Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Génius Giugiaro má 80 let, maloval Uno, Golf, Polonez i čínská auta

Jeden z nejslavnějších automobilových designérů všech dob slaví letos osmdesátiny, přesně před padesáti lety, v únoru 1968 založil Giorgetto Giugiaro studio Italdesign. Navrhl podobu dvou stovek aut, po silnicích světa jezdilo na šedesát milionů vozů nesoucích jeho podpis.
Škoda 720

Škoda 720 | foto: Škoda Auto

„Je to jeden z nejúžasnějších lidí, které jsem potkal, byl to vždycky můj sen s ním pracovat,“ říká o Giugiarovi Michal Kačmár, který slavného designéra zažil přímo při práci ve studiu. Kačmár, šéfdesignér studia SVOTT, které dnes pracuje mimo jiné pro Škodu a jeden z mála Čechoslováků, kteří Italdesignem prošli, u Giugiara strávil rok a půl, když už studio vlastnil koncern Volkswagen.

Kačmár tam stavěl koncepty, které Italdesign vyrábí pro různé značky, mimo jiné Vision D, studii, která představila světu dnešní krystalický design značky Škoda. „Musel jsem se naučit italsky. To byla specialita Italdesignu, tým ve kterém, jsem pracoval, bylo deset Italů a jen dva z nich mluvili anglicky,“ vzpomíná.

Giorgetto Giugiaro se studií Alfa Romeo Brera

Říká, že ke své kariéře přišel náhodou. Jako sedmnáctiletého mladíka zakoukaného do letadel si ho vyhlédli u Fiatu. Vzápětí ho přetáhl slovutný karosář Bertone. „Sliboval mi, že když k němu půjde, nenechá ho odvést na vojnu,“ líčil Giugiaro při exkluzivním rozhovoru pro iDNES.cz v roce 2015 (rozhovor čtěte zde).

„Tak jsem k němu šel, jenže za tři měsíce mi i přesto přišel povolávací rozkaz, že mám jít na vojnu do Alp. „Ale já bych chtěl k letectvu!“ namítl jsem. On na to, že takhle budu blízko Turína. Pronajal mi pokoj v hotelu vedle kasáren a já tam chodil navrhovat.“ A hned udělal obrovskou kariéru, pak odešel do Ghie, další ikoně italského a světového autodesignu.

V roce 1967 Giugiara a Alda, konstruktéra Mantovaniho, pozval do jednoho turínského baru Rudolf Hruska, Vídeňan a šéfkonstruktér Alfy Romeo, který pracoval na důležitém úkolu - v rámci industrializace jižní Itálie stavěl u Neapole novou fabriku na zcela nový model a Giugiaro ho měl obléci. S návrhem modelu Alfasud tak vzniklo studio Italdesign.

Mnohá auta Italdesignu patří mezi legendy. Z jeho skicáku je DeLorean DMC-12, všechny generace Fiatu Punta i slavné letos třicetileté Uno. Ale i SsangYong Korando, Daewoo Lacetti, De Tomaso Mangusta, Fiat Croma, Hyundai Sonata, Isuzu Piazza, Lancia Delta, Lexus GS, Lotus Esprit, Maserati Ghibli, Quattroporte, 3200 GT, Renaulty 21 a 19, Saab 9000, Seaty Ibiza, Toledo a Córdoba, Volkswageny Passat, Scirocco, Jetta...

Italská hvězda mezi prvními navrhovala auta japonským a korejským automobilkám. Maloval tak první auto značky Hyundai, podpis Italdesignu nesou dnes auta čínských automobilek a z jeho hlavy je třeba i zapomenutý polský Polonez.

V úplných začátcích Italdesignu pracoval i pro mladoboleslavskou automobilku. Přesně si pamatuje návštěvy Prahy. „Byl jsem u vás v roce 1969, dělali jsme tehdy návrh pro Škodu,“ vzpomínal. Šlo o nerealizovaný projekt nádherného sedanu Škoda 720. „Jezdil jsem do Československa každé dva měsíce a bydlel v hotelu v centru. Vzpomínám si, že tou dobou začínala éra minisukní, nosily je dívky v celé Praze. I v zimě, ve sněhu,“ chechtal se.

Rukopisem studia jsou hranaté tvary. Giugiaro má totiž také technické myšlení: „Forma musí sledovat obsah,“ říká. „Nikdy jsem nepostavil auto z ničeho, na čistém papíře. Protože v tu chvíli je to umění, ne design.“

Studio sídlící v Moncalieri na předměstí Turína se neomezuje jen na navrhování aut, ze skicáků jeho designérů jsou profesionální zrcadlovky Nikon, vlaky, pračky, jachty, traktory, lahve, hodinky nebo interiéry letadel.

Italdesign je od roku 2010 součástí německého koncernu Volkswagen. V července 2015 Giugiaro studio opustil. Dnes je šéfdesignérem Italdesignu Filippo Perini

Kromě designstudia se Italdesign chlubí obrovským zázemím, kde je protytypová dílna a vývojové centrum. Kanceláře má v Německu a Barceloně. Dnes v rámci nově vytvořené značky Automobili Speciali staví limitované edice aut pro sběratele, prvním modelem, který vznikne v pěti kusech, je Italdesign Zerouno.

Pětatřicet let před Teslou

Uno se představilo na základně NASA, původně to měla být lancia

Aby těch zajímavých výročí souvisejících s Giugiarem nebylo málo, připomeňme ještě jedno z jeho nejslavnějších aut: Fiat Uno

Geniálně řešený a na svou dobu nesmírně moderní vůz se představul před pětatřiceti lety na mysu Canaveral. Ano, na té kosmické základně NASA, ze které před několika dny odstartoval na svou vesmírnou pouť elektrický sporťák Tesla. Uno tam bylo mnohem dřív a startovalo také, ovšem pozemskou hvězdnou kariéru.

Na Floridu tehdy na premiéru nástupce Fiatu 127 v lednu 1983 automobilka vypravila několik letadel s šesti sty evropskými novináři. Protože, slovy tehdejšího šéfa Fiatu Vittoria Ghidelly, „mimořádné auto si žádá mimořádné prostředí“. Ve stínu Disneyho parku v americkém Orlandu se pak přítomní od Ghidelly dozví, že „Uno je pro Fiat víc než jen auto“. Má to být „prostředek vítězství nad krizí automobilu“.

Málo se ovšem ví, že Uno původně Giugiaro maloval jako Lancii. Slavnou značku vedl koncem sedmdesátých let Gian Mario Rossignolo, který pak prošel mnoha vrcholovými manažerskými posty několika firem a nakonec si vylámal zuby na pokusu zachránit automobilku De Tomaso.

Rossignolo si u Giugiara objednal návrh malého modelu, musel však po neshodách právě s Ghidellou Lancii opustit. Šéf Fiatu byl z projektu nadšený a rozhodl se ho převzít. Obrázky prototyu Una ovšem s tváří Lancie zveřejnil italský automagazín Quattroruote v prosinci 2010 (fotky jsou k vidění zde).

Dobový prospekt vozu FIAT Uno z roku 1986

Fiat Uno měl novinářskou premiéru na Floridě, auta pózují vedle raket na mysu Canaveral.

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Tesla kvůli kopírování ochranné známky žaluje indického výrobce baterií

3. května 2024

Americká automobilka Tesla zažalovala indického výrobce baterií za porušení ochranné známky. Firma...

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

Nová auta mají povinně černé skřínky, data jsou chráněna před zneužitím

3. května 2024

Od léta budou mít všechna nová auta černé skřínky. EU vyžaduje záznam důležitých informací vozidla...

Škoda stále roste, šampionkou prodejů je octavia. Spalováky neodepsala

2. května 2024

Škoda Auto zvýšila v prvním čtvrtletí dodávky vozů zákazníkům o 5,2 procenta na 220 500 aut....

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...