Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Nový cayenne je zatím bez dieselu a má ochranu před odřením ráfků

Frankfurt (Od zpravodaje iDNES.cz) - Na autosalonu ve Frankfurtu si svou výstavní světovou premiéru odbývá Porsche Cayenne třetí generace. SUV, které před patnácti lety v podstatě zachránilo tradiční značku, dostalo novou techniku a zatím žádné dieselové motory. Novinka narostla do délky a je nižší. Díky tomu působí dynamičtěji než doposud.
Automobilka Porsche představila třetí verzi SUVéčka Cayenne.

Automobilka Porsche představila třetí verzi SUVéčka Cayenne. | foto: Porsche

Milovníci pravověrných Porsche možná nemohou SUV Cayenne přijít na jméno, ale faktem je, že právě tohle auto dostalo Porsche do černých čísel. Model, který byl představen v roce 2002, se teď ve Frankfurtu ukazuje ve své třetí generaci.

Na první pohled je to typické Cayenne, velké a mohutné SUV, které si chce na silnici zjednat respekt. Detailnější pohled odhalí změny, pomocí nichž bude možné nové Cayenne identifikovat. Porsche zachovalo u vozu stejný rozvor jako v předchozí generaci, ale auto je nově delší (o 63 mm) a nižší (o 9 mm), působí tedy o něco dynamičtěji a na silnici hlavně rozkročeněji. Jako by se Cayenne inspirovalo u kombíkové verze modelu Panamera. Celkově jde o nenápadnou designovou evoluci.

Co se zmíněné délky týče, Cayenne už nemá daleko do pětimetrové hranice, je to tedy opravdu pořádně velké auto. Konkrétně měří a délku 4 928 mm. Ale vlastně i kvůli tomu, že rozvor náprav zůstal zachován na 2 896 mm, není tenhle nárůst uvnitř auta vidět. Cayenne tak vevnitř nepůsobí tak obrovsky a prostorně, jako třeba jen o málo větší Audi Q7, to však byl svým způsobem i záměr. Porsche zatím nehodlá své SUV nabízet v sedmimístné variantě, pro čtyři nebo pět cestujících je tu místa určitě dost.

Nárůst rozměrů se podepsal na zavazadlovém prostoru: ten má objem až 770 litrů, i když to na první pohled po otevření víka pátých dveří na tyto rekordní hodnoty nevypadá. Kufr je totiž mělký a velká část objemu se skrývá pod jeho podlážkou – tam, kde by mohlo být, ale být nemusí, rezervní kolo. I přes nárůst rozměrů je nové Cayenne v průměru o 65 kilogramů lehčí než předchozí generace. Zajímavostí je, že zhruba deset kilogramů uspořil nový akumulátor. Startovací baterie je nově lithium-iontová.

Pozornost si zaslouží i motorizace, ve kterých se Cayenne světu představuje. Automobilka totiž před autosalonem tak trochu porušila tradici a uvedla jen méně výkonné verze Cayenne a Cayenne S. Ty mají přeplňované šestiválce. Základ má třílitr s výkonem 250 kW, provedení Cayenne S dostalo motor 2,9 litru s dvojitým přeplňováním a výkonem 324 kW. Na samotném autosalonu ovšem firma ukázala i Cayenne v provedení Turbo, které dostává osmiválec s dvojitým přeplňováním a výkonem 404 kW. Tato verze zvládne sprint na stovku za 4,1 sekundy, případně dokonce za 3,9 sekundy s paketem Sports Chrono. Maximální rychlost je 286 km/h.

V budoucnu se jistě paleta motorů ještě rozroste. Inspirací v tomto případě může být nabídka motorizací Porsche Panamera, Cayenne ji bude vesměs kopírovat. Ticho je zatím kolem dieselových motorů, vznětové Cayenne se zatím nepředstavilo a Porsche o něm tak nějak takticky mlčí. Domníváme se ovšem, že nakonec vznětové provedení přijde.

Novinka je plná zajímavé techniky. Po vzoru nového Audi A8 dostalo Cayenne 48voltovou palubní soustavu, což znamená, že je zbrusu nový také systém aktivního odpružení. Vyšší napětí totiž umožňuje aktivní elektrické ovládání podvozku, o kvalitu jízdy se tak už nestará hydraulika. Technickou zajímavostí je systém ochrany ráfků – pokud by je měl řidič odřít, volant se automaticky stočí opačným směrem, aby ke střetu s obrubníkem pokud možno nedošlo.

Cayenne může mít samozřejmě systém poloautonomního řízení, světlomety jsou typu LED Matrix a novinkou je systém detekce cyklistů. Uvnitř najdeme velký displej palubního infotainmentu (má úhlopříčku 12,3 palce).

Tím, že nové Cayenne není žádnou radikální novinkou, se Porsche usnadňuje jeho uvedení na trh. První zákazníci by se měli aut dočkat na jaře, objednávky ale už automobilka na některých trzích přijímá. České ceny zatím neznáme, nicméně budou podobné těm stávajícím.

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

Nová auta mají povinně černé skřínky, data jsou chráněna před zneužitím

3. května 2024

Od léta budou mít všechna nová auta černé skřínky. EU vyžaduje záznam důležitých informací vozidla...

Škoda stále roste, šampionkou prodejů je octavia. Spalováky neodepsala

2. května 2024

Škoda Auto zvýšila v prvním čtvrtletí dodávky vozů zákazníkům o 5,2 procenta na 220 500 aut....

Plzeňská univerzita bude vychovávat inženýry elektromobility, je o ně zájem

2. května 2024

Fakulta elektrotechnická Západočeské univerzity v Plzni (FEL) rozšiřuje studijní programy, aby lépe...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...