Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Honda NSX v testu. Prohnali jsme japonské ferrari jako jediní z Česka

Exkluzivně
Elektromobil a supersport v jednom nabízí to nejlepší, co dnešní konstruktéři umějí. Pro taková auta nás baví žít!

„Povedlo se to! Hluboké wrooooaammmm je to pravé, tak má dunět motor supersportu,“ usmíval se při telekonferenci Kenneth Lanz, který měl v americkém Marysvillu na povel vývoj motoru.

Jenže na druhé straně, v japonské vývojové centrále Hondy, se žádné velké nadšení nedostavilo. „Ale takhle to být nemá, sporťák musí bzučet vysokým tónem, něco jako iiiiiiiiiizzzzzzzz,“ zchladil ho zpoza oceánu kolega šéfinženýr Nor Hairrudin.

Co teď, když se japonský a americký pohled na zvuk tak diametrálně liší? Kompromis. A ještě lépe: kompromis, který sám řidič supersportu může ovlivnit – nové NSX má čtyři režimy jízdy, a v každém z nich vychází
z výfukové soustavy jiný zvuk, podle toho, jestli je klapka v něm otevřená, nebo přivřená.

Tahle historka je spíše vtipným detailem, ilustrujícím, jak precizně a podrobně se ladila každá drobnost nejlepšího auta, jaké kdy japonská automobilka vyrobila. Mimochodem, je to první supersport, který navrhla žena. Za designem nejrychlejší hondy stojí Michelle Christensenová. Právě ona vedla celý tým, který na vnějším vzhledu NSX pracoval (více čtěte zde).

Honda NSX

Test před homologací

Hondu NSX vyrábí v americkém státě Ohio, motor V6 tam putuje z nedaleké motorárny, komponenty hybridního systému až z Japonska. Pětice vozů, jimiž jsme jezdili po okruhu i po běžných silnicích, byly předsériové kousky, o čemž svědčí i jejich výrobní číslo – pro provoz dostaly i speciální jednorázovou homologaci. Ta evropská teprve probíhá.

První sériový vůz byl vyroben 27. 5. 2016 a vydražen za 1,2 milionu dolarů ve prospěch nadace léčby pacientů dětské onkologie majitelem NASCAR týmu Barrettem Jacksonem.

Sporů o vyznění auta byla hromada: Japonci kupříkladu nechápali, proč by mělo být při podřazování „pádly“ slyšet „střílení“ meziplynů. A v Lanzově týmu zase byla spousta puristů, kteří prosazovali jako prioritu čistý výkon a co nejrychlejší projíždění zatáček, zatímco zbytek konstruktérů preferoval civilnější projev. Ti druzí naštěstí vyhráli.

A proto o špičkové a složité technice – kromě 3,5litrového dvakrát přeplňovaného vidlicového šestiválce jsou pod kapotami ještě baterie, tři elektromotory plus sofistikovaný systém rozdělování jejich síly na kola – řidič ani neví.

Proč taky? Vše dohromady je totiž tak lehce ovladatelné, že řízení NSX zvládne opravdu každý. Kdo někdy řídil supersport, dá mi za pravdu, že to vyžaduje zkušeného šoféra, ostatně množství fatálních nehod třeba ve vozech lamborghini netřeba komentovat.

A například Ferrari 458 Italia, s nímž je NSX často srovnáváno, ve vysokých rychlostech působí rozevlátěji a nervózněji, jeho brzdy sice nastupují dříve, ale zabírají brutálněji a méně uhlazeně.

Honda má zkrátka do zdivočelých italských býků a plnokrevníků hodně daleko. Je to spíše ochočený pitbul, který poslouchá na slovo a zuby, jichž má hýřivý nadbytek, zbytečně neukazuje.

Tiše, prosím!

Protože jsem mohl NSX testovat nejen na okruhu v portugalském Estorilu, ale také na běžných silnicích v okolí, zaujala mě jeho schopnost přizpůsobit se různým prostředím. Tohle žádný z konkurentů nemá.

