Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Renault chystá auto za sto tisíc a do něj naftový dvoutakt

  13:52
Čím větší a luxusnější auto, tím více se na něm dá vydělat, ale Renaultu se výborně osvědčila opačná strategie. Prodejní úspěchy dacií (někde prodávaných taky jako renaulty) se výrazně podílejí na zisku automobilky. Renault chce zkusit nabídnout ještě levnější řešení.

První generace Dacie Logan dodnes přežívá ve výrobě. Kombiprovedení MCV dnes vyrábí Lada jako model Largus. Na obrázku je nejluxusnější provedení VIP. | foto: AvtoVAZ

Úspěch projektu Dacia Renaultu mnoho konkurentů závidí, ale zamířit do low-cost segmentu se odhodlávají jen velmi vlažně. Globální mamut Volkswagen se po letech rozhodování už napevno rozhodl, že superlevné auto a značku představí.

Renault je však už o krok napřed. A chystá auto, které bude ještě levnější než dacie a Renault Thalia, cenovky mají začínat pod třemi a půl tisíci eur, což je v českém podání magická hranice sta tisíc korun. Je to symbolické, protože před deseti lety představil Louis Schweitzer, tehdejší šéf Renaultu, první model „restartované“ Dacie Logan. Po úspěchu, který automobilka zpočátku ani neočekávala (původně se dacie měly prodávat hlavně na východních trzích), se nakonec prosadila i v globálním měřítku. Nový, podobně stavěný projekt má ambice zafungovat v celosvětovém měřítku.

Renault podle zdrojů ze zákulisí chystá rovnou celou řadu ultralevných „podstotisícových“ aut. Pomoci mu v tom má i aliance s japonským Nissanem. Ten si po vzoru Dacie už také založil low-cost divizi, zatím jen v Rusku a Asii prodávaný Datsun.

Podle francouzského deníku Les Echos, který s informací o ultra-low-costu přišel, se v Renaultu nyní rozhoduje, na jaké trhy nové modely zamíří. První má být Indie. Evropa mezi prioritními trhy pro tyto modely není, cílovými regiony budou pravděpodobně Asie, Afrika a Latinská Amerika (hlavně Brazílie a Argentina), i z důvodu benevolentnějších emisních a bezpečnostních požadavků. Právě tyto dva faktory totiž velmi zdražují vývoj a výrobu aut prodávaných na rozvinutých trzích Evropy a Severní Ameriky. Úpravy vozů podle evropských regulí by tato provedení podle všeho zdražily, v Evropě nově homologovaná auta totiž musí mít mnohdy velmi drahé prvky výbavy, jako je ESP, drahé sofistikované motory plnící přísné emisní normy a nově třeba i systém sledování tlaku v pneumatikách.

Renault pod sto tisíc

S nabídkou thalie pod sto tisíc Renault ohromoval před několika lety, byla to ale jen úvěrová kouzla, auto pak stejně vyšlo vždycky aspoň na 140 tisíc - čtěte ZDE

První ultralevný renault by se měl snad představit dokonce už příští léto.

Jednou z variant je, že automobilka opráší některý z vyžilých modelů, „oholí“ ho na dřeň, a výrobu rozjede v některé z afrických zemí, které mají ještě nižší mzdové požadavky než donedávna oblíbené asijské státy. Auto, jehož vývoj už se dávno zaplatil a jednoduchá laciná řešení a levná výroba by mohly cenovku opravdu srazit na minimum. Nabízí se třeba první generace loganu, některého z předchozích generací Renaultu Clio, nebo první thalie.

Les Echos ovšem píše, že má jít údajně až o čtyři modely, které budou stát na nové platformě Renaultu a Nissanu pro malá auta do čtyřmetrové délky. Má se představit malý sedan, malý hatchback, crossover a sedmimístný vůz (MPV) s nejzákladnější výbavou, ale robustním základem. Některé z modelů prý ještě čekají na schválení nejvyšším šéfem Renaultu Carlosem Ghosnem, rozhodnuto o všem má být začátkem příštího roku. Podle Les Echos by v případě, že auta zamíří i do Evropy, mohla výrobu obstarávat marocká fabrika Renaultu, kde se dnes vyrábějí dacie. Auta pro Indii má však vyrábět fabrika v Čennaji.

Dvoutaktní turbodiesel

Že Renault staví svou strategii na laciných autech prodávaných ve velkých objemech, potvrzuje i nový oficiálně oznámený projekt. Motoráři totiž rozpůlili veleúspěšný turbodiesel 1,5 dCi, který se objevuje v renaultech, nissanech i daciích, a díky partnerství francouzské značky s Daimlerem jezdí i v mercedesech.

Vzniklý lehký přeplňovaný dvouválec objemu 730 ccm navíc učí pracovat ve dvoutaktním rytmu. Motorářům se z něj podařilo dostat výkon 47 až 67 koní a 115 až 145 newtonmetrů. Výsledek je efektivnější (až o 15 procent oproti srovnatelně výkonnému čtyřválci), úspornější, jednodušší a výrobně levnější, než kdyby zvolili čtyřtaktní konstrukci s více válci. Oproti původnímu 1,5 dCi je prý až o 40 kg lehčí. Britský magazín Autocar však dodává, že dvoutaktní turbodiesel je výrobně stále dražší než benziňák se srovnatelným výkonem jako 1,5 dCi.

Podle mluvčího Renaultu je nejdražší položkou přeplňování, vývojáři zatím pracují s oběma variantami, turbodmychadlem i kompresorem.

Podle Autocaru je nový turbodiesel určen hlavně pro Indii, kde jsou turbodiesely populární podobně jako v Evropě. Právě nový motor by do ultra-low-cost Renaultu vyráběného v Indii skvěle pasoval.

Na pohled exotická konstrukce není úplně neobvyklá. Dvoutaktní nafťák poháněl těžkou lokomotivu M62 z ukrajinského Vorošilovgradu, která v tisícikusových sériích tahala přetížené nákladní vlaky po celé východní Evropě, u nás pod označením T679.1 (781) a přiléhavou přezdívkou Sergej. Motory stejné konstrukce běží i v zaoceánských parnících nebo různých pracovních strojích.

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

Nová auta mají povinně černé skřínky, data jsou chráněna před zneužitím

3. května 2024

Od léta budou mít všechna nová auta černé skřínky. EU vyžaduje záznam důležitých informací vozidla...

Škoda stále roste, šampionkou prodejů je octavia. Spalováky neodepsala

2. května 2024

Škoda Auto zvýšila v prvním čtvrtletí dodávky vozů zákazníkům o 5,2 procenta na 220 500 aut....

Plzeňská univerzita bude vychovávat inženýry elektromobility, je o ně zájem

2. května 2024

Fakulta elektrotechnická Západočeské univerzity v Plzni (FEL) rozšiřuje studijní programy, aby lépe...

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...