Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Jak nebourat? Nissanům bez řidiče radí ryby a čmeláci

Z řidičů se stanou navigátoři, kteří nesáhnou na volant, a dopravní policisté se budou na svých hlídkách doslova nudit. Zdánlivě nereálný scénář získává každým rokem konkrétnější obrysy, naposledy se se svým antikolizním systémem přihlásil Nissan. Všimli si, že i když je ryb obří hejno, nenarážejí do sebe.

Vývoj automobilů, které nepotřebují řidiče, určoval v posledních letech hlavně Google ve spolupráci s Toyotou. Jejich bezpilotní vozy brázdí silnice v reálném provozu už několik let a mají za sebou statisíce kilometrů bez nehod. Přečtete si Auto které jezdí bez řidiče, bouralo. Může za to řidič.

Antikolizní systém vyvíjejí i v Číně a ani jejich výsledky nejsou k zahození. Bezpilotní sedan s názvem Hongqi HQ3, který je majetkem Čínské vojenské univerzity, už má za sebou například trasu mezi dvěma provinciemi dlouhou 248 km, kterou zvládl za tři hodiny a dvacet minut při průměrné rychlosti 87 km/h. Naposledy otestoval auto, které nepotřebuje šoféra, v běžném provozu Mercedes.

Další automobilkou, která chce na trh uvést bezpilotní vozy, je Nissan. Systém s názvem Autonomous Drive by se měl stát realitou během několika let. Minulý měsíc jej prezentovala na akci Nissan 360 v kalifornském Irvine.

"V roce 2007 jsem sliboval, že od roku 2010 budeme masově prodávat automobil s nulovými emisemi. Dnes je Nissan Leaf nejprodávanějším elektromobilem," říká Carlos Ghosn, výkonný ředitel aliance Renault-Nissan. "A teď slibuji, že Autonomous Drive uvedeme v roce 2020."

Antikolizní systém Autonomous Drive uvede Nissan na trh v roce 2020.

Systém využívá spolupráce laserových skenerů, čidel a kamer sledujících dění okolo vozidla. Řídicí jednotka pak dokáže ve velice krátkých časech vyhodnocovat všechny možné údaje a přizpůsobit jízdu momentální situaci na silnici.

Testování za hranicemi reality

Na konferenci Nissan názorně předvedl, jak leaf vybavený systémem Autonomous Drive dokáže plynule předjíždět, sám zastavit na semaforu nebo na značce Stop, sám vyhodnocuje situaci na křižovatce a vyhýbá se pevným překážkám stejně jako chodcům, kteří náhle vstoupí do vozovky.

K dispozici má řidič i nouzové tlačítko SOS, s pomocí kterého vůz bezpečně zastaví na co nejkratší vzdálenosti u krajnice, nebo parkování s pomocí dálkového ovládání. Při příjezdu na parkoviště stačí, když řidič vystoupí, zmáčkne tlačítko na dálkovém ovládání a vůz sám najde volné místo. Po návratu si majitel vůz zavolá zpět.

Prezentace v Kalifornii byla jen pouhou ukázkou možností systému. Automobilka teď pracuje na výstavbě testovacího parku, kde papírové atrapy nahradí skutečné zdi a překážky. Komplex by měl být hotový do konce roku 2014 a Nissan pak na něm bude testovat systém daleko za hranicemi reálného silničního provozu. Testování v extrémních podmínkách by pak mělo být zárukou, že si systém bezpečně poradí se všemi reálnými nástrahami.

V roce 2020 by pak Autonomous Drive měl být připravený k uvedení na trh. Japonci slibují, že systém bude adaptabilní napříč modelovým portfoliem a jeho cena bude reálná pro všechny zákazníky.

Rybí robot

Hlavní úkol všech "samořídících" aut je jediný: nenabourat. Elektronice nahrazující člověka se ovšem lidem moc věřit nechce. A sami bourají. I když jsou jasně dané předpisy a ulice plné značek. Všimli jste si, že lidé a zvířata do sebe nenarážejí a značky k tomu nepotřebují? Vývojáři se tomu snaží přijít na kloub a napodobit chování živých tvorů.

Nissan se intenzivnímu výzkumu svých aut budoucnosti věnuje několik let ve spolupráci s prestižními univerzitami jako MIT, Stanford, Oxford, Carnegie Mellon nebo Tokijskou univerzitou. Jedním ze systémů, který vznikl z podobné spolupráce, je i Eporo, šest malých robůtků, kteří mají jednu základní vlastnost: nikdy do sebe nenarazí.

Inženýři se při vývoji inspirovali u Matky přírody, kde podle svých slov našli nejvyšší formy antikolizních systémů přímo v v akci. "Konkrétně šlo o vzorce chování u ryb," říká Toru Futami, vedoucí výzkumného týmu Nissanu.

Největší výhodou epora je, že se nemusí spoléhat pouze na dopravní značky nebo jízdní pruhy nakreslené na silnici. "Hejna ryb mají tři základní pravidla: nikdy se nevzdaluj daleko, nedostaň se moc blízko a nevrážejte do sebe," doplňuje Toru Futami. "Když se tato pravidla ryby učí, nemají žádné nalinkované čáry, podle kterých se mají pohybovat, ale i tak dokážou plavat velice těsně vedle sebe."

Robůtci využívají k výzkumu okolního terénu technologii LRF (Laser Range Finder), která byla pro změnu inspirována čmeláky. Ti totiž mohou pozorovat okolní prostředí v úhlu přes 300 stupňů a stejné schopnosti mají i senzory epora.

Roboti dokáží komunikovat sami mezi sebou tak, aby zjistili vzájemnou pozici a dokázali se tak vyhnout kolizi. Během "jízdy" pak mohou cestovat vedle sebe nebo za sebou. Záleží na okolním prostředí. Jejich jediným posláním je vyhnout se za každou cenu kolizi.

Autor:
  • Nejčtenější

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nejhorší je, když sháníte auto narychlo, varuje expert na ojetinový byznys

6. května 2024

Byznys s ojetinami v Česku stále roste. Po období, kdy ceny rostly a auta z druhé ruky šla na...

Hračka do terénu CFMOTO v akci. Novinku roku jsme zkusili jako první z Česka

30. dubna 2024

Exkluzivně Největší novinka letošního roku je tady. Enduro CFMOTO 450MT jsme vyzkoušeli mezi prvními na světě....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

Tajný tip v bazaru: HR-V je typická honda, vzor spolehlivosti

6. května 2024

Premium Nedá se říct, že by Hondy HR-V druhé generace byla levná auta. Nejdostupnější bazarovky jsou pořád...

V bahnění, brodění a tahání vejtřasky závodily i traktoristky

6. května 2024  12:30

Brodění traktorů bahnem, vyjíždění prudkých svahů či vybírání zatáček viděli návštěvníci...

Nejhorší je, když sháníte auto narychlo, varuje expert na ojetinový byznys

6. května 2024

Byznys s ojetinami v Česku stále roste. Po období, kdy ceny rostly a auta z druhé ruky šla na...

Autovideo týdne: Kupte si Sennův „služebák“. Japonské ferrari před 30 lety osiřelo

5. května 2024

První květnový den uplynulo přesně třicet let od chvíle, kdy Ayrton Senna přišel na okruhu v Imole...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....

Ukradené auto s AirTagem si našel, ale od policie dostal vynadáno

Vyjít ráno před dům a nenajít tam svůj vůz je noční můrou každého majitele. Do takové nezáviděníhodné situace se dostal...