Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Papíry na zkoušku, nebo dozor? Experti řeší, jak zkrotit mladé řidiče

  0:29
Nezkušení řidiči loni zavinili přes 16 tisíc nehod, což je nejvíc za uplynulých pět let. Z policejních statistik lze také vyčíst, že šoféři, kteří usedají za volant méně než pět let, mohou za třetinu všech nehod i mrtvých. Špatná čísla má zvrátit novela zákona o autoškolách.

Ilustrační snímek | foto: Jan Váca, iDNES.cz

Mladí a nezkušení řidiči jsou rizikovou skupinou dlouhodobě. Nejvíc nehod mají dle Romana Budského na svědomí řidiči do dvaceti let.

„Asi po roce některým otrne a mají pocit, že mají vše pod kontrolou, ale ne všichni jsou schopni ustát to sociálně. Svědčí o tom i skutečnost, že u novopečených řidičů je zaznamenán nejvyšší podíl zaviněných nehod s asistencí alkoholu,“ řekl iDNES.cz dopravní expert z Týmu silniční bezpečnosti a bývalý šéf BESIP.

Nezkušení řidiči a nehody roku 2015

Řidiči motorových vozidel loni zavinili 78 201 dopravních nehod, zemřelo při nich celkem šest set lidí.

Počet nehod zaviněných řidiči dle délky jejich praxe:

  • do 5 let: 16 137
  • 5 až 10 let: 9 790
  • 11 až 15 let: 6 008
  • 16 až 20 let: 6 577
  • 21 až 25 let: 3 996
  • 26 až 30 let: 3 277
  • 31 až 35 let: 2 133
  • nad 35 let: 4 853
  • nezjištěno: 25 429

Odečteme-li od celkového počtu nehod kolize, u nichž se délku řidičské praxe viníka nepodařilo zjistit, stojí mladí a nezkušení řidiči za třetinou všech nehod.

Při nehodách zaviněných nezkušenými řidiči se lehce zranilo 6 129 lidí, 600 lidí se zranilo těžce a 155 lidí zemřelo (28 procent celkového počtu obětí nehod zaviněných řidiči motorových vozidel).

V roce 2015 zavinili nezkušení řidiči nejvíc nehod za posledních pět let, o 700 víc než v roce 2014. Usmrcených měli oproti roku 2014 na svědomí o 6 méně, zraněných o 122 méně.

Jedno promile alkoholu přitom zvyšuje pravděpodobnost nehody sedmkrát. „I bez jeho požití však novopečení řidiči čelí třikrát až čtyřikrát většímu riziku účasti na dopravní nehodě než jejich zkušení kolegové,“ podotkl Budský.

Fatálním následkům pramenícím z kombinace nedostatku zkušeností a ignorování pravidel má předejít novela zákona o autoškolách, jejíž definitivní podobu nyní řeší tým expertů. Pak poputuje do Sněmovny.

„Koncept by teoreticky mohl být hotový do konce roku 2016, ale obávám se, že se to nestihne. Teď se primárně připravuje zpřísnění bodových postihů a zvýšení pokut,“ uvedl Petr Vomáčka z Ústředního automotoklubu ČR.

O chystaných opatřeních před časem hovořil ministr dopravy Dan Ťok (psali jsme o tom zde).

Kdo je vlastně zkušený řidič?

Odborníci debatují o různých opatřeních, která by měla zvrátit smutný trend narůstajícího počtu nehod mladých šoférů.

Ve hře je především takzvaný řidičák na zkoušku, jehož držiteli by ve dvou až tříleté zkušební době hrozil za přestupky dvojnásobný počet trestných bodů. Třeba za jízdu bez použití bezpečnostního pásu by začátečník dostal místo tří bodů šest, což má čerstvé řidiče odradit od porušování pravidel.

Pokud by dotyčný „zkušebku“ přečkal bez vybodování, musel by nabyté zkušenosti ještě potvrdit na polygonu, kam nyní musí jen ti řidiči, kteří chtějí smazat trestné body. „Na okruhu by prokázal, že je schopen zvládnout auto ve smyku, nouzově zabrzdit, udržet vůz v aquaplaningu, zkrátka poradit si v krizové situaci. Až pak by dostal ‚ostrý‘ řidičák,“ přiblížil Petr Vomáčka.

Další variantou je, aby čerstvého řidiče zpočátku jako spolujezdec povinně doprovázel zkušený šofér. „Jízda pod dohledem zaručí, že budoucí motorista najezdí až několik tisíc kilometrů v přítomnosti zkušeného řidiče, zpravidla někoho z blízkých. Příprava trvá až rok, budoucí řidiči tak mají možnost seznámit se se specifiky jízdy ve všech obdobích roku,“ vyzdvihuje například Budský.

V Německu díky tomu registrují až o 36 procent nižší nehodovost čerstvých šoférů, asi o čtvrtinu se snižuje i počet jejich přestupků. Podobně jsou na tom švédští nováčci „Je ale otázka, kdo vlastně je zkušený řidič. Až na závodníky či vyškolené instruktory jsme nezjistili nikoho, kdo by tuto definici splňoval, možná ještě držitelé profesních průkazů,“ namítl Vomáčka.

Motorku instruktor zastaví na dálku z auta

Změny čekají i motorkáře. Ti už od loňského listopadu mají náročnější praktickou část zkoušky (psali jsme o tom zde), v budoucnu pak mají výuku i závěrečné praktické testy absolvovat sami. Instruktor během výuky či na závěr komisař při zkoušce pojede v autě za uchazečem.

„Motorka má být vybavená dorozumívacím systémem a půjde ji také na dálku zastavit nebo omezit výkon. Kolik hodin stráví uchazeč na cvičišti, než vyjede sám do provozu, striktně dané nebude, někdo třeba na cvičák nebude muset vůbec, bude to záviset na posouzení instruktorem,“ doplnil Vomáčka.

Novela podle něj určitě neobsáhne kombinaci obou zvažovaných opatření.

„Kloníme se k rakouskému modelu s polygonem, který řidiče dobře prověří. Dal by se kombinovat i s tím, že pokud mám vybodováno ve zkušební době, musím znovu do autoškoly a takto stále dokola. Je to ale stále otázka diskuze mezi Asociací autoškol ČR, ministerstvem dopravy a policií,“ doplnil za ÚAMK.

Mladí musí chtít pravidla dodržovat

Ne ve všech krajích jsou však použitelné autodromy, na nichž by mohli řidiči zkoušku absolvovat. Třeba v Praze a středních Čechách chybí úplně, kraje by si jej museli nasmlouvat v okolních regionech. Špatná dostupnost dostatečně velké asfaltové plochy přitom není jediným protiargumentem odpůrců.

S nápadem nesouhlasí třeba právě Asociace autoškol ČR, avšak třeba ani podle dopravního psychologa Petra Zámečníka se v zahraničí příliš neosvědčil.

„Není podloženo ani ze zkušeností z jiných zemí, ani z hlediska metodiky výuky řidičů, že by toto opatření pro začínající řidiče mělo pozitivní účinek. Trénink na polygonu může být prospěšný pro profesionální řidiče, nicméně pro začínající nemá přidanou hodnotu, v některých případech může být i kontraproduktivní,“ uvedl odborník Centra dopravního výzkumu.

Testovat tak komplexní věc, jako je řízení, na jednoduchém zařízení typu polygon, je podle něj téměř nemožné.

„Těch pár aspektů, které jsou schopny postihnout, nejsou významným faktorem nehodovosti mladých řidičů. Hlavní problém nejen u této skupiny je rychlost, drogy a alkohol, agresivní jízda a také roztržitost způsobená mobily, tablety, spolujezdci a podobně, což na polygonech nelze ani trénovat, ani testovat,“ upozornil s tím, že mladí by spíš měli prokazovat ochotu se podle naučených pravidel chovat.

Po stopách vrahů
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Královská rodina vyslala na Ukrajinu vévodkyni, mluvila o sexuálním násilí

29. dubna 2024  23:19

První člen britské královské rodiny přijel na Ukrajinu od začátku konfliktu s Ruskem. Vévodkyně z...

Evropská krajní pravice opakuje propagandu Kremlu, prohlásila von der Leyenová

29. dubna 2024  22:34

Ostré slovní výměny o podpoře bránící se Ukrajiny či ruském vlivu na nadcházející volby do...

Hromadná nehoda u letiště zastavila Pražský okruh, jedno z aut skončilo na střeše

29. dubna 2024  16:33,  aktualizováno  20:36

Všechny složky integrovaného záchranného systému zasahovaly v pondělí na 27. kilometru Pražského...

Trojský koník v Evropě. San Marino se stalo základnou ruských špionů

29. dubna 2024

Premium Jeden z nejmenších států v Evropě vzbuzuje čím dál větší pozornost západních tajných služeb....

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...