ní produkovalo ještě velký sedan Warszava, který však byl licencí ruské Pobědy a ta vycházela z amerického předválečného Fordu B. Warszawa se vyráběla až do roku 1972, kdy už působila nanejvýš archaickým dojmem.

Replika původního FSO Syrena Sport

Malá syrena v prvních letech výroby neoslňovala ani kvalitou zpracování, ani výbavou. Dvouválcové dvoutaktní motory vlastní konstrukce neměly dostatek výkonu, a tak se u některých generací za příplatek dodával tříválec z Wartburgu 312. Posléze tříválcový dvoutakt začali vyrábět ve vlastní režii přímo v Polsku. Dostal se do modelu Syrena 104.

Právě od tohoto modelu dostala syrena i klasicky otvírané dveře, předchozí tři generace měly dveře otevírané proti směru jízdy. Syrena vydržela ve výrobě až do roku 1982, ale v té době už byla výroba přenesena do Bielsko-Białej, do továrny FSM (Fabryka Samochodów Małolitrażowych). V posledních letech výroby již byla syrena výrazně zastaralá. Vývoj byl od roku 1972 v podstatě zakonzervován, navíc vznikly jen dodávky a malé pick-upy. Celkem se vyrobilo přes půl milionu syren.

Replika původního FSO Syrena Sport

Vedle Syreny vznikl v Polsku ještě jeden vlastní velkosériově vyráběný vůz. Polonez se začal vyrábět v roce 1978 a ve výrobě vydržel až do roku 2002. Auto postavené na základech licenčního modelu Fiat 125p se opět proslavilo téměř výhradně jen na domácím trhu. U nás se okrajově prodávalo jen v užitkových verzích ke konci produkce.

Polský automobilový průmysl byl od sedmdesátých let postaven na licenčních produktech od Fiatu. Ve Varšavě v továrně FSO se vyráběl právě Fiat 125p, v Bielsko-Białej na jihu Polska v továrně FSM pak legendární Maluch, neboli Fiat 126p. A právě ten můžeme považovat za nástupce syreny.

Autor:
  • Nejčtenější

Putinova pojízdná pevnost s novou fasádou. Aurus je ležák, tak ho rozdávají

12. května 2024

Staronový ruský prezident vyrazil na slavnostní inauguraci ve modernizované verzi limuzíny Aurus...

Všechna Kabaňova auta. Poznejte výtvory génia, kterého ulovili Číňané

16. května 2024,  aktualizováno  9:46

Čtyřlístek, české sklo, kubismus, poštovní obálka, iPhone. Tím vším se při tvorbě svých aut...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nejprodávanější Škoda nemá tříválec a dostala funkci, kterou si snad ještě rozmyslí

16. května 2024

Octavia je nejúspěšnější škodovkou všech dob, ve čtyřech novodobých generacích jich od roku 1996...

Auta dnes může prodávat každý lúzr, říká k testu autosalónů novinář

14. května 2024

Rozstřel Investigativní tým MF DNES a iDNES.cz opět po roce otestoval české autosalóny. Průzkumníci ve...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Švýcaři varují před dětskou sedačkou, která se rozlámala při testech

13. května 2024

Test dětských autosedaček, jehož kompletní výsledky budou zveřejněny na konci letošního května,...

Autofotka: Slepice a puky patří k sobě. Podporu svátku hokeje „zavinil“ favorit

19. května 2024

Statistiky jsou v souvislosti s Mistrovstvím světa v hokeji hojně propíranou záležitostí. Kdo...

Policie prohledala pobočky Goodyearu v EU kvůli smrtícím pneumatikám

19. května 2024

Policie prohledala tento týden dva evropské závody a evropskou centrálu amerického výrobce...

Kolínskou Toyotu poprvé povede Čech. Respektovaný odborník, co zná Japonsko

18. května 2024

Novým prezidentem kolínské automobilky Toyota Motor Manufacturing Czech Republic se od června stane...

Nebezpečí nepřijde samo, musí se vyhledávat. Štreku do Atén zdolal i trabant

18. května 2024

Zdvojnásobte cestu do Chorvatska, vynechte dálnice a vezměte auto, ve kterém jste na dovolenou...

Bohužel nám to nevyšlo, oznámili manželé Pagáčovi rozchod po šesti letech

Herečka Patricie Pagáčová (35) a dramaturg Tibor Pagáč (32) se rozešli po pěti letech manželství. Žádost o rozvod zatím...

Moderátorka Petra Křivková-Svoboda přišla při tragické nehodě o manžela

Moderátorka poledních zpráv televize Nova Petra Křivková-Svoboda (41) v neděli ztratila svého manžela Ondřeje Křivku...

Zemřel Vlastimil Harapes. Baletní mistr Národního divadla i českých filmů

Ve věku 77 let zemřel tanečník a herec Vlastimil Harapes. Dlouhá léta byl sólistou baletu Národního divadla. Zahrál si...

Svěrák se na mě nedíval jen jako na hezkou buchtu, říká Radka Pavlovčinová

Jan Svěrák ji vidí jako robotku. Radka Pavlovčinová v nové hře filmového a teď už i divadelního režiséra hraje umělou...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....