Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Nachytali jsme špiony na autosalonu v Paříži. Servítky si neberou

Exkluzivně
Paříž (Od zpravodaje iDNES.cz) - Metr, kus plastelíny, foťák, baterka... To není krabička poslední záchrany moderního skautíka, je to špionské nádobíčko. Na autosalonu v Paříži se opět vyrojili špioni, kteří studují dopodrobna konkurenci. Ostychem netrpí.
Špioni na pařížském autosalonu v roce 2014

Špioni na pařížském autosalonu v roce 2014 | foto: František Dvořák, iDNES.cz

Čtveřice nenápadných Japonců už dvacet minut studuje nový Opel Corsa, že to auto stojí na vyvýšeném pódiu a jsou tak všem na očích, jim vůbec nevadí. Jeden si svítí baterkou kamsi do útrob motorového prostoru. Druhý zkoumá spáry a zakončení těsnění na dveřích. Další studuje uchycení kapoty a čtvrtý ohmatá snad každý plast v motorovém prostoru.

Špioni na pařížském autosalonu v roce 2014

Vypadají jako zvědaví diváci, jakých potkáte na autosalonech spousty. Špiona ale poznáte podle desek se spoustou papírů s připravenými formuláři a tabulkami. Nejdůležitější novinky v nich mají své sloupce, kam inženýři automobilek, kteří jsou v Paříži na výzvědách, zapisují poznámky.

Jsou skvěle vybavení. Důležitým tématem dneška je ochrana chodců v crashtestech. Výrobci kvůli tomu musí volit nákladná řešení v podobě venkovních airbagů nebo aktivních kapot, které se při střetu zvednou. Špion má za úkol zmapovat novou corsu.

Špioni na pařížském autosalonu v roce 2014

Má na to speciální formulář a originální přípravek. Stanovení míst, na kterých se provádí crashtest zkoumající ochranu chodců, je hotová věda. Tajemný muž na to má červené přísavky a provázek, kterými umí místa na předku auta naměřit. Vše pečlivě zakreslí a nafotí.

A ještě jednu vychytávku má v kapse: kus modelíny. Plastickou hmotu přiloží a vytvaruje podle prolisu na boku auta, druhý ho kryje a opatlané místo pak otře kapesníkem. Pak se schovají do kouta expozice. Otisk přeříznou napůl a obkreslí profil na papír. Všimněte si, že má na dalších lejstrech naskicované technické řešení detailu, které okoukal jinde.

Špioni na pařížském autosalonu v roce 2014

Autosalony jsou k okukování konkurence

Redaktoři iDNES.cz byli několikrát na různých evropských autosalonech svědky toho, jak příliš zvědavé návštěvníky z expozic některých značek vyháněli. Obvyklé to ale není. „Nemůžeme tomu nijak zabránit. Patří to k autosalonům,“ komentuje Vítek Pelc ze Škody Auto. Na stánku české značky redaktor iDNES.cz zastihl špiona, který s magnetem zkoušel, zda je karoserie nové fabie z ocelového plechu - čtěte zde

Nejaktivnější jsou na evropských autosalonech pravděpodobně Asiaté s velkými deskami plnými tabulek, do kterých vypisují různé údaje, do detailu proměřují vystavené novinky a fotí drobnosti, třeba spáry kolem oken.

Fotografové pak často šílí z nenápadného chlapíka, který proměřuje každičký kout kufru a ne a ne se od auta hnout. Nohy čouhající zpod auta jsou tu na denním pořádku.

Novým hitem je prý špendlík, kterým se zkouší pevnost čalounění. Magnet pro zjištění, zda je víko kufru nebo blatník z plastu nebo ocelového plechu, je samozřejmou výbavou špiona.

Aby Asiaté nebyli tak nápadní, často na tuto práci najímají a proškolují „domácí“ návštěvníky autosalonů. Na Ženevském autosalonu si tak údajně přivydělávají francouzští a švýcarští penzisté. V Paříži dělal nafocené pětici Japonců společnost mladý Francouz.

Špioni patří k autosalonům už tradičně. „Autosalony slouží i k tomu, abych se podíval, co dělá konkurence,“ přiznává pro iDNES.cz jeden ze zástupců vystavující automobilky. „Jdu se podívat na nové mondeo,“ říká jeden ze Škodováků.

Světoznámé jsou návštěvy šéfa koncernu Volkswagen Martina Winterkorna na stánku korejského Hyundaie. I letos se zašel na dravého konkurenta podívat, tentokrát bez extempore. Před několika lety totiž unikl na veřejnost záznam, ve kterém technicky erudovaný Winterkorn před svými spolupracovníky neskrývá údiv nad kvalitami Hyundaie i30, který konkuruje Golfu - čtěte zde.

Letos prý byla delegace korejské značky obhlédnout podle očitého svědka expozici Nissanu, kde se představuje model pulsar, který by mohl právě i30 zatopit.

Jde o čas

Proč špionují inženýři na autosalonech? Jde o čas. Automobilky si auta konkurence samozřejmě kupují, rozebírají je a dopodrobna je studují ve svých vývojových centrech. Jenže se k nim dostanou až měsíce po autosalonu, než odstartuje prodej a auta doputují k zákazníkům. Tím, že si auto prostudují na autosalonu, ušetří vývojáři měsíce. Pro ilustraci: nový Renault Espace se představil v Paříži teď, do prodeje dorazí až po novém roce, a další důležitá pařížská premiéra Mazdy MX-5 ještě později.

Špioni na pařížském autosalonu v roce 2014
Špioni na pařížském autosalonu v roce 2014

Podívejte se, jak automobilky připravují své expozice pro autosalon:

1. října 2014

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hračka do terénu CFMOTO v akci. Novinku roku jsme zkusili jako první z Česka

30. dubna 2024

Exkluzivně Největší novinka letošního roku je tady. Enduro CFMOTO 450MT jsme vyzkoušeli mezi prvními na světě....

Po Okruhu Českobrodském uháněli autodědečci i veteránský dorost

4. května 2024

Okruh Českobrodský, slavný závod s devadesátiletou tradicí, odstartoval svůj jubilejní ročník ve...

Před sto lety potkal Rolls Royce, aby postavili nejlepší auta světa

4. května 2024

Na den přesně před 120 lety se v Manchesteru poprvé setkali Henry Royce a baronet Charles Stewart...

Tesla kvůli kopírování ochranné známky žaluje indického výrobce baterií

3. května 2024

Americká automobilka Tesla zažalovala indického výrobce baterií za porušení ochranné známky. Firma...

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...