Honda NSX

NSX si můžete přepnout do čtyř různých režimů – Quiet, Sport, Sport+ a Track, přičemž v tom prvním můžete jet až tři kilometry na elektřinu, abyste třeba v noci nebo ráno při vyjíždění z domu nerušili (případně s jen tak lehce bručícím motorem se zavřeným výfukem).

Volant

Zploštělý tvar volantu vylepšuje výhled z kabiny a usnadňuje nastupování. Uvnitř kabiny jsou jen kvalitní materiály včetně alcantary, po sportovní spartánskosti ani památky.

Trochu vadilo jen výrazné zrcadlení palubní desky v čelním skle. Sedadla jsou dost rozměrná, nedají se však přizvednout – sedí se tudíž skoro „na zemi“.

A naopak na okruhu nejenže výfuk otevřete naplno, ale můžete i zcela vypnout stabilizaci. To pak auto umí driftovat tak lehce, jako když lusknete prsty, stačí v zatáčce odsadit zadek a auto báječně klouže v řízeném smyku za doprovodu pálících se pneumatik.

Driftování je ale jen pro zábavu, pro co nejrychlejší průjezd zatáčkami má naopak honda systém Sport- -hybrid Super Handling All Wheel Drive.

Pak totiž dva elektromotory na přední nápravě nejenže umějí přidávat výkon každý „svému“ kolu, ale také ho přibrzdit podle potřeby tak, aby byl průjezd ideální.

Zároveň se NSX dokáže chovat jako čtyřkolka, a když zaberou všechna čtyři kola, je přetížení cítit až v krku – zrychlení z nuly na sto se vejde do tří sekund.

Honda NSX

Zatím byla řeč jen o dvou předních elektromotorech, ale je tu ještě ten hlavní, zadní, umístěný těsně před devítistupňovou automatickou převodovkou – a napojený přímo na klikovou hřídel. Což má ohromný efekt – tím, že elektromotor zabere kdykoli bez ohledu na otáčky, „vykrývá“ okamžiky, kdy hlavní spalovací motor okamžik čeká, až mu turbodmychadla natlačí dost vzduchu do válců.

Stará versus nová

První Honda NSX (New Sports Car EXperimental) vyjela v roce 1990, na ladění auta se podílel i pilot F1 Ayrton Senna. Auto s tehdy jedinečnou celohliníkovou karoserií poháněl 3,2litrový šestiválec o výkonu 206 kW, výkon přenášela na zadní kola šestistupňová manuální převodovka. Výroba skončila roku 2005. Na nástupce se čekalo celou dekádu...

„Turbodíru“ zná každý majitel dieselu – tu žádný elektromotor pro „konstantní přísun výkonu“, jak tomu říkají u Hondy, nemají...

Pohodlí na silnici

Benzinový třiapůllitr trůní uprostřed auta, hned za řidičem. Taky má NSX těžiště nejníž ze všech konkurentů, což ještě přidává na jistotě při průjezdu zatáčkami, setrvačnost tady nepůsobí tak silně jako v běžném voze.

Ale co mě dostalo asi nejvíc: s NSX se dá jezdit pohodlně i na běžné silnici. Nezávislé zavěšení kol má velký podíl na odizolování rázů od kol do volantu a spolu s aktivními „magnetoreologickými“ tlumiči (ve zlomku sekundy upravují tuhost podle kvality vozovky pod sebou) zajišťuje na sporťák až neuvěřitelný komfort.

Honda zvládla i nepěkně zvlněné rolety a výtluky na nic moc asfaltkách.
A motor je tak výborně odhlučněný, že bych si s tímhle supersportem klidně dokázal představit cestu do Paříže.

Kdybych na něj ovšem měl těch zhruba pět milionů korun. Což vůbec není výtka – hlavní konkurenti jako Porsche 911 Turbo, Ferrari 458 nebo Audi R8 stojí úplně stejně.

Honda NSX

motory:
benzinový 3.5 V6 (373 kW)
2 přední elektromotory (2x 27 kW)
zadní elektromotor (35 kW)

celkový výkon soustavy: 427 kW, 648 newtonmetrů
převodovka: 9st. automatická
zrychlení: 0-100 km/h 3 s
max. rychlost: 308 km/h
kombinovaná spotřeba: 10 l
rozměry:
délka 4487 mm
šířka 1939 mm
výška 1204 mm

Základní cena: 180 000 eur (cca 4,9 mil. Kč)*

* V Česku dealeři Hondy pouze pomohou zprostředkovat objednávku, prodej jen přes vybraná evropská zastoupení. Počet objednávek není nijak omezen.

Pramen: údaje automobilky Honda


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

Honda e:NS2 na autosalonu v Pekingu

VIDEO „Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Analýza: EU by k zastavení ataku elektromobilů z Číny potřebovala 50% cla

Na první plavbě do evropského přístavu v Bremehavenu přivezl BYD Explorer No. 1...

VIDEO K zastavení přílivu levných elektromobilů z Číny by Evropská unie musela na dovoz těchto vozů...

Sdílení aut není jen doménou mladých. Zájem mají i padesátníci

V Praze začalo jezdit sto elektrických volkswagenů autopůjčovny GreenGo.

VIDEO Carsharing je alternativou ke klasickému vlastnictví automobilu, na kterou sází města i...

Naprostá katastrofa, říkají analytici. Tesle poprvé za čtyři roky klesl odbyt

Americká společnost Tesla v úterý 22. března oficiálně otevřela svůj nový závod...

Odbyt amerického výrobce elektromobilů Tesla se v letošním prvním čtvrtletí snížil o téměř devět...

Elektromobil Xiaomi jde na dračku, za pár dní má přes 100 000 objednávek

Xiaomi SU7

VIDEO Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi získal za necelý týden více než 100 000 objednávek pro svůj...

Akcie autopůjčovny Hertz rekordně klesly. Může za to i rozlučka s teslami

Autopůjčovna Hertz

Společnost Hertz Global Holdings, která po celém světě provozuje síť autopůjčoven, vykázala téměř...

Tesla hlásí pokles tržeb i zisku, urychlí výrobu cenově dostupnějších vozů

Americká společnost Tesla v úterý 22. března oficiálně otevřela svůj nový závod...

Čistý zisk amerického výrobce elektromobilů Tesla v prvním čtvrtletí letošního roku klesl o 55...

  • Nejčtenější

Nejhorší je, když sháníte auto narychlo, varuje expert na ojetinový byznys

6. května 2024

Byznys s ojetinami v Česku stále roste. Po období, kdy ceny rostly a auta z druhé ruky šla na...

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Hračka do terénu CFMOTO v akci. Novinku roku jsme zkusili jako první z Česka

30. dubna 2024

Exkluzivně Největší novinka letošního roku je tady. Enduro CFMOTO 450MT jsme vyzkoušeli mezi prvními na světě....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

Hvězda motorsportu v Praze. V Česku jezdil pod pseudonymem

7. května 2024

Na velkolepou, dva a půl tisíce kilometrů dlouhou cestu se o uplynulém víkendu vydala čtyřicítka...

OBRAZEM: Všechna tato auta západních značek vyrábějí v Číně. Znáte je?

7. května 2024

Zástupci Evropské unie brojí proti dováženým čínským automobilům a zvažují restrikce. Značnou část...

Tajný tip v bazaru: HR-V je typická honda, vzor spolehlivosti

6. května 2024

Premium Nedá se říct, že by Hondy HR-V druhé generace byla levná auta. Nejdostupnější bazarovky jsou pořád...

V bahnění, brodění a tahání vejtřasky závodily i traktoristky

6. května 2024  12:30

Brodění traktorů bahnem, vyjíždění prudkých svahů či vybírání zatáček viděli návštěvníci...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....

Ukradené auto s AirTagem si našel, ale od policie dostal vynadáno

Vyjít ráno před dům a nenajít tam svůj vůz je noční můrou každého majitele. Do takové nezáviděníhodné situace se dostal...