Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Chlapskou práci dnes zvládne každý: s náklaďákem v kamenolomu

Řízení moderního náklaďáku nemá daleko k osobnímu autu. Volantem točíte doslova malíčkem, nechybí moderní vychytávky, automatická převodovka řadí za vás a v terénu se sám přiřadí pohon další nápravy. Vyzkoušeli jsme nejmodernější náklaďáky Volva určené do terénu v kamenolomu.

Řízení moderního náklaďáku musí být „blbuvzdroné“ a jednoduché jako u osobáku. Vždyť takový drobeček, který maká v kamenolomu, odveze klidně přes šedesát tun.

Volant si napolohujete stejně jako v osobáku. Vzpřímená poloha na vzduchem odpružené sedačce vám sama vnutí posaz z volantem hodně naplocho. Připoutat, zařadit malým voličem jízdu vpřed a může se vyrazit.

Moderní kabiny náklaďáků si nezadají s osobáky, nechybí klimatizace, informační displeje a dokonce ani malé tlačítko parkovací brzdy, žádné mohutné páky. Výhled ven je skvělý, z výšky je královský rozhled, spousta zrcátek vidí všude. Jen úplně vzad není vidět, kamery prý povinné nejsou. Zato mají třeba dálniční tahače povinný systém automatického nouzového brzdění a taky hlídač před vyjetím z jízdního pruhu.

Šestiválcový šestnáctilitr, který si Volvo samo vyrábí, má v nejsilnějším provedení 750 koní a přes tři a půl tisíce newtonmetrů. Ty přenáší dvanáctistupňová mechanická nesynchronizovaná převodovka, která má ale automatizované ovládání. Žádný strach ze složitého řazení a meziplynů. Z pohledu řidiče je to prostě automat, o jehož ovládání se není třeba starat. Pro neznalého je jen trochu nezvyklé, že než se ten šestnáctitunový kolos rozjede na třicítku, už tam s houpáním postupně odřadí až na šestku. Letošní novinkou Volva je převodovka s takzvanými plazivými stupni, které se využijí při tahání extrémně těžkých nákladů, auto se díky tomu umí pohybovat dokonce jen půlkilometrovou rychlostí.

Lom Branžovy

A pozor, dálniční tahače volva už dnes mají dvouspojkové automaty, jak je známe z moderních osobáků. Jen mají dvanáct stupňů.

Náklaďáky určené pro práci v lomu, kde tahají opravdu těžký náklad v náročném terénu, jsou o dost odlišné oproti silničním strojům štrekujícím napříč světadíly. Rám je svařený z profilů z až centimetr tlusté oceli. Kabina má zesílený skelet a u Volva se chlubí, že je celokovová. Musí odolat, když na ni třeba odpadne kámen z nakladače a taky unést zbytek auta, když se převrátí. Taky ten kolos stojí tři až čtyři miliony korun bez daně.

Nečekaný je vzduchem odpružený podvozek, který může plně nahradit listová pera. Pro šoféra je mnohem pohodlnější a konstruktérům to umožňuje různé hrátky, třeba instalaci systému, který zvedne jednu ze tří zadních poháněných náprav. To se hodí třeba v těžkém terénu pro zlepšení trakce: když se na zbývající kola přenese větší zatížení, lépe se pak auto vyhrabe ze šlamastiky. V zakroucených cestách v lomech se to zas hodí pro obratnější manévrování.

Nastartováno, odbržděno, jedem. Volič převodovky z neutrálu posunout na automatický režim (má ovšem i mód s manuální volbou převodových stupňů) a pravačkou na plyn. Ten je nečekaně citlivý, stejně jako překvapí přesné a rychle reagující řízení. Na ovládání plynu si je třeba při rozhoupané jízdě v terénu zvykat. Jak se řidič pohupuje na sedačce, má sklony taky „pumpovat“ nohou na plynu, to je pak jízda trhavá. Fígl na to existuje: mít patu pevně na podlaze anebo použít takzvaný terénní tempomat. Ten udržuje kolos v pohybu sám, funguje trochu jinak než u osobáků, nenastavuje se totiž rychlost pohybu, ale otáčky motoru.

Nákladní speciál Volvo FM
Nákladní speciál Volvo FM
Nákladní speciál Volvo FM

Školitel českého zastoupení Volva ještě přidává jednu radu: při stání vyřazovat na neutrál, jinak se zbytečně zatěžuje převodovka.

K najíždění do oblouků „ze široka“ dlouhý kolos řidiče sám navede. Průjezdy natěsno jsou díky dobrému výhledu, ozrcátkování kabiny a pravidelným tvarům beze stresu. Nakonec se odvážím i couvat. V lomu Branžovy u Berouna si to zkusím pár metrů po cestě, kudy se sápou nahoru a dolů ostatní náklaďáky. Nakonec to jde: hlavně se nebát, sledovat zrcátka a je to.

Nákladní speciály Volvo

Respekt budí hlavně kopec, který se má sjet. Brzdí se provozními brzdami, ale co nejčastěji motorovou brzdou. Těžké retardéry se dnes prý používají čím dál méně.

Letošní novinkou Volva, kterou vícenápravové speciály do terénu dostávají automaticky, jsou mezinápravové zubové spojky, které při prokluzu zadní nápravy automaticky připnou pohon předních kol, jak to známe u moderních osobáků. Žádné extra páky, voliče, jen mozek auta, který vše obstará za řidiče, stejně jako v manželčině SUV.

„Náklaďáky jsou v zavádění technologií a nové legislativy často ještě před osobními auty,“ popisuje pro iDNES.cz Vít Jurajda z českého zastoupení Volvo Trucks. Vozy musí splňovat stále se zpřísňující emisní normy, takže se co tři roky musí motory výrazně modifikovat, o bezpečnostních prvcích už byla řeč. A to si Volvo ještě všechno „komplikuje“ svými vlastními požadavky, které jsou ještě přísnější. Mají třeba vlastní metodiku speciálních crashtestů, při jednom z nich proti sobě rozjedou dva tahače a prásk...

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Škoda stále roste, šampionkou prodejů je octavia. Spalováky neodepsala

2. května 2024

Škoda Auto zvýšila v prvním čtvrtletí dodávky vozů zákazníkům o 5,2 procenta na 220 500 aut....

Plzeňská univerzita bude vychovávat inženýry elektromobility, je o ně zájem

2. května 2024

Fakulta elektrotechnická Západočeské univerzity v Plzni (FEL) rozšiřuje studijní programy, aby lépe...

Kozel zahradníkem: renomovaný znalec Porsche je u soudu za padělané veterány

2. května 2024

Krajský soudu v německých Cáchách od roku 2021 řeší případ tří obžalovaných, kteří se zodpovídají z...

Autozápisník: Tisíc koní pro Škodu, salámová alfa a ferrari, co jede jen 25 km/h

2. května 2024

Dubnové události v automobilové branži měly mnohdy až aprílový rozměr. Na nejzajímavější sériové...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...