Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Chrysler 200: američan s italskými kořeny se do Evropy nepodívá

Chrysler 200 je s hrdostí navržený, vyvinutý a postavený v Michiganu, říká americká značka o své novince. Patos je na místě, je to typické americké auto. Ovšem s geny Fiatu. Do Evropy však "dvoustovka" nedorazí. Osobně to na detroitském autosalonu prohlásil kapitán spojených koncernů Fiat-Chrysler Sergio Marchionne.
Chrysler 200

Chrysler 200 | foto: Chrysler

Chrysler 200 je úplná novinka značky, která se pod vedením Fiatu, jemuž to ovšem zrovna doma moc "nešlape", zázračně uzdravila a prodeje zase utěšeně rostou. Marchionne tedy bude mít dost peněz na své velké plány s Alfou Romeo, ze které chce za pár let postavit "italské BMW". Ale to je jiná písnička.

V Detroitu jde teď hlavně o "dvoustovku". Původně se myslelo, že sedan velikosti přibližně Škody Superb, ovšem s americky rozmáchlými motory pod kapotou, zamíří do Evropy se značkou Lancie. Jenže s tím je teď konec, více v článku zde.  A tak si Američané nechají novinku pro sebe. Marchionne doslova v Detroitu řekl: "Pro model těchto rozměrů tam není trh. Malé prodeje by zdůvodnily investice pro uvedení na trh Evropě. Vylučuji evropskou homologaci." Možná tím chtěl popíchnout autority schvalující vozidla do provozu na obou stranách Atlantiku, aby sjednotily homologační předpisy. Právě před koncem roku se o tom začalo nahlas mluvit.

Chrysler mluví o dvoustovce jako o sedanu střední velikosti, to je v Americe kategorie, ve které se ročně prodají dva miliony aut. Jako technický základ použili konstruktéři platformu CUSW, kterou vyvinul Fiat, nejprve na ní vyjela Alfa Romeo, což je evropský hatchback třídy VW Golf, následně dorazil americký frajerský sedan Dodge Dart, který teď dělá parádu i v Číně, jako hatchback Fiat Viaggio

Chrysler 200 bude o něco větší a majestátnější, délkou má na dohled pět metrů (488 cm). Flexibilita platformy umožňuje pod kapotu nacpat i šestiválec.

O designu si Evropan pomyslí svoje. Chrysler ho popisuje jako nestárnoucí, založený na jednoduché eleganci. V Evropě, kde nám značky ordinují dravost a dynamiku, se tak sošná a elegantně majestátní auta však hledají těžko. Chrysler ještě vyzdvihuje skvělou aerodynamiku, která má pozitivní vliv na odhlučnění. Nová dvoustovka je prostě klasický americký sedan, tradicionalista.

Technikou je to ovšem inovátor. Vždyť do obnovy fabriky, kde se bude vyrábět, investoval Chrysler miliardu dolarů. 

Pod kapotu se kromě klasického vidlicového šestiválce 3,6 Pentastar s výkonem 295 koní dostane také 184koňový čtyřválec 2,4 litru osazený fiaťáckým vynálezem, systémem multiair, což je elektronické ovládání sacích ventilů, čtěte zde. Motory jsou uložené pod kapotou napříč a standardně pohánějí přední kola, která jsou zavěšená na vzpěrách McPherson, zadní náprava je víceprvková, obě využívají hliníkové komponenty.

Dvoustovka nabídne také provedení s pohonem všech kol, řešeným mezinápravovou spojkou, která pošle sílu na zadní kola jen v případě potřeby. Maximálně mohou kola zadní nápravy přenášet 60 procent výkonu.

Povinností je automat, manuály Američané do takových aut nechtějí, takže ani nebude v nabídce. Klasická měničová automatické převodovka pro dvoustovku pochází od ostatních modelů skupiny Chrysler, má devět stupňů a v Česku ji znají třeba ti, kdo mají aktuální provedení Jeepu Grand Cherokee vyrobeného od loňského roku. Chrysler 200 má být prvním modelem značky, který nabídne pádla pod volantem pro řazení, když do něj chce řidič zasáhnout. Klasický volič nahradil otočný ovladač podobný tomu v moderních jaguarech.

Nechybí multimediální systém ovládaný přes dotykový displej a plejáda asistentů a hlídačů, adaptivním tempomatem počínaje a udržovačem v jízdním pruhu konče.

Prodeje odstartují v druhé čtvrtině letoška, na výběr bude ze čtyř provedení, startovací cenu stanovili na 22 tisíc dolarů bez daně, tedy asi 450 tisíc korun. 

Den otevřených dveří letiště Náměšť

Ve středu 1. května se na letišti Náměšť poprvé veřejnosti představí nové vrtulníky AH-1Z Viper a UH-1Y Venom. K vidění bude další letecká i pozemní technika.

Mohlo by se hodit

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

Přehlídka automobilových perel vzdala hold zapomenutým českým značkám

29. dubna 2024  10:30

Výstava automobilových veteránů v pražské Hostivaři připomněla výročí 90 let Jawy a 100 let...

Seat jede dál, přijdou facelifty a větší odlišení od značky Cupra

29. dubna 2024

Evropské automobilky se možná až příliš shlédly ve velkých vozech, na kterých je větší marže, a...

Sdílení aut není jen doménou mladých. Zájem mají i padesátníci

29. dubna 2024

Carsharing je alternativou ke klasickému vlastnictví automobilu, na kterou sází města i...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...