Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Motoráři VW v ráži: nový dvanáctiválec a litrový tříválec má 272 koní

Volkswagen se rozhodl, že laickou i odbornou veřejnost ohromí novými motory. Ukázal je v rámci International Vienna Motor Symposium. Krom nového dieselu pro dodávky představil dva vpravdě šílené benzinové motory. Jeden litrový tříválec na steroidech a pak obří dvanáctiválec, který rozhodně nechce být vyhynulým dinosaurem.

Nový dvanáctiválec VW W12 6.0 litru | foto: Volkswagen

Konstruktéři Volkswagenu čas od času až nečekaně popustí uzdu fantazii. A výsledky jsou fascinující. Důkazem toho jsou dva nové motory, které firma ukázala ve Vídni. Nemohou být odlišnější a přitom oba fascinují svými parametry.

Dvanáct válců znovu a lépe

Pro tradicionalisty bude skvělou zprávou to, že Volkswagen představil zbrusu nový dvanáctiválec. Ani ve 21. století se všemi jeho omezeními a tlakem na co nejnižší spotřebu se nechce německý koncern vzdát nejprestižnějších motorů. Navíc němečtí konstruktéři neopouštějí svou nezvyklou konstrukci uspořádání válců do písmene W.

Nový agregát W12 tak na první pohled připomíná ty dosavadní, které lze najít pod kapotou modelů Bentley, u nejdražších verzí Audi A8, u obřího SUV Q7 nebo VW Phaeton. Ve skutečnosti je však novinka zcela přepracována a to i přes zachování zdvihového objemu 6 litrů. Žádný downsizing se nekoná. Zato turba a množství další moderní techniky rozhodně nechybí. Sám Volkswagen označuje motor jako agregát s největší koncentrací moderní techniky na světě.

Ke dvojici twin-scroll turbodmychadel přidává agregát například kombinaci přímého vstřikování TSI od Audi a vícebodového vstřikování TMPI od Bentley tak, aby motor v každou chvíli využíval výhodnější metodu. Vložky válců mají speciální povrchovou úpravu. Olejový okruh je konstruován robustněji i s ohledem na využití motoru mimo zpevněné cesty (agregát se tak jistě podívá pod kapotu chystaného SUV Bentley). Samozřejmostí je olejové čerpadlo s proměnnou kapacitou, komplikovaný chladící okruh nebo schopnost deaktivace vybrané řady válců. Motor se také chlubí propracovaným hydraulickým uložením s elektromagnetickým řízením pro snížení vibrací.

To vše znamená, že má nový agregát výkon ohromujících 447 kW, tedy 608 koní a točivý moment neméně fascinujících 900 Nm. A to v neskutečném rozsahu otáček od 1 500 do 4 000 za minutu. V závislosti na tom, v jakém voze bude motor zabudován, by měl autu umožnit akceleraci na stovku za méně než čtyři sekundy, maximální rychlost přes 300 km/h a přitom produkci pouhých 250 gramů CO2 na kilometr jízdy v měřicím cyklu NEDC.

Nejsilnější tříválec

Nový dvanáctiválec Volkswagenu je jistě pozoruhodný motor, ale koncept nového tříválce je snad ještě šílenější. Agregát vychází z dnešních běžných litrových motorů řady EA211, které známe třeba z fabie. Díky aplikaci moderních řešení ovšem dosahuje neskutečných výkonů. Litrový tříválec má totiž v podání VW výkon neskutečných 200 kW, tedy 272 koní. Ani točivý moment 270 Nm není zrovna malý. Takový výkon jsme zatím z litrového motoru nikde neviděli.

Volkswagen dosáhl těchto extrémních hodnot třeba inspirací v závodních speciálech Polo WRC. Hlavní podíl na neuvěřitelných parametrech má ovšem přeplňování. Volkswagen u konceptu motoru ke klasickému turbodmychadlu přidal i žhavou novinku, elektricky poháněný kompresor. Ten už představilo ve formě konceptu motoru TDI i Audi. VW použil tuto technickou novinku poprvé u benzínového motoru. Kompresor může být hnán elektromotorem nezávisle na otáčkách motoru, takže řidič má k dispozici vždy dostatečný plnící tlak, což výrazně navyšuje výkon.

Další technickou novinkou je nová povrchová úprava válců metodou „laser roughening“ - tedy jakéhosi laserového tvrzení. Tu bude VW používat v sériové výrobě v širokém měřítku, metoda přispívá ke snížení tření v motoru.

Zatímco špičkový dvanáctiválec uvidíme zcela jistě v sériové produkci, o osudu tříválcového ďábelského motoru rozhodnuto není. Zatím jde opravdu jen o koncept, pokud se podobného řešení dočkáme v praxi, pravděpodobně bude mít o dost umírněnější výkon.

Vylepšený diesel

Volkswagen se pochlubil i třetím motorem, ten je ale oproti svým sourozencům zcela normální. Jde totiž o novou verzi turbodieselu 2.0 TDI, která je určena pro lehká užitková vozidla a splňuje normu Euro 6. Motor slibuje oproti stávajícím verzím snížit spotřebu v průměru o 14 %. Využívá vysoký vstřikovací tlak 2 000 barů a pro splněné ekonorem i recirkulaci výfukových plynů. Agregát bude k dispozici ve čtyřech provedeních s výkonem od 62 do 150 kW a maximem točivého momentu v rozmezí 220 – 450 Nm. Motor dostanou jako první nové modely Multivan a Transporter.

  • Nejčtenější

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hračka do terénu CFMOTO v akci. Novinku roku jsme zkusili jako první z Česka

30. dubna 2024

Exkluzivně Největší novinka letošního roku je tady. Enduro CFMOTO 450MT jsme vyzkoušeli mezi prvními na světě....

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nová auta mají povinně černé skřínky, data jsou chráněna před zneužitím

3. května 2024

Od léta budou mít všechna nová auta černé skřínky. EU vyžaduje záznam důležitých informací vozidla...

Nejhorší je, když sháníte auto narychlo, varuje expert na ojetinový byznys

6. května 2024

Byznys s ojetinami v Česku stále roste. Po období, kdy ceny rostly a auta z druhé ruky šla na...

Autovideo týdne: Kupte si Sennův „služebák“. Japonské ferrari před 30 lety osiřelo

5. května 2024

První květnový den uplynulo přesně třicet let od chvíle, kdy Ayrton Senna přišel na okruhu v Imole...

Nadšenci nastartovali své poklady a pádí z Prahy. Cílem je dojet do Atén

4. května 2024  13:35

V druhém ročníku akce Oldtimer Express vyrazilo v sobotu ráno z Prahy 43 posádek veteránů,...

Po Okruhu Českobrodském uháněli autodědečci i veteránský dorost

4. května 2024

Okruh Českobrodský, slavný závod s devadesátiletou tradicí, odstartoval svůj jubilejní ročník ve...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....

Ostrov kanibalů. Stalinistický režim na Sibiři zrealizoval noční můru

Pochytali na moskevských ulicích tisíce lidí, zločince, straníky, dělníky, matky od rodin. Deportovali je na Sibiř